خاطرات کرونایی سال 2020

به گزارش مجله مدیریت ناب، بدون شک یکی از مهمترین اتفاقات سال 2020 انتشار ویروس کرونا و تاثیر آن بر دنیا بود.

خاطرات کرونایی سال 2020

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران به نقل از باشگاه خبرنگاران، بیست و چهارم آذرماه 1398 در سال 2020 میلادی تاریخی فراموش نشدنی برای مردم دنیا شد. شاید زمانی که خبر شیوع ویروس کرونا در این روز از رسانه های چین به دنیا مخابره شد، بسیاری از مردم کشور های دنیا این ویروس را تهدیدی برای خود نمی دیدند. اما این ویروس یک ویروس معمولی نبود و برخلاف انتظار ها به سرعت در تمام دنیا منتشرشد.

بسیاری از کشور ها در ابتدا این ویروس را دست کم گرفتند، اما بعد از افزایش شمار تلفات و گسترش میزان همه گیری این بیماری رفته رفته این ویروس ناشناخته تبدیل به کابوسی وحشت آور برای مردم دنیا شد. بسیاری از کشور هایی که زیر ساخت های بهداشتی خود را در دنیا نمونه می دانستند با شیوع کرونا با فرایند افزایش شدید همه گیری و تلفات ناشی از کرونا روبرو شدند. شرایط به گونه ای بحرانی شد که بیمارستان ها بیماران مسن را نمی پذیرفتند و ترجیح می دادند تا بیماران جوان تر را که احتمال زنده ماندن آن ها بیشتر بود قبول نمایند.

بسیاری از مردم دنیا با مشکل نایاب شدن مواد بهداشتی و ضدعفونی نماینده ها روبرو شدند. هجوم مردم به فروشگاه ها برای خرید لوازم بهداشتی به خصوص در کشور های غربی و آمریکایی، تصاویری عجیب و باور نکردنی را از این کشور ها به نمایش گذاشت. خرید های وحشت زده مردم به دنبال شیوع کرونا به حدی دیوانه وار شد که انبار های عظیم برای محافظت از قفسه دستمال توالت از افسر های پلیس استفاده کردند. تصویر زیر پلیس آمریکا را نشان می دهد که در حال مراقبت از قفسه دستمال توالت در یکی از فروشگاههاست.

با بحرانی شدن شرایط کرونا در دنیا سازمان های بین المللی و بسیاری از رهبران دنیا خواهان تقویت همبستگی دنیای برای مهار ویروس کرونا شدند اما رفتار بعضی کشور ها در قبال این دعوت به همبستگی بسیار عجیب بود. در بحبوحه شیوع کرونا رسانه های آلمانی گزارش دادند امریکا محموله هایی از ماسک را که آلمان از چین سفارش داده بود، در یک کشور ثالث ضبط و به خاک خود منتقل نموده است. آلمان با انتقاد از این اقدام آمریکا، آن را راهزنی دریایی مدرن توصیف کرد.

رسانه های فرانسه نیز در گزارشی دیگر گفتند که آمریکا محموله ماسک این کشور را نیز ضبط نموده است. خبرگزاری سی بی سی کانادا نیز در گزارشی بیان کرد همپیمانان آمریکا از اروپا تا آمریکای جنوبی از آمریکا شکایت می نمایند که با افزایش قیمت یا ضبط مستقیم، منابع پزشکی دنیا را غارت می نماید.

کرونا با وجود رعایت همه پروتکل ها، علاوه بر ابتلای بیش از 77 میلیون نفر و جان باختن نزدیک به یک میلیون و 700 هزار نفر در دنیا، باعث کاهش حجم تجارت خارجی، آسیب دیدن زنجیره تامین دنیای، کاهش تقاضای کالا ها و کاهش فراوری، افزایش بیکاری و از دست رفتن بعضی مشاغل، افزایش سرسام آور هزینه درمانی دولت ها و خانوارها شده است. شرکت های آمریکایی و اروپایی نسبت به شرکت های شرق و جنوب شرق آسیا، آسیب های بیشتری از همه گیری کرونا دیده اند. اما شرکت های حوزه فناوری و فروشگاه های آنلاین نه تنها آسیبی از شیوع کرونا ندیده اند، بلکه به جهت ماهیت فعالیت آنها، با رشد چشمگیر درآمد و فروش نیز روبرو شده اند.

کریسمس در سایه همه گیری کرونا

سال جاری کریسمس در سایه همه گیری کرونا در شرایط متفاوتی برگزار می گردد و دنیا دیگر شاهد تعطیلات شاد کریسمس نیست. بسیاری از کسب و کار ها تعطیل شده و ضرر و زیان زیادی به اقتصاد دنیا وارد شده است. اروپایی هایی که امیدوار بودند کریسمس و تعطیلات سال جدید را به دور از قرنطینه کرونایی برگزار نمایند، با پدیده جدیدی به نام ویروس کرونای انگلیسی روبرو شده اند که به نظر می رسد در مدت زمان کمی در سراسر دنیا منتشر گردد. بیشتر کشورهای اروپایی برای جلوگیری از گسترش این ویروس، سفرها از انگلیس و بالعکس را متوقف نموده اند.

مت هنکاک وزیر بهداشت انگلیس بیان کرد ویروس جهش یافته جدید کرونا از کنترل خارج شده است و محدودیت های جدیدی برای میلیون ها نفر در بخش هایی از انگلیس و ولز اعمال می گردد. همه مناطق شرق انگلیس که در منطقه بندی کرونایی در گروه سه قرار گرفته بودند حالا به گروه چهار منتقل می شوند.آمار شیوع کرونا در انگلیس همچنان رکورد می زند و این کشور پس از ایتالیا بیشترین آمار فوتی ها در قاره سبز را ثبت نموده است.

برت جیرا مسئول آزمایش های تشخیص بیماری کووید -19 در دولت ترامپ هم در مصاحبه با شبکه ای بی سی گفت: ما نمی دانیم که آیا کرونای انگلیسی خطرناک تر است یا نه و مهم تر آنکه تا به امروز یک جهش هم دیده نشده که واکسن علیه آن مؤثر نباشد. نمی توانم بگویم که چنین جهشی در آینده رخ نخواهد داد ولی هم اکنون به نظر می آید که واکسن بر تمامی انواع ویروس کرونا غلبه خواهد نمود.

البته به نظر می رسد آمریکا به عنوان کشوری که بر اساس آمارهای دنیای رتبه اول را در میزان ابتلا و مرگ و میر ناشی از همه گیری کرونا دارد بیشتر از کشورهای دیگر از شیوع ویروس جهش یافته کرونا در انگلیس نگران است.

بنابر اعلام رسانه های آمریکایی بیمارستان ها نیز به آستانه اتمام ظرفیت شان برای پذیرش بیماران کرونایی نزدیک می شوند. براساس آمار وزارت بهداشت و خدمات انسانی آمریکا، در بیش از 100 بخش مختلف در سراسر این کشور، ظرفیت بیمارستانی از 90 درصد فراتر رفته است.

اخبار گروه سایر رسانه ها صرفا بازنشر اخبار سایت ها و خبرگزاری هاست و خبرنگاران هیچ مسئولیتی در قبال آن ندارد.

بازگشت به صفحه رسانه ها

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 11 بهمن 1399 بروزرسانی: 11 بهمن 1399 گردآورنده: mnab.ir شناسه مطلب: 1351

به "خاطرات کرونایی سال 2020" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خاطرات کرونایی سال 2020"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید