واکسن های کرونا جان چند نفر را در آمریکا نجات داده اند؟

به گزارش مجله مدیریت ناب، داده های واقعی نشان می دهند که چه تعداد از آدم ها با واکسن های کرونا از مرگ نجات یافته اند.

واکسن های کرونا جان چند نفر را در آمریکا نجات داده اند؟

به گزارش خبرنگاران و به نقل از آی ای، اعداد هرگز دروغ نمی گویند. بیش از 200 میلیون نفر از شهروندان ایالات متحده حداقل یک دوز واکسن کووید-19 را با این امید که واکسن ها انتقال ویروس را کند نموده و زندگی ها را نجات دهند، دریافت نموده اند.

محققان به سرپرستی سومدا گوپتا، اثربخشی واکسن ها در آزمایشات بالینی در مقیاس بزرگ را یک استاندارد طلایی برای تحقیقات پزشکی می دانند. مطالعات نشان داده که واکسن ها در پیشگیری از ابتلای شدید به بیماری کووید-19 و به ویژه در جلوگیری از مرگ بسیار موثر هستند. اما پیگیری این موضوع در دنیای واقعی بسیار مهم است، زیرا نتایج در سطح جامعه می تواند با نتایج موجود در آزمایشات بالینی متفاوت باشد.

به عنوان مثال، بعضی از افراد در ایالات متحده فقط اولین دوز از دو دوز واکسن را دریافت نموده اند و بنابراین از محافظت کمتری نسبت به یک فرد کاملاً واکسینه شده برخوردارند. از طرف دیگر، افراد کاملا واکسینه شده بسیار کمتر محتمل است این بیماری را به دیگران، از جمله افرادی که واکسینه نشده اند، منتقل نمایند. این موضوع می تواند واکسن ها را در سطح جمعیتی، موثرتر از آزمایش های بالینی قرار دهد.

یک تیم تحقیقاتی در حال آنالیز تأثیر مداخلات سیاست های عمومی مانند واکسیناسیون بر همه گیری هستند. آنها می خواهند بدانند واکسن ها و واکسیناسیون در ایالات متحده جان چند نفر را تا به امروز نجات داده اند.

آنها در ماه مارس 2021، هنگامی که داده های هفتگی در خصوص تزریق واکسن ها در اختیار سازمان های دولتی نهاده شد، آغاز به تجزیه و تحلیل ارتباط بین میزان واکسیناسیون و موارد ابتلا و مرگ و میر در هر استان کردند. هدف آنها ایجاد مدلی بود که به میزان کافی دقیق باشد تا بتوان اثر واکسیناسیون را در شبکه پیچیده ای از عوامل موثر بر مرگ و میر ناشی از ابتلا به کووید-19 میزان گیری کرد.

مدل آنها برای انجام این کار، شیوع کووید-19 را در استان هایی با نرخ واکسیناسیون بالا در برابر استان هایی با نرخ واکسیناسیون پایین مقایسه می نماید. به عنوان بخشی از این تجزیه و تحلیل، آنها مواردی را که بر شیوع ویروس کرونا تأثیر می گذارند، مانند تفاوت در شرایط آب و هوا و تراکم جمعیت، تغییرات فصلی، رفتارهای اجتماعی و رفتارهای بهداشتی مانند ماندن در خانه در نظر گرفت. این مدل بعلاوه این واقعیت را در نظر گرفت که بین دریافت اولین دوز واکسن تا زمانی که سیستم ایمنی بدن وی حفاظت کاملی پس از دریافت دوز دوم ایجاد می نماید، تأخیر وجود دارد.

سپس آنها برای آنالیز قدرت این مدل با این متغیرها، ابتدا مرگ های گزارش شده را با برآوردی که مدل ایجاد نموده بود، مقایسه کردند.

هنگامی که تمام اطلاعات موجود از جمله میزان واکسیناسیون را به این مدل دادند، محاسبه کرد که تا 9 مه 2021 باید 569 هزار 193 نفر در ایالات متحده جان خود را بر اثر ابتلا به کووید-19 از دست می دادند و تعداد مرگ و میر گزارش شده تا آن تاریخ برابر با 578 هزار و 862 نفر بود که نشان از خطای کمتر از دو درصدی پیش بینی مدل با واقعیت داشت.

سپس محققان توانستند اثر واکسیناسیون را در این مدل نادیده بگیرند و ببینند که واکسن ها چقدر تفاوت ایجاد نموده اند.

آنها دریافتند که در صورت عدم انجام واکسیناسیون، 708 هزار 586 نفر تا 9 مه 2021 جان خود را از دست خواهند داد. سپس با در نظر گرفتن واکسیناسیون به عدد 569 هزار و 193 نفر رسیدند. تفاوت بین این دو عدد که کمی کمتر از 140 هزار نفر است، نشان دهنده این است که واکسن ها تا تاریخ 9 مه 2021 جان 140 هزار نفر را در آمریکا نجات داده اند.

این مطالعه چند ماه ابتدایی پس از آغاز واکسیناسیون را هم مورد آنالیز قرار داده و معین شد که حتی در این بازه زمانی کوتاه هم واکسیناسیون جان هزاران نفر را نجات داده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 13 آبان 1400 بروزرسانی: 13 آبان 1400 گردآورنده: mnab.ir شناسه مطلب: 1794

به "واکسن های کرونا جان چند نفر را در آمریکا نجات داده اند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکسن های کرونا جان چند نفر را در آمریکا نجات داده اند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید