فناوری DLSS 3 چیست و آیا کارت گرافیک شما از آن پشتیبانی می نماید؟

به گزارش مجله مدیریت ناب، انویدیا مدتی قبل از کارت های گرافیک RTX 4090 و 4080 رونمایی کرد که توان سخت افزاری بالایی ارائه می نمایند و یکی از ویژگی های مهم آن ها، پشتیبانی از فناوری DLSS 3 است. این فناوری برای اجرای بازی ها اهمیت زیادی دارد. اما در کل فناوری DLSS 3 چیست، چه تفاوتی با نسل قبلی دارد و آیا کارت گرافیک فعلی شما هم می تواند از آن بهره ببرد؟ در ادامه به این سوالات پاسخ می دهیم.

فناوری DLSS 3 چیست و آیا کارت گرافیک شما از آن پشتیبانی می نماید؟

فناوری DLSS 3 چیست و چه تفاوتی با نسل قبلی دارد؟

همانطور که از نام این فناوری پیداست، نسل سوم تکنولوژی DLSS انویدیا محسوب می شود که به زبان ساده با استفاده از هوش مصنوعی، مجذوب کنندهیت بازی ها را بیشتر می نماید.

دو نسل قبلی این فناوری، ابتدا بازی ها را در رزولوشن پایین تر رندر می کردند و سپس با بهره گیری از هسته های تنسور موجود در کارت های گرافیک انویدیا، رزولوشن آن ها افزایش پیدا می کرد. این یعنی کارت گرافیک های پایین رده هم می توانستند بازی ها را با فریم ریت مناسب و با رزولوشن در حد 2K یا 4K ارائه نمایند. اگرچه در ابتدا این فناوری مسائل زیادی داشت، اما به مرور زمان بهتر شد و کیفیت رندر نهایی در حد رندر بدون استفاده از این فناوری رسید.

اما برای نسل سوم DLSS، تعداد بیشتری از الگوریتم های و راهکارهای مبتنی بر هوش مصنوعی مورد استفاده قرار می گیرد. فناوری DLSS 3 علاوه بر ارتقای فریم های موجود، فریم های تازهی را در میان فریم های بازی ایجاد می نماید. به عبارت دیگر تمام عناصر موجود در فریم ها را در نظر می گیرد و با استفاده از این اطلاعات، یک فریم کاملا تازه را بین دو فریم موجود در بازی قرار می دهد. همین رویکرد منجر به بهبود چشمگیر سرعت پاسخ دهی بازی ها می شود. انویدیا می گوید که این فناوری می تواند عملکرد بازی Cyberpunk 2077 را نسبت به حالت معمولی تا 4 برابر بهبود ببخشد.

DLSS 3 تا چه حد اهمیت دارد؟

به طور کلی نسل های قبلی این فناوری در درجه اول برای کاربرانی که از کارت گرافیک های پایین رده استفاده می کردند بیشترین اهمیت را داشت و همین موضوع برای فناوری DLSS 3 هم صدق می نماید.

این فناوری به گیمرهایی که بودجه زیادی ندارند (البته به شرط استفاده از کارت گرافیک واجد شرایط) این امکان را می دهد که فریم ریت بازی در کنار رزولوشن آن ها را به طور قابل توجهی افزایش دهند. این یعنی نسل تازه کارت گرافیک های پایین رده انویدیا احتمالا می توانند بازی های مختلفی را در رزولوشن 2K یا 4K با فریم ریت بسیار خوب اجرا نمایند.

بعلاوه این فناوری برای کارت گرافیک های گران قیمت هم نقش مهمی را ایفا می نماید. بازی هایی مانند Microsoft Flight Simulator فشار زیادی روی پردازنده وارد می نمایند و حتی اگر پردازنده قدرتمندی هم داشته باشید، این بازی می تواند فشار زیادی به آن وارد کند و در بعضی شرایط کم بیاورد. اما به لطف فناوری DLSS 3، حتی در صورت کم آوردن پردازنده هم با عملکرد بهتری از بازی موردنظر روبرو می شوید.

آیا کارت گرافیک های فعلی از فناوری DLSS 3 پشتیبانی می نمایند؟

به طور خلاصه جواب این سوال خیر است. متاسفانه مهم ترین ویژگی فناوری DLSS 3 به طور اختصاصی برای کارت گرافیک های سری RTX 4000 انویدیا ارائه می شود. این موضوع هم به چیپست استفاده شده برای این قطعات برمی شود. بنابراین اگر در پی بهره گیری از این فناوری هستید، چاره ای جز خرید کارت گرافیک تازه ندارید.

خوشبختانه نسل قبلی این فناوری قرار نیست کنار گذاشته شود و احتمالا به مرور زمان با بهبودهای جزئی هم روبرو می شود. بنابراین کارت های گرافیک سری RTX 2000 و 3000 همچنان از DLSS 2 پشتیبانی می نمایند. فناوری DLSS 3 با نسل های قبلی خود سازگار است. بنابراین حتی اگر از کارت های گرافیک سری RTX 4000 بهره ببرید و بازی های موردنظر شما برای فناوری DLSS 3 بهینه سازی نشده باشند، همچنان با عملکرد بهتری از این بازی ها روبرو می شوید.

به طور کلی فناوری DLSS 3 نوید تغییرات انقلابی را می دهد و می تواند تجربه گیمینگ را برای انواع گیمرها با بودجه های مختلف مجذوب کننده تر کند.

منبع: How To Geek

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 10 مهر 1401 بروزرسانی: 10 مهر 1401 گردآورنده: mnab.ir شناسه مطلب: 2096

به "فناوری DLSS 3 چیست و آیا کارت گرافیک شما از آن پشتیبانی می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فناوری DLSS 3 چیست و آیا کارت گرافیک شما از آن پشتیبانی می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید