طرز تهیه 7 نوع پنکیک خانگی؛ همراه با فوت و فن ها و ایده های تزیین

به گزارش مجله مدیریت ناب، با ما همراه باشید تا چند دستور پخت فوق العاده آسون و سریع برای درست کردن پنکیک رو به شما آموزش بدیم! پنکیک به صورت ساده، پنکیک مغزدار شکلاتی، پنکیک با مربا و همراه با موز و نوتلا بیشترین طرفدار رو داره و معمولا با کرپ اشتباه گرفته میشه! حتی آقایونی که بلد نیستن چطوری نیمرو رو توی ماهیتابه درست کنن، با این دستور پخت به راحتی می تونن یه پنکیک خوشمزه و لطیف رو آماده کنن. البته یک نوع متفاوت تری از پنکیک به نام پنکیک پفکی هم وجود داره که طرز تهیه آن با این نوع پنکیک کمی فرق داره. پنکیک می تونه یک صبحانه یا عصرانه سالم و مقوی و در عین حال خونگی و ترتمیز رو مهمون سفره شما کنه. در خبرنگاران بلاگ همراه ما باشید.

طرز تهیه 7 نوع پنکیک خانگی؛ همراه با فوت و فن ها و ایده های تزیین
مواد لازم برای تهیه پنکیک
آرد1.5 پیمانه
بکینگ پودر1 قاشق غذاخوری
شکریک قاشق غذاخوری
شیر1.5 پیمانه
تخم مرغ1 عدد
روغن مایع2 قاشق غذاخوری
وانیل (اختکمک)1.4 قاشق غذاخوری

(این مواد برای تهیه 4 الی 5 پنکیک کافی است.)

1- طرز تهیه پنکیک ساده خانگی:

1- شکر، آرد، بیکینگ پودر و نمک را با هم مخلوط کنید.

2- تخم مرغ، روغن، شیر و وانیل را با هم مخلوط کنید.

3- مخلوط تخم مرغ و مواد دیگر را به مواد خشک اضافه کنید و با استفاده از لیسک، آن ها را خوب با هم مخلوط کرده تا نرم و روان شوند.

4- در یک تابه نچسب، کمی کف تابه را با کره چرب کنید. با استفاده از ملاقه کوچک، مخلوط را درون تابه ریخته و روی حرارت میانه، به مدت 2 دقیقه یا تا زمانی که رویه آن پف کرده و حباب ایجاد شود آن را حرارت دهید.

5- سپس پنکیک را برگردانده و طرف دیگر را 2 دقیقه دیگر یا تا زمانی که قهوه ای رنگ شود حرارت دهید.

6- پیش از آن که پنکیک ها را سر میز غذا ببرید، میتوانید میزانی پودر قند روی آنها بپاشید یا با عسل یا شیره سرو بکنید.

این نکات را رعایت کنید تا پنکیک خوب از آب دربیاید!

1- هم زدن پنکیک:

هم زدن تأثیر زیادی در کیفیت پنکیک دارد. باز هم تأکید می کنیم، در هم زدن مایه پنکیک حسابی مراقب باشید. وقتی شروع به مخلوط کردن مواد خشک با مخلوط شیر می کنید، گلوتن ها (نوعی پروتئین موجود در مواد غذایی) شروع به فعالیت و توسعه می کنند، هرقدر بیشتر مخلوط را هم بزنید، گلوتن بیشتر در مایه پنکیک پخش می شود. نتیجه پنکیکی است سفت و گاهی خمیر.

مایه پنکیک را فقط تا جایی هم بزنید که مواد باهم مخلوط شوند و گلوله های آرد از بین بروند.

2- استراحت دادن مایه پنکیک:

وقتی مایه پنکیک را استراحت می دهید، گلوتن فعال شده در مرحله مخلوط کردن، استراحت می کند. هم چنین نشاسته موجود در آرد، مواد مایع را جذب می کند و اصطلاحاً موجب جا افتادن مایه می شود.

زمان این کار از 5 تا 30 دقیقه بسته به دستور فرق دارد. برای پنکیک های ساده 5 تا 10 دقیقه زمان کاملاً مناسبی است.

3- دمای مناسب تابه قبل از پخت پنکیک:

روبرو شدن با پنکیک هایی چرب و روغنی، نتیجه رعایت نکردن این مرحله است. چند دقیقه قبل از شروع به پختن پنکیک ها، زیر ماهیتابه را روشن کنید تا به دمای لازم برسد و کاملاً داغ شود. اگر از روغن یا کره استفاده می کنید، باید کاملاً داغ شود ولی اگر با بوی بد و دود کردن آن روبرو شوید، نشانه ای است برای حرارت زیاد که باعث سوختن پنکیک ها می شود. به تجربه درخواهید یافت که دمای مناسب برای ماهیتابه ای که استفاده می کنید چقدر است.

4- دمای حین پخت:

پنکیک خوب صبر و حوصله می خواهد. زیاد کردن شعله موجب می شود فقط سطح خارجی پنکیک بپزد و داخل آن خام بماند.

یافتن دمای مناسب برای ماهیتابه و گاز شما، مرحله ای است که در تجربه شخصی خلاصه می شود. راه حل کلی، شعله میانه است.

5- برگرداندن پنکیک:

ممکن است به محض دیدن حباب های روی پنکیک وسوسه شوید تا آن را برگردانید؛ ولی اصرار دارم که به پنکیک تان دقیقه ای دیگر مهلت بدهید.

هر طرف پنکیک باید یک بار و تنها یک بار پخته شود. چند بار برگرداندن پنکیک، باعث از بین رفتن بافت نرم و خوب آن می شود.

وقتی حباب ها روی پنکیک پدیدار شدند و کاملاً سطح آن را پوشاندند پس از چندثانیه ، پنکیک را برگردانید، می توانید برای اطمینان زیر پنکیک را چک کنید و از طلایی بودن آن اطمینان حاصل کنید. تنها یک بار پختن برای هر طرف پنکیک کافی است.

2- طرز تهیه پنکیک بدون شیر:

معمولا از شیر در پختن پنکیک استفاده می شود. چون هم طعم پنکیک بهتر می شود و هم پنکیک نرمی و تازگی خود را تا مدت بیشتری حفظ می کند.

اما اگر امکان و یا تمایل به استفاده از شیر ندارید، می توانید از آب با همان میزان به جای شیر استفاده کنید.

3- طرز تهیه پنکیک با موز و نوتلا:

امیدواریم از این آموزش لذت برده باشید؛ همان طور که در ابتدای متن اشاره کردیم، یکی از پرطرفدارترین انواع پنکیک، میل کردن آن همراه با موز و نوتلا است! در ادامه روش آماده کردن پنکیک همراه با موز مزه دار شده و نوتلا را به شما عزیزان آموزش میدیم.

مواد لازم برای تهیه پنکیک موز با نوتلا برای 4 نفر
شیریک پیمانه
تخم مرغدو عدد
موزچهار عدد
وانیلبه میزان سر چاقو
بیکینگ پودریک قاشق غذاخوری
کرهصد گرم
روغن سرخ کردنیبه میزان لازم
نمکیک سر قاشق
شکردو قاشق غذاخوری

طرز تهیه پنکیک موز با نوتلا:

1- موزهامون رو به شکل دل خواه برش می زنیم. دقت کنید میزان استاندارد برای همه موزها تعریف کنید. ضمن این که مواظب باشید زیاد نازک نباشه که بشکنه و همچنین زیاد ضخیم هم نباشه چون موقع سرخ شدن شکل مناسبی به خودش نمی گیره (در بسکمک از دستور پخت ها می گن موز رو له کنید اما اگر زیبایی و تزئین غذا براتون مهمه توی برش زدن موزها دقت کنید).

برای اولین مرحله همه مواد خشکمون رو توی ظرفی با هم مخلوط می کنیم و بعد از ترکیبشون تخم مرغ ها، شیر و کره رو اضافه می کنیم و خوب هم می زنیم تا مواد کاملا یک دست و مخلوط شوند.

2- برای این مرحله از یک ملاقه استفاده کنید. بعد از گرم شدن روغن درون تابه، مرکز تابه را هدف قرار داده و به آرامی مواد را درون تابه بریزید. (اگر سرعت ریختن مواد یکسان باشد مواد به آرامی و با شکل یکسان پهن می شوند).

3- وقتی یک طرف مواد به میزان مطلوب پخته شد روی پنکیک حباب های کوچکی پدیدار می شود که نشانه ای از پخت خوب کیک تابه ای ماست. به آرامی لبه پنکیک را از تابه جدا کنید؛ اگر مواد به راحتی از سطح تابه جدا شد وقت برگردوندن پنکیک هست تا طرف دیگه شون هم طلایی بشه و شکل خامی خودش رو از دست بده.

4- برای سالم بودن صبحانه امروزمون پیشنهاد می کنیم کیک ها رو روی دستمال روغن گیر (از دستمال کاغذی عادی هم می شه استفاده کرد) قرار بدید تا روغن اضافه شون رو بگیره.

5- این فرایند رو تا آخر موادمون ادامه می دیم تا بتونیم کیک چند طبقه و شیکی رو داشته باشیم.

6- این مرحله خوشمزه ترین مرحله و مهم ترین مرحله برای طعم دادن پنکیک هست، چیزی که پایه استفاده می شه توی پنکیک های ساده، موز و شکلات نوتلا هست.

7- پنکیک ها رو یکی یکی توی ظرف مورد نظر می چینیم و روی سطحشون لایه نازکی از شکلات نوتلا می کشیم. ( می شه بسته به سلیقه تون توی این مرحله از مربا یا هر نوع شکلات مایع دیگه ای هم استفاده کرد.) بعد از این مرحله میوه های برش زده یا از انواع مغز های دل خواه روی سطح شکلات کاور شده مون می چینیم.

8- لایه به لایه تا سرانجام این کار رو ادامه می دیم و بعد هم برای شیک کردن بیشتر این کیک شگفت انگیز، از هر نوع مواد تزیینی خوراکی که برای تزیین شیرینی استفاده می شه، می تونید کمک بگیرید تا شکل کیک هم همانند طعمش بی نظیر بشه.

9- این پنکیک های مغزدار نحوه پخت منحصر به فرد خودش رو داره. ما امروز با کمک یک انبر موزهامون رو توی مواد مایع کیک می غلتونیم تا کاملا سطح موزها کاور بشن و چیزی دیگه ای از موز مشخص نباشه و بعد اون ها رو دونه دونه توی روغن سرخ می کنیم.

اگر زیاد وقت ندارید می تونید از تابه بزرگ تری استفاده کنید تا مواد سریع تر تموم شن و بالتبع پنکیک بزرگتری رو می تونید داشته باشید.

این پنکیک بهتره که تازه سرو بشه، گاها با گذشت حتی یک روز هم بعد از پخت بافت کیک لطافت اولیه رو نداره.

اگر دوست دارید، میزان بیشتری نوتلا یا هر شکلات دیگه ای رو همراه با پنکیکتون میل کنید، می تونید با ایده های خلاقانه ای مثل عکس هایی که در زیر گذاشتیم، پنکیکتون رو تزیین کنید. همچنین از انواع مرباها، از جمله مربای توت فرنگی بر روی پنکیک می توانید استفاده کنید. البته برای تزیین ممکنه به مواد دیگه ای به جز مواردی که توی قسمت مواد لازم گفتیم هم نیاز پیدا کنید. این ایده ها می تونه برای بچه ها و مخصوصا تشویق کردنشون به خوردن صبحونه یا عصرونه موثر باشه.

4- پنکیک مغزدار شکلاتیِ نوتلا

یک پنکیک به دلیل لطافت و خوشمزگی که در مغز آن دارد بسیار پرطرفدار است. طرز تهیه پنکیک مغزدار شکلاتی نوتلا بسیار اسان است. برای تهیه این پنکیک به مواد زیر نیاز دارید:

مواد لازم پنکیک مغزدار شکلاتی:
تخم مرغ2 عدد
شکریک سوم لیوان
خامه صبحانه100 گرم (نصف پاکت صورتی)
آرد سفید (سه صفر)1 لیوان
شیرنصف لیوان
بکینگ پودر1 قاشق چای خوری
وانیلیک چهارم قاشق چای خوری
شکلات صبحانه یا مارمالادبه میزان لازم

1- برای تهیه پنکیک دو عدد تخم مرغ و وانیل و شکر رو داخل ظرفی می ریزیم و با همزن برقی شروع زدن میکنیم تا کاملا کرم رنگ و کشدار بشه و پف کنه. بعد شیر را اضافه کنین.

2- و خامه صبحانه رو به مایه اضافه میکنیم و با دور کند همزن در حد مخلوط شدن هم میزنیم (حدود بیست الی سی ثانیه)

آرد و بکینگ پودر رو کاملا مخلوط میکنیم.

3- و داخل ظرف الک میکنیم. با همزن دستی هم میزنیم. تا مواد مخلوط و یکدست بشن و هیچ گلوله ای داخلش باقی نمونه.

برای ادامه مطلب طرز تهیه پنکیک مغزدار شکلاتیِ نوتلا اینجا کلیک کنید.

5- پنکیک ژاپنی پف دار

این پنکیک کمی شبیه کیک و با پف زیاد است. برای تهیه پنکیک پف دار ژاپنی به مواد زیر نیاز داریم:

مواد مورد نیاز برای تهیه پنکیک ژاپنی:

  • تخم مرغ : 3 عدد
  • روغن مایع: نصف پیمانه(یا کره 80 گرم)
  • وانیل: یک چهارم قاشق چایخوری
  • آرد: یک و نیم پیمانه
  • نشاسته ذرت: نصف پیمانه
  • بکینگ پودر: 2 قاشق چایخوری
  • شیر: دو سوم پیمانه
  • شکر: نصف پیمانه

طرز تهیه پنکیک ژاپنی:

1- زرده و سفیده تخم مرغ رو از هم جدا می کنیم و سفیده تخم مرغ رو با همزن می زنیم تا حجمش دو برابر و سفید رنگ بشه و کاملا فرم بگیره بعد نصف شکر رو کم کم به سفیده تخم مرغ اضافه می کنیم و دوباره با همزن میزنیم تا فرم بگیره.

2- تو یه ظرف دیگه زرده های تخم مرغ و وانیل و نصف دیگر شکر رو با همزن می زنیم تا کرم رنگ و کشدار و حجیم بشه و بعد روغن رو اضافه می کنیم و در حد مخلوط شدن هم میزنیم.

3- بعد شیر ولرم رو اضافه و مخلوط می کنیم. آرد و نشاسته ذرت و بکینگ پودر رو با هم مخلوط و الک می کنیم.

برای ادامه طرز تهیه پنکیک ژاپنی(پنکیک پفکی) اینجا کلیک کنید.

6- پنکیک توت فرنگی

زمانی که فصل توت فرنگی می رسد، با این میوه خوشمزه انواع دسرها را می توان درست کرد. پنکیک توت فرنگی یکی از دسرهای خوشمزه و مناسب برای صبحانه است که با پوره توت فرنگی درست می شود. برای تهیه پنکیک توت فرنگی به مواد زیر نیاز دارید:

مواد لازم جهت تهیه پنکیک توت فرنگی:
تخم مرغدو عدد
شیریک چهارم پیمانه
آرد دو پیمانه
کره پنجاه گرم
شکر3 تا 4 قاشق غذاخوری
توت فرنگی خرد شده نصف پیمانه
بکینگ پودر یک قاشق چایخوری
وانیل 1/2 قاشق چایخوری
سرکه سفید یک قاشق غذاخوری

طرز تهیه پنکیک توت فرنگی:

1- برای شروع کار و تهیه این پنکیک نیاز به باترمیلک داریم. برای این منظور سرکه سفید را به شیر اضافه کنید. کمی هم بزنید.

2- مخلوط شیر و سرکه را در محیط آشپزخانه کنار بگذارید و یک ربع اجازه دهید تا شیر بریده شود وقتی به حالت بریده بریده رسید و غلیظ شد. تبدیل به باترمیلک شده و باترمیلک برای مصرف آماده است.

3- آرد و بکینگ پودر را با هم مخلوط و الک کنید.

4- در ظرف مناسبی دو عدد تخم مرغ را بشکنید. شکر را به تخم مرغ ها اضافه کنید.

5- با همزن دستی تخم مرغ و شکر را به خوبی مخلوط کنید. وانیل را نیز دراین مرحله اضافه کنید.

برای ادامه طرز تهیه پنکیک توت فرنگی و نکات ریز برای خوشمزه تر شدن آن به مطلب آن مراجعه کنید.

7- مینی پنکیک

مینی پنکیک یک پنکیک کوچولو و مجذوب کننده است که برای بچه ها و بچه ها مجذوب کنندهیت بیشتری دارد. برای اینکه مینی پنکیک خوشمزه و مجذوب کننده را درست کنید به مواد زیر نیاز دارید:

مواد لازم برای تهیه مینی پنکیک
تخم مرغ 1 عدد
آرد سفید قنادی (سه صفر) نصف پیمانه
شکر 3 قاشق سوپ خوری
خامه صبحانه 50 گرم (یک چهارم پاکت صورتی)
شیر یک چهارم پیمانه
بکینگ پودرنصف قاشق چای خوری
وانیلیک چهارم قاشق چای خوری

1- تخم مرغ و شکر و وانیل رو داخل ظرفی بریزین و با دور تند همزن بزنید تا کرم رنگ و کشدار و حجیم بشه.

2- شیر و خامه صبحانه رو به مواد اضافه کنید.

3- مواد رو با دور کند همزن در حد یک دست شدن مخلوط کنید. بعد همزن برقی رو کنار بذارید و بکینگ پودر رو به آرد سفید قنادی اضافه کنید و کاملا با قاشق مخلوط کنید.

4- مخلوط آرد و بکینگ پودر رو روی مواد الک کنید و با همزن دستی مخلوط کنید تا مواد یکدست بشن و هیچ گلوله ای داخل مواد نباشه.

برای ادامه طرز تهیه مینی پنکیک و تهیه آن به محتوای آن مراجعه کنید.

ایده های تزیین پنکیک برای بچه ها:

پنکیک یک گزینه مناسب برای صبحانه بچه هاست؛ مخصوصا چون افراد توی سن پایین علاقه ای به خوردن صبحانه از خودشون نشون نمیدن، میتونین با مجذوب کننده کردن تزئینات پنکیک، به خوردن صبحانه تشویقشون کنید. در ادامه عکس چند مدل ایده تزیین پنکیک رو ببینید!

منبع: (www.onceuponachef.com)

منبع: اُکالا
انتشار: 8 دی 1400 بروزرسانی: 8 دی 1400 گردآورنده: mnab.ir شناسه مطلب: 1852

به "طرز تهیه 7 نوع پنکیک خانگی؛ همراه با فوت و فن ها و ایده های تزیین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه 7 نوع پنکیک خانگی؛ همراه با فوت و فن ها و ایده های تزیین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید