تاثیرات رزماری برای تقویت حافظه و عملکرد شناختی

به گزارش مجله مدیریت ناب، خبرنگارانـ نظریه ها و روش های مختلفی برای تقویت حافظه یا قدرت شناخت وجود دارند. یکی از این ایده ها افزودن رزماری به غذا یا آب و حتی استنشاق رایحه آن است که می تواند باعث تقویت مغز گردد. آیا تحقیقات علمی این ویژگی و خاصیت رزماری را تأیید می نمایند؟

تاثیرات رزماری برای تقویت حافظه و عملکرد شناختی

رزماری چیست؟

به گزارش خبرنگاران، در ابتدا بهتر است کمی با گیاه رزماری آشنایی شویم. رزماری با نام علمی rosmarinus officinalis گیاهی با برگ های سوزنی است. یک گیاه چند ساله به این معنا که وقتی این گیاه را کاشتید، باید هر سال دوباره رشد کند. رزماری بومی آسیا و مدیترانه است؛ اما در ایالات متحده نیز رشد می نماید.

رزماری در گروه و خانواده گیاهان نعناع قرار می گیرد. وقتی شکوفه می زند، گل آن سفید، بنفش، صورتی یا آبی تیره است. رزماری بیش تر به صورت ادویه در غذاهایی مانند سوپ، خورش، گوشت، مرغ، ماهی و سایر غذا های مدیترانه ای استفاده می گردد و تا حدودی طعم تلخی دارد. بعضی از افراد بعلاوه از نوشیدن چای با طعم رزماری لذت می برند. رزماری بعلاوه به عنوان ماده ای عطردهنده استفاده می گردد و به شامپو، نرم کننده و صابون اضافه می گردد.

رزماری تقویت کننده عملکرد شناختی

در این مطلب نتایج تحقیقات در خصوص رزماری و اثرات آن بر عملکرد شناختی ارائه شده است.

استفاده از رزماری

یک مطالعه روی 28 بزرگ سال مسن نشان داد که مصرف پودر رزماری خشک با دوز کم و نه با دوز بالا از نظر آماری با افزایش سرعت حافظه همراه است.

رایحه رزماری

بعضی تحقیقات چگونگی تأثیر بوی رزماری بر شناخت را آنالیز کردند. شرکت کنندگان هنگام انجام کار های پردازش بصری و اعمال جمع و تفریق در معرض عطر رزماری قرار گرفتند. با استنشاق مقادیر زیادی از رایحه رزماری سرعت و دقت در کار ها به مقدار قابل توجهی افزایش یافته بود.

تحقیقاتی که در کنفرانس سالانه انجمن روان شناسی انگلیس ارائه شد، فواید عطر رزماری را برجسته تر کرد. تحقیقات شامل 40 کودک در سن مدرسه بود. رایحه رزماری در اتاقی که این بچه ها حضور داشتند، استنشاق می شد و در اتاق دیگر هیچ رایحه ای نبود. نتایج که هنوز منتشر نشده است، نشان داد کسانی که در اتاق با عطر رزماری بودند، نسبت به کسانی که در اتاق فاقد رایحه رزماری بودند، از سرعت حافظه بهتری برخوردارند.

روغن ضروری رزماری

مطالعه دیگری روی 53 دانش آموز بین 13 تا 15 سال انجام شد. محققان دریافتند که با پخش کردن رایحه روغن اساسی رزماری در اتاقی که بودند، حافظه آن ها در به خاطر سپردن تعداد عکس ها و تصاویر بهبود می یابد.

طعم دار کردن نوشیدنی با رزماری

در یک مطالعه که شامل 80 بزرگ سال بود، آنها 250 میلی لیتر آب رزماری را به همراه آب معدنی نوشیدند. افرادی که آب با طعم رزماری می نوشیدند، در مقایسه با افرادی که آب معدنی نوشیدند، بهبود کمی در عملکرد شناختی داشتند.

نتایج مطالعات

چندین مطالعه دیگر نیز در خصوص اثر مصرف رزماری آنالیز شده است که نتایج آن به طور مداوم فوایدش حافظه و ارتباط آن با رزماری را نشان می دهد. البته این مطالعات روی موش ها صورت گرفته است و تعیین نیست که آیا این مزایا درمورد انسان ها هم صادق باشد؛ بنابراین نتایج این آنالیز ها در این خلاصه تحقیق گنجانده نشده اند.

چرا رزماری برای تقویت حافظه مفید است؟

به طور قطع فواید رزماری برای تقویت حافظه و عملکرد شناختی ناشناخته است، اگرچه به نظر می رسد رزماری دارای بعضی از خواص آنتی اکسیدانی است که ممکن است از آسیب رادیکال های آزاد در بدن جلوگیری کند. بعلاوه تحقیقات دیگری نشان می دهند که رزماری اضطراب را کاهش می دهد که به نوبه خود ممکن است توانایی تمرکز را افزایش بدهد.

کلام آخر

درحالی که فواید رزماری نویدبخش افزایش قدرت مغز است، مهم است که قبل از آغاز به مصرف این ماده به عنوان مکمل غذایی با پزشک خود مشورت کنید؛ زیرا رزماری می تواند با سایر دارو ها ازجمله دارو های رقیق کننده خون، مهار کننده های ACE (برای درمان فشار خون)، لیتیوم، دارو های ادرار آور (مانند لاسیکس) و دارو های دیابت تداخل پیدا کند.

منبع: verywellmind

منبع: فرارو
انتشار: 16 دی 1401 بروزرسانی: 16 دی 1401 گردآورنده: mnab.ir شناسه مطلب: 2138

به "تاثیرات رزماری برای تقویت حافظه و عملکرد شناختی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیرات رزماری برای تقویت حافظه و عملکرد شناختی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید