خلیج فارس به ثبت جهانی رسید

به گزارش مجله مدیریت ناب، خلیج فارس ثبت جهانی شد

با توجه به ادعاهای بی پایه و اساسی که در سال های اخیر کشور عربستان در زمینه اعلام مالکیت بر دریای خلیج فارس داشت و آن را در سطح جوامع بین الملل مطرح نموده بود، امروز در طی نشستی که مدیرکل دفتر مالکیت فکری وزارت صنعت، معدن و تجارت داشت اعلام که خیلج فارس با پیشوند مروارید در سازمان مالکیت فکری به ثبت جهانی رسید. وی نیز گفت که از این پس هیچ دولت و کشوری نمی توانند این خلیج را با نام دیگری نامگذاری نمایند و یا حتی بخواهند اعلام مالکیت بر روی آن داشته باشند. در این مطلب از مجله گردشگری خبرنگاران قصد داریم تا درباره ثبت جهانی خلیج فارس و همینطور ویژگی های منحصر به فرد آن اشاره هایی داشته باشیم پس با ما در مطلب خلیج فارس ثبت جهانی شد همراه باشید.

خلیج فارس به ثبت جهانی رسید

همانطور که در بالا هم ذکر کردیم، خلیج فارس با نام مروارید خلیج فارس نیز به ثبت دنیای رسید و تمامی ادعای بی پایه و اساسی که کشور عربستان نیز داشت مبنی بر اینکه نام این دریا را خلیج عربی می نامیدند نیز میدان به در شد. در جلسه ای که امروز 30 مهر ماه 1397 برگزار گردید، مدیرکل دفتر مالکیت فکری وزارت صنعت، معدن و تجارت از ثبت دنیای خلیج فارس اطلاع داد و نیز گفت از این پس دیگر هیچ دولت و کشور نمی تواند اعلام مالکیت بر روی این خلیج داشته باشد.

مهندس مهدی میر صالحی در نشست خبری امروز با اشاره به ثبت دنیای خلیج فارس در وایپو گفت: خیلج فارس با پیشوند مروارید در سازمان مالکیت فکری به ثبت رسید.

وی نیز در ادامه این نشست نیز گفت که این جلسه با همه وزارت صنعت برگزار گردید و بعلاوه اضافه نمود که فرایند ثبت خلیج فارس دوساله بوده است.

میر صالحی با بیان اینکه این اقدام به همت وزارت صنعت بوده است، اضافه نمود: فرایند ثبت دو ساله بوده است.

مهندس مهدی میر صالحی خاطرنشان کرد با توجه به اینکه در گذشته فقط خلیج فارس مطرح بوده نیز اضافه نمود:

بر اساس سندهای موجود در این زمینه برای ثبت مروارید خلیج فارس و نامگذاری این خلیج به غیر از نام مروارید خلیج فارس خلاف قوانین بین المللی نیز بوده است

مهندس مهدی میر صالحی نیز در ادامه صحبت هایشان با خبرگزاری های رسمی کشور نیز اعلام داشت که ثبت نام خلیج فارس از نوع حمایت از اسامی مبدا و نشان جغرافیایی بود از همین رو این حوزه با منطقه ثبت شده است.

در ادامه این موضوع مهندس میر صالحی با اشاره به فرایند ثبت دنیای مروارید خلیج فارس، گفت: مراحل و فرایند ثبت دنیای این خلیج ایرانی دو سال قبل با توجه به گزارشی که به وسیله کارشناسان نیز تنظیم شده بود نیز شروع شده بود. وی در ادامه همین موضوع نیز اضافه نمود: پفراینده این ثبت بر اساس قانون الحاق دولت ایران به موافقت نامه لیسبون در خصوص حمایت از اسامی مبدا و ثبت دنیای آن مصوب مجلس و بعلاوه قانون الحاق دولت ایران به کنوانسیون تاسیس سازمان دنیای مالکیت فکری مصوب سال 1380 مجلس تشکیل شد.

مهندس میرصالحی مدیر کل دفتر مالکیت فکری وزارت صنعت گفت: 6 مورد دیگر در دست اقدام برای ثبت دنیای آن ها وجود دارد که این موارد نیز عبارت از: سنگ تراورتن محلات، انجیر استهبان استان فارس، زعفران قائنات، گز اصفهان، گز بلداجی و کشمش ملایر هستند که از جمله محصولات ایرانی می باشند که در سازمان دنیای مالکیت فکری باید به ثبت دنیای برسند. بعلاوه در انتها صحبت های خودش ذکر کرد که کشور ایران در ثبت دنیای رتبه چهارم را بعد از کشورهای فرانسه، اسپانیا و جکسواکی که به ترتیب رتبه های اول تا سوم را در این زمینه دارا هستند نیز خاطرنشان کرد. به گفته این مقام مسوول از سال 80 تا به امروز تعداد 60 محصول ایرانی به ثبت دنیای رسیده است.

مهندس میرصالحی اولویت ثبت این دفتر را اندازه صادرات محصولات عنوان و خاطر نشان کرد: بر این اساس در گام اول مواد اولیه به ثبت دنیای رسید و در گام بعد اقدام به ثبت دنیای محصولات فناورانه خواهیم کرد.

مختصری درباره خلیج فارس

جالب است بدانید که خلیج فارس سومین خلیج بزرگ دنیا پس از خلیج مکزیک و هودسن به شمار می رود که در ایران واقع شده است. حدود 130 جزیره بزرگ و کوچک در قلب این خلیج قرار دارند که جزایر شمالی آن کم و بیش مسکونی و آباد می باشند و به ایران تعلق دارند . اما جزایری که متعلق به کشورهای عربی اند غالباً مرجانی و سنگی و غیر مسکونی می باشند و جزیره قشم با 115 کیلومتر طول بزرگترین جزیره خلیج فارس محسوب می گردد. از جمله جاذبه های گردشگری که در این منطقه قرار دارند نیز عبارتند جزیره کیش، جزیره هندورابی، جزیره قشم، جزیره هنگام و جزیره هرمز که هر کدام از این موارد برای خود دارای جاذبه های گردشگری گوناگونی هستند که سبب شده اند سالانه افراد زیادی از داخل و خارج از ایران برای بازدید از این جاذبه های جنوبی ایران به سمت این شهر سفر نمایند.

منبع: الی گشت
انتشار: 3 فروردین 1401 بروزرسانی: 3 فروردین 1401 گردآورنده: mnab.ir شناسه مطلب: 1948

به "خلیج فارس به ثبت جهانی رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خلیج فارس به ثبت جهانی رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید