طرز تهیه کاری پلو شیرازی خاص و خوشمزه

به گزارش مجله مدیریت ناب، کاری پلو یکی از غذا های برنجی محبوب و پرطرفدار منسوب به شیراز است. پخت این غذا آسان و به قدری خوشمزه است که در شهر های دیگر هم یک غذای رایج محسوب می شود. استفاده از ادویه کاری در این غذا به آن طبعی گرم و عطر و طعمی خوش می دهد. ادویه کاری در آشپزی ایرانی و حتی بین المللی یک ادویه شناخته شده و ضروری است.

طرز تهیه کاری پلو شیرازی خاص و خوشمزه

این ادویه مخلوطی از چندین چاشنی معطر مثل هل، زردچوبه، گشنیز و… است و خواص دارویی درمانی بسیاری به غذا ها می بخشد. خاستگاه اصلی ادویه کاری کشور هندوستان است.

از خواص دارویی درمانی ادویه کاری می توان به خاصیت ضدچربی آن در خنثی کردن چربی غذا ها و دفع ضرر های آن از بدن اشاره کرد. از دیگر فایده های این ادویه تقویت حافظه، کاهش چین و چروک پوست، لاغری سریع، تقویت عملکرد دستگاه گوارش و درمان بی خوابی است و در بازار یک چاشنی غذایی پرخاصیت و ارزشمند شناخته می شود. از خواص ادویه کاری که بگذریم، وجود چاشنی های دیگر از جمله زعفران در کاری پلو شیرازی علاوه بر بالا بردن ارزش غذایی جنبه درمانی به این پلو داده است.

در ادامه همراه باشید تا طرز تهیه کاری پلو شیرازی را به شما آموزش دهیم.

مواد لازم برای تهیه کاری پلو شیرازی

مرغ شش قطعه

ادویه کاری سه قاشق غذاخوری

برنج چهار پیمانه

سیب زمینی سه عدد

نخودفرنگی 100 گرم

پیاز متوسط دو عدد

زعفران یک قاشق چای خوری

روغن (حیوانی) سه قاشق غذاخوری

نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم

آب دو پیمانه

طرز تهیه کاری پلو شیرازی

ابتدا در یک ظرف مقداری روغن بریزید و سپس پیاز را در ابعاد کوچک خرد کرده و شروع به تفت دادن پیاز روی حرارت متوسط گاز کنید. سپس نمک، فلفل و زردچوبه را هم به اندازه دلخواه به آن اضافه کنید. مرغ را هم می توانید از قبل با آب پخته و نیم پز کنید. بعد از طلایی شدن و پخت پیاز، مرغ پخته را هم به ماهیتابه اضافه کرده و به همراه پیاز تفت دهید. بعد از تفت کامل مرغ، دو پیمانه آب هم به مواد اضافه کنید. مواد را روی شعله ملایم بگذارید تا آب آن کم شود.

بعد از کم شدن آب خورش مواد را مجددا با روغن حیوانی سرخ کنید. در آخر کاری و زعفران را به آن ها اضافه کنید، زعفران را از قبل بسابید. هنگام سرخ شدن مواد بهتر است که برنج را از قبل در آب نمک گذاشته و آن را بجوشانید و آبکشی کنید. نخودفرنگی ها را هم جداگانه با آب بپزید تا نرم شوند. سپس در قابلمه ای مناسب ابتدا یک لایه برنج ریخته سپس مقداری از مواد را به همراه نخود فرنگی پخته در لابه لای پلو بریزید و به همین ترتیب ادامه دهید. سپس پلو را روی شعله ملایم بگذارید تا با مواد مخلوط دم بکشد.

در این فاصله سیب زمینی ها را هم سرخ کرده و در ظرف جدا سرو کنید. بعد از دم کشیدن پلو می توانید آن را سرو و نوش جان کنید.

نکات

مقدار استفاده از پودر کاری کاملا به ذائقه غذایی شما بستگی دارد.

علاوه بر مرغ، از گوشت یا حتی ماهی تن هم می توانید در تهیه پلو استفاده کنید.

روغن حیوانی که ما در این دستور استفاده کردیم را می توانید با روغن زیتون یا روغن سرخ کردنی جایگزین کنید.

منبع: گردشبان
انتشار: 16 آبان 1399 بروزرسانی: 16 آبان 1399 گردآورنده: mnab.ir شناسه مطلب: 1182

به "طرز تهیه کاری پلو شیرازی خاص و خوشمزه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه کاری پلو شیرازی خاص و خوشمزه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید