چگونه بر حسادت خود غلبه کنیم؟

یک روانشناس گفت: حس حسادت در انسان طبیعی است، اما در بیشتر مواقع این حس سلامت روان را مختل نموده و با تأثیر منفی بر زندگی، فرد را از موفقیت باز می دارد.

چگونه بر حسادت خود غلبه کنیم؟

زهرا امام روانشناس و مشاور در مصاحبه با خبرنگار ، در مورد چگونگی کنترل حسادت اظهار کرد: حس حسادت در انسان امری طبیعی است، اما در بیشتر مواقع این حس سلامت روان را مختل نموده و با تأثیر منفی بر زندگی، فرد را از موفقیت باز می دارد.

امام بیان نمود: کسانی که حسادت می ورزند، در واقع از نوعی احساس حقارت و کمبود رنج می برند و این افراد خود را برای جبران این کمبود ها ناتوان می بینند، به همین دلیل به موفقیت ها و خوشبختی دیگران حسادت می نمایند.

این روانشناس گفت: این افراد احساس ناامنی می نمایند و معمولا از احساس عدم ارزشمندی رنج می برند و گاهی اوقات هم حس فزونی جویی و قدرت طلبی آن ها این حس منفی و آزار دهنده را برایشان به وجود می آورد.

وی توضیح داد: معمولا این افراد نیازمند محبت و توجه هستند، اگر در کانون توجه قرار گیرند و احساس ارزشمندی، موفقیت و خوشبختی و محبوبیت نمایند، حساسیت آن ها کم تر خواهد شد. لذا محبت و احترام به این افراد باعث به وجود آمدن حس مهم بودن و ایجاد امنیت روانی در آنان خواهد شد.

امام اضافه نمود: گاهی والدین یا اطرافیان با مقایسه کردن فرزندان شان با افراد دیگر، این حساسیت را در آن ها ایجاد می نمایند. حال باید گفت که مردان و زنان دارای حس حسادت یکسان بوده، اما مردان بهتر می تـوانند این حس را پنهان نمایند.

این روانشناس گفت: حسادت مستلزم 4 شرط: مقایسه کردن (تو قابل مقایسه با من هستی)، احساس محرومیت (تو چیزی داری که من ندارم)، دوست داشتن نداشته ها (دوست دارم که آن را داشته باشم) و احساس بیچارگی (احساس بیچارگی می کنم که نمی توانم آن را داشته باشم) است.

وی ادامه داد: برحسادت خود غلبه کنید و فهرستی از مسائل و شرایطی که موجب برانگیخته شدن این حس در شما می شوند، تهیه کنید.

امام اضافه نمود: قدم اول برای مقابله با حسادت شناسایی این شرایط است، لذا احساس خود ارزشمندی را در خود تقویت کنید، همچنین حسادت معمولاً از احساس ناامنی و ارزش قائل نشدن برای خود نشأت می گیرد.

این روانشناس گفت: مقایسه خود با دیگران اشتباه است، در هنگام مقایسه، شما مشغول تماشای نکات مثبت دیگری و تمرکز بر نقایص خود هستید. به جای آن با دیدن نقاط قوت دیگری، او و خود را به خاطر داشتن نکات مثبت تحسین کنید و به تقویت نقاط قوت خود بپردازد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: بروزرسانی: 12 مرداد 1398 شناسه مطلب: 222

به "چگونه بر حسادت خود غلبه کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه بر حسادت خود غلبه کنیم؟"

نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید