پول سرمایه گذاری، ابزار آزمون و خطا نیست
به گزارش مجله مدیریت ناب، زومو (Zoomo) استارتاپی هندی بود که در سال2014 راه اندازی شد. این استارتاپ پلتفرمی برای خرید و فروش اتومبیل های کارکرده بود. بنیانگذاران این استارتاپ می خواستند با ارائه اطلاعات دقیق و اعتمادسازی در مورد ماشین های دست دوم، راهنمای خوبی برای کاربران باشند و قیمت منصفانه و استانداردی به آنها ارائه دهند.
آرناو کومار و هیمانگشو هازاریکا 2 بنیانگذار زومو بودند. این استارتاپ از 2 منبع، پول سرمایه گذاری این استارتاپ را فراهم کردند، 2دور تامین مالی داشت و تا 7میلیون دلار سرمایه جذب کرد، اما به دلیل بیزینس مدل ناکارآمد، باخت و در سال 2016 از بازار کنار رفت.
چراغ های زومو خاموش شد
چیزی که Zoomo را کشت، کمبود بودجه نبود، بلکه این خود بنیانگذارانش بودند که تصمیم گرفتند کرکره مغازه را پایین بکشند و پول سرمایه گذاری که دریافت کرده اند را به سرمایه گذاران برگردانند. در حالی که هنوز نیمی از سرمایه جذب شده را در بانک داشتند.
مسئله ای که این سرمایه گذاری داشتند، به بازار هند مربوط بود. بازار خرید و فروش خودرو در هند نسبتا جوان بود و بسیاری از افرادی که به سایت Zoomo مراجعه می کردند، اغلب اولین خریداران یا فروشندگانی بودند که تقریبا هیچ تجربه ای در بازار معاملات خودرو نداشتند. مشتریان اغلب مدل خاصی را می پسندیدند، اما زمانی که قیمت یک مدل مشابه را در بازارهای دیگر بررسی می کردند، متوجه می شدند که قیمتش پایین تر است و توجه هم نداشتند که برای قیمت پایین تر دلایل متعددی می تواند وجود داشته باشد.
تیم زومو قادر به تعیین قیمت استاندارد برای خودروها براساس شرایط، مدل و ویژگی های شان نبود. ضمن اینکه چانه زنی عمیقا در فرهنگ هندی ریشه دارد و بنابراین مشتریان و کاربران هندی خواهان قیمت هایی بودند که امکان چانه زنی داشته باشند. تخمین تیم زومو این بود که به ازای هر 100 اتومبیلی که بررسی می کردند، تنها 20 دستگاه می فروختند که این رقم هم ثابت نبود.
آنها استراتژی خود را تغییر دادند و تصمیم گرفتند که قیمت پایه برای اتومبیل ها داشته باشند و بازرسی ها را به عنوان سرویس اضافه با هزینه اضافی انجام دهند. این اصلاح روند، موجب افزایش فروش خودروها شد اما نه آنچنان که امیدوارشان کند.
بنیانگذاران زومودرنهایت، تیم زومو به این نتیجه رسید که بازار هند برای چنین محصولی آماده نیست و آنها به محیط بالغ تری نیاز دارند تا بتوانند مدل مشابهی را رشد دهند.
بنیانگذاران زومو مدتی در پی ادغام با کسب وکارهای مشابه بودند و البته به تعطیلی کسب وکار هم فکر می کردند. در نهایت تصمیم گرفتند سرمایه ها را به سرمایه گذاران برگردانند. به این ترتیب، سفر پرهیجانی که زومو آغاز کرده بود، خیلی زود و پس از 2سال، بدون رسیدن به مقصد، ناتمام باقی ماند.
ترجیح دادیم پول سرمایه گذاری را احتکار نکنیم
در این ارتباط آرناو کومار، مدیرعامل و یکی از بنیانگذاران زومو، به Tech in Asia گفت: باید با پول سرمایه گذاری محترمانه رفتار کنیم و آن را در جایی به کار ببریم که شانس بیشتری برای ایجاد ارزش بزرگ وجود دارد. می خواستیم کسب وکاری با مقیاس پذیری سریع بسازیم اما متوجه شدیم که بیزینس مدل مان کارآمد نیست. پس بهتر دیدیم که به جای احتکار سرمایه، آن را پس بدهیم تا در جای دیگری هزینه شود.
بنیانگذاران زومو با برگرداندن پول سرمایه گذاری به سرمایه گذاران و اعلام اینکه بازار برای محصول ما آماده نیست، زور اضافه نزدند. آنها شکست را قبول کردند؛ نه با اکراه بلکه براساس رعایت اصول اخلاقی. طی مصاحبه هایی که بعد از کنارگذاشتن زومو انجام دادند، تاکید داشتند که پول سرمایه گذار ابزاری برای آزمون و خطای ما نیست.
بنیانگذاران زومو بعد از تعطیلی، برای همه کارمندان شان که بیکار شدند، کار پیدا کردند و تا آخرین نفر را پیگیری کردند که بیکار نماند. برخی از کارمندان به آنها گفته اند که اگر کسب وکار دیگری راه اندازی کنند، باز هم مشتاق هستند که برای شان کار کنند حتی بدون دریافت دستمزد.
استاندارد اخلاقی نو در اکوسیستم هند
تصمیم مدیران مورد احترام آلوک گوئل و دکتر سیف، سرمایه گذاران زومو قرار گرفت. آلوک می گوید: راه اندازی بسیار بسیار سخت است. برای اتخاذ چنین تصمیمی به بلوغ عاطفی و فکری زیادی از سوی بنیانگذاران نیاز است. بازگرداندن پول زیاد به یک سرمایه گذار، استاندارد نوی را در اکوسیستم استارتاپی هند ایجاد کرد. این احتمالا اولین بار است که یک کارآفرین چنین تصمیمی می گیرد.
منبع: tech in asia
منبع: مجله شنبه