نشست مجلس قرقیزستان در مجتمع ریاست جمهوری

به گزارش مجله مدیریت ناب، مجلس قرقیزستان امروز(شنبه) برای دادن رای اعتماد به دولت جدید و انتها دادن به خلاء قدرت در این کشور تشکیل جلسه خواهد داد. با اعلام شرایط فوق العاده در پایتخت قرقیزستان، نیروهای ارتش در بیشکک مستقر شدند.

نشست مجلس قرقیزستان در مجتمع ریاست جمهوری

به نقل از خبرگزاری رویترز، قرار است نشست مجلس قرقیزستان در مجتمع مسکونی ریاست جمهوری در حومه بیشکک برگزار شود . دفاتر مجلس و تعداد یاز ساختمان های دولتی سه شنبه گذشته مورد حمله معترضان قرار گرفته و غارت شد.

این جمهوری شوروی سابق میزبان پایگاه نظامی روسیه و گذرگاه مهم تجاری با چین و همچنین یک شرکت مهم معدن کانادا است.

هنوز معلوم نیست قانونگذاران به کدام نامزد برای نخست وزیر رای خواهند داد اگر چه آیدا کاسیمالیوا، معاون رئیس مجلس از کنندگان خواسته نامزدی سادیر ژاپاروف، سیاستمدار اپوزیسیون را در نظر داشته باشند

حاماین ژاپاروف روز جمعه با تعدادی از حامیان عمربک بابانوف، دیگر نامزد اپوزیسیون درگیر شدند.

اپوزیسیون میان 11 حزب تقسیم شده است .

این در حالی است که خبرگزاری تاس اظهار داشت، دستور اعمال شرایط فوق العاده در بیشکک از سوی سورونبای جینبکوف، رئیس جمهوری قرقیزستان در ساعت 20 به وقت محلی روز جمعه آغاز شده است.

از ساعت 20 به وقت محلی روز جمعه 9 اکتبر تا 21 اکتبر سال جاری میلادی این شرایط فوق العاده اجرا می شود

معاون وزیر کشور قرقیزستان نیز به عنوان فرمانده در بیشکک منصوب شده است. رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح قرقیزستان نیز دستور داده تا سربازان برای تامین امنیت و نظم عمومی و جلوگیری از درگیری های مسلحانه به بیشکک منتقل شوند.

در ضمنً، رئیس جمهوری در بیانیه هایی مطبوعاتی خواستار اجتناب از تنش های بیشتر در شرایط کنونی شده و به دفتر دادستانی کل قرقیزستان نیز دستور داده شد تا بر اقدامات حقوقی نظارت کرده و اقداماتی موقتی را نیز در نظر بگیرد.

رئیس جمهوی قرقیزستان در حالی به ارتش این کشور دستور داد تا به چندین روز درگیری و ناآرامی انتها دهد که حامیان گروه های سیاسی رقیب همچنان در خیابان های بیشکک درگیر هستند.

در جریان این درگیری ها یکی از سیاستمداران اپوزیسیون به نام تیلک توکتوغازیف، کاندیدای پست معاون نخست وزیر روز جمعه به ضرب گلوله زخمی شده و در حالت بیهوشی در بیمارستان به سر می برد.

یک روز پس از آنکه کرملین اظهار داشت که ضرورت دارد ناآرامی ها در قرقیزستان متوقف و جلوی آن گرفته شود، رئیس جمهوری قرقیزستان اظهار داشت: امروز ما شاهد یک تهدید جدی برای همسایه خود هستیم.

پیشتر جینبکوف گفته بود که آماده است تا همزمان با انتصاب کابینه جدید، استعفا دهد.

مسکو اوضاع در قرقیزستان را که هم مرز با چین و میزبان پایگاه نیروی هوایی روسیه است، ناآرام و بهم ریخته توصیف کرده است.

ساعت های اولیه ششم اکتبر، کنندگنی از احزاب سیاسی قرقیزستان که نتوانسته بودند در انتخابات اخیر این کشور کرسی هایی را کسب کنند، دست به اعتراض زده و به ساختمان های دولتی یورش بردند که نتیجه آن آزادی آلمازبیک آتامبایف، رئیس جمهوری سابق و چند تن دیگر از زندانیان سیاسی بود. ، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 22 آبان 1399 بروزرسانی: 22 آبان 1399 گردآورنده: mnab.ir شناسه مطلب: 1196

به "نشست مجلس قرقیزستان در مجتمع ریاست جمهوری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نشست مجلس قرقیزستان در مجتمع ریاست جمهوری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید