رسیدگی جرم ها در شهرک های فضایی چگونه انجام خواهد شد؟

به گزارش مجله مدیریت ناب، یکی از چالش های دانشمندان در زمان زندگی افراد در سیاره های منظومه شمسی نبود مرجعی برای رسیدگی به پرونده های حقوقی و شکایت ها خواهد بود.

رسیدگی جرم ها در شهرک های فضایی چگونه انجام خواهد شد؟

به گزارش خبرنگار ، به تازگی خبری مبنی بر استفاده غیرمجاز فضانورد آن مک کلین از حساب بانکی مشترک با همسر سابق خود در رسانه های جهانی بازتاب گسترده پیدا نموده است.

با وجود اعلام وکیل آن مک کلاین مبنی بر اینکه حساب مذکور مشترک بوده و فضانورد تنها برای خرید وسایل مورد احتیاج فرزند خود از آن پول برداشته و وسایلی خریداری نموده است.

ایستگاه فضایی بین المللی متعلق به هیچ کشور خاصی نیست و بین المللی است، هرچند در ساخت آن تنها بعضی کشوره مانند آمریکا، روسیه، آژانس فضایی اروپا شامل کشور های (بلژیک، دانمارک، فرانسه، آلمان، ایتالیا، هلند، نروژ، اسپانیا، سوئد، سوئیس، انگلستان) و کانادا، ژاپن، شرکت داشته اند. آنها یک توافقنامه به نام IGA برای جلوگیری از بروز جرم در فضا همزمان با ساخت و راه اندازی ایستگاه فضایی بین المللی امضا نموده اند.

ربات های جراح سر از فضا در می آورند/ ساخت رباتی که افسردگی را از فضانوردان دور می نماید

در سال های قبل در دهه 1960 میلادی قوانین اولیه ای برای آنالیز جرم در فضا پیشنهاد شده و به تصویب رسیده است که بنا بر آن هر فضانوردی که از سوی ناسا، اسا یا دیگر آژانس های فضایی برای ماموریت به ایستگاه فضایی بین المللی می رود در صورت ارتکاب جرم بنا بر قوانین کشور خود و مطابق با دیوان دادرسی کشوری که او را به فضا فرستاده است مورد قضاوت و دادرسی قرار می گیرد.

به گفته محققان علوم حقوقی، این قوانین دارای نقص هستند، زیرا ایستگاه فضایی متعلق به هیچ کشوری نیست. اما در صورت وقوع جرم در سفینه فضایی یا کپسول متعلق به یک کشور یا آژانس فضایی، کشور سازنده کپسول یا سفینه فضایی می تواند فضانورد را مورد قضاوت و دادرسی قرار دهد.

با توجه به ساخت کپسول های فضایی جدید برای ارسال انسان به سفر های فضایی و برنامه ریزی و ساخت موشک های فضایی برای انتقال انسان به کره ماه و سیاره مریخ در سال های نه چندان دور، کارشناسان اعلام نموده اند باید قوانین حقوقی جدیدی برای جلوگیری از وقوع جرم در فضا یا درون شهرک های فضایی وضع و تصویب گردد.

امروزه فضا یا دیگر سیاره ها و سیارک های فضایی به هیچ کشور یا دولتی تعلق ندارد و در صورت بروز جرم در فضا، مرجعی برای رسیدگی و دادرسی وجود ندارد.

حتی فضانوردانی که از آژانس های فضایی مختلف در آینده به سیاره های مختلف سفر نمایند و اقامتی چند ساله در کره ماه یا سیاره مریخ داشته باشند دیگر به طور رسمی به کشوری که از آن به فضا سفر نموده اند متعلق نیستند.

تنظیم قوانین در فضا پیچیدگی های خاصی دارد، زیرا تنها مرجع برای وابستگی یک فضانورد به یک کشور، وسیله فضایی است که با آن به فضا سفر می نماید.

امروزه شرکت های فراوانی در جهان به ساخت کپسول فضایی و انواع هوپیما برای انجام سفر های توریستی به لبه فضا پرداخته اند و به گفته دانشمندان باید راه حل هایی برای جلوگیری از وقوع جرم و رسیدگی به آن، زمانی که افراد در فضا هستند پیاده سازی گردد.

بازسازی و جمع آوری شواهدی از صحنه جرم در فضا کاری پیچیده و متفاوت با زمین است. به دلیل وجود جاذبه کم در دیگر سیاره ها، شاخص هایی مانند جمع آوری نمونه خون یا اثرانگشت به ویژه اگر جرم خارج از ایستگاه فضایی یا بر سطح سیاره روی دهد امکانپذیر نخواهد بود.

همچنین در سال های اولیه ورود انسان به سیاره مریخ امکانات و تجهیزات پزشکی فراوان بر سطح سیاره وجود نخواهد داشت که سبب می گردد در صورت درگیری و بروز جراحت امکان نجات فضانورد کمتر از روی زمین باشد.

به گفته کارشناسان در صورت زندگی انسان در سیاره مریخ، پلیس با محدوده اختیاراتی باید وجود داشته باشد و همچنین سفینه های فضایی ویژه برای بازگرداندن مجرمان به زمین باشد تا در دادگاه حاضر شوند، اما با توجه به فاصله طولانی مریخ با زمین چنین طرحی به آسانی قابل پیاده سازی نیست.

منبع:Space

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 17 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mnab.ir شناسه مطلب: 326

به "رسیدگی جرم ها در شهرک های فضایی چگونه انجام خواهد شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رسیدگی جرم ها در شهرک های فضایی چگونه انجام خواهد شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید