خشکی لب نشانه چیست؟ دلیل و درمان آن (راهنمای جامع)

به گزارش مجله مدیریت ناب، اگر هر جا می روید یک بالم لب همراهتان دارید، احتمالا شما هم از آن دسته افرادی هستید که با مشکل خشکی لب دست وپنجه نرم می کنید. خشکی لب ها یکی از مسائل رایج خصوصا در فصل های سرد سال است. اگر می خواهید از شر این مشکل خلاص شوید و با چند درمان خانگی خشکی لب آشنا شوید این مطلب برای شماست.

خشکی لب نشانه چیست؟ دلیل و درمان آن (راهنمای جامع)

خشکی لب چیست؟

خشکی لب ها که معمولا نتیجه قرار گرفتن در آب وهوای سرد و خشک، در معرض آفتاب و زبان زدن لب ها است باعث پوسته پوسته شدن و حتی ترک خوردن لب ها می گردد. این مشکل را می توانید در خانه و با محصولات خانگی، استفاده از بالم لب و رعایت کردن چند نکته حل کنید.

خشکی لب ها در هر فصلی از سال ممکن است اتفاق بیفتد ولی در فصل هایی که هوا سرد و خشک می گردد معمولا شدت بیشتری دارد. حتی ممکن است در فصل های گرم مسئله ای نداشته باشید و فقط در فصل های سرد دچار این مشکل شوید.

خشکی لب نشانه چیست؟

علت خشکی لب چیست و چرا تا ترک خوردن و زخم شدن پیش می رود؟

پوست لب ها نسبت به پوست سایر قسمت های بدن بسیار حساس تر و نازک تر است. لب ها غده ترشح چربی ندارند. در نتیجه احتمال خشک شدن و ترک خوردن آن ها بیشتر است. عواملی مثل تابش نور آفتاب، محیط سرد و خشک، واکنش نشان دادن به مواد شیمیایی موجود در بال ها و رژ لب ها و… از جمله عواملی هستند که باعث خشک شدن و ترک خوردن لب می شوند.

بسیاری از افراد در برهه هایی از زندگی با این مشکل روبرو می شوند. این مشکل معمولا با چند راه چاره ساده و درمان خانگی حل می گردد اما گاهی ممکن است به یک مشکل جدی پوستی هم تبدیل گردد پس خشکی لب را جدی بگیرید.

علائم خشکی لب

نشانه های زیر تعیین می نماید که لب های شما خشک شده یا در شرف خشک شدن است:

  • پوسته شدن لب ها
  • خارش
  • درد خفیف
  • زخم و ترک خوردگی

وخیم شدن این نشانه ها می تواند باعث درد و حتی خونریزی ترک های لب گردد. حتی واکنش به بعضی غذاها مثل مرکبات، غذاهای تند و شور می تواند باعث سوزش لب ها گردد.

علت خشکی لب چیست؟

علت خشکی لب شامل موارد زیر است:

  • آفتاب سوختگی
  • هوای سرد
  • آب و هوای گرم یا خشک
  • زبان زدن مکرر لب ها
  • بعضی بیماری ها (آلرژی، اختلال تیروئید، بعضی اختلالات خودایمنی) یا واکنش به یک دارو
  • کمبود ویتامین (آهن، ویتامین B)
  • کم آبی بدن

در ادامه این عوامل را آنالیز می کنیم.

محیط: قرار گرفتن در معرض آب وهوای خیلی سرد، خیلی گرم و خیلی خشک از مهم ترین دلایل ایجاد خشکی لب ها است. رطوبت کم محیط می تواند لب های شما را مستعد خشکی و ترک خوردن کند.

رژیم غذایی: گاهی اوقات کمبود بعضی ویتامین ها باعث خشکی لب ها می گردد. همواره رژیم غذایی سالم و متعادل داشته باشید تا نیازهای بدن تامین گردد. این برای سالم ماندن لب ها و سلامت کل بدن شما لازم است. حتما مقاله علت خشکی لب کمبود کدام ویتامین است؟ را بخوانید تا با این ویتامین های ضروری آشنا شوید.

زبان زدن لب ها: یکی از عادت های نادرست که می تواند باعث خشکی لب ها گردد، دائما زبان زدن به لب ها است. شاید باعث تعجبتان شده باشد که این کار چطور باعث خشکی لب می گردد چون به نظر می رسد که دارید دائما لب های خود را مرطوب می کنید.

این تاثیر مخرب به این علت است که بزاق دهان ما حاوی آنزیم های گوارشی است که لب های ما را حساس و آن ها را در برابر اثرات هوای خشک آسیب پذیر می نماید. بعلاوه زمانی که بزاق تبخیر می گردد، لب های شما حتی خشک تر از قبل از لیسیدن آن ها می گردد. پس اگر این عادت را دارید برای پیشگیری یا درمان خشکی لب آن را ترک کنید.

با دهان نفس کشیدن: یکی دیگر از عادت هایی که ترک کردن آن سخت است و باعث خشکی لب ها می گردد، نفس کشیدن از دهان است. تنفس به وسیله دهان می تواند رطوبت لب را از بین ببرد.

مواد آرایشی: بعضی از فرمولاسیون های رژ لب ها خاصیت خشک نمایندگی دارند و رنگدانه های خاصی که در رژ لب استفاده می شوند می توانند باعث واکنش های آلرژیک شوند.

بیماری ها: زرد زخم، اختلالات تیروئید و رشد بیش از حد قارچ کاندیدا همگی از دلایل خشکی آزاردهنده لب هستند که منجر به خشکی اطراف لب و گوشه های دهان می شوند. اگر خشکی لب شما منبع درد و ناراحتی جدی است با پزشک خود مشورت کنید.

وجود بعضی عوامل می تواند احتمال درگیر شدن با خشکی لب ها را بیشتر کند. به این عوامل ریسک فاکتور می گویند. خشکی و ترک لب ریسک فاکتور خاصی ندارد و ممکن است در هر سنی برای هر فردی پیش بیاید. در بچه ها و نوجوان ها که معمولا زیاد لب های خود را زبان می زنند، بیشتر دیده می گردد. بعلاوه افرادی که در آب وهوای خشک یا سرد زندگی می نمایند بیشتر محتمل است که دچار خشکی لب ها شوند.

بعلاوه اگر از محصولات آرایشی مرغوب استفاده نمی کنید یا اینکه از پوست خود در برابر تابش آفتاب محافظت نمی کنید، احتمال درگیر شدن با خشکی لب ها بیشتر می گردد.

تشخیص خشکی لب

معاینه ظاهری لب ها و پوست اطراف دهان می تواند به تشخیص خشکی و ترک خوردگی لب یاری کند. پزشک در صورت مشکوک شدن به یک بیماری خاص ممکن است آزمایش های خاصی را هم توصیه کند. این آزمایش ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تست پوستی آلرژی
  • بیوپسی پوست
  • آزمایش خون

درمان خشکی لب

با چند راه چاره می توانید خشکی لب ها را درمان کنید. خوشبختانه برطرف خشکی لب سخت نیست و با راه چارههای درمان خشکی لب در خانه درمان می گردد.

استفاده از کره لب

کره لب یکی از محصولاتی است که برای مراقبت از لب ها فراوری می گردد. کره لب بافتی بسیار چرب تر از بالم لب و رژ لب دارد و در آن از روغن های طبیعی مثل شی باتر و روغن بادام (برترین روغن برای خشکی لب) استفاده شده است. این کره ها باعث تغذیه پوست لب ها، نرم کردن لب ها و مرطوب کردن عمقی آن ها می گردد. معمولا کره های لب تا 12 ساعت لب را مرطوب و نرم می نمایند.

رژیم غذایی مناسب

ماهی سالمون یکی از برترین منابع امگا 3 است که برای پیشگیری و درمان خشکی لب ها بسیار موثر است. غذاهای اسیدی، شور و پر از ادویه می توانند پوست لب را تحریک نمایند. این غذاها را با احتیاط مصرف کنید یا اگر می توانید به کلی آن ها را حذف کنید.

استفاده از دستگاه رطوبت ساز

یکی از برترین کارهایی که برای درمان خشکی لب ها می توانید انجام دهید بالا بردن رطوبت محیط است. در خانه می توانید در اتاقی که بیشتر وقت خود را می گذرانید از دستگاه رطوبت ساز یا بخور بهره ببرید. برای محیط هایی که دائما حضور ندارید می توانید از دستگاه های رطوبت ساز کوچک و شارژی بهره ببرید.

ترک سیگار

اگر دنبال یک علت دیگر برای ترک سیگار می گشتید، این هم یک علت خوب! دود تنباکو می تواند باعث خشک شدن و ترک خوردن لب های شما گردد و ترک سیگار می تواند به برطرف خشکی لب های شما در کمترین زمان یاری کند. ناگفته نماند که ترک سیگار یکی از برترین کارهایی است که می توانید برای سلامت پوست و سلامت عمومی بدن خود انجام دهید.

پماد برای خشکی لب

بالم لب و پماد برای خشکی لب باید شرایط زیر را داشته باشد:

  • بدون عطر
  • ضد حساسیت
  • حاوی ژله پترولیوم، گلیسیرین
  • حاوی روغن ها (روغن معدنی یا روغن دانه کرچک)
  • مرطوب نماینده (سرامید، دایمتیکون)
  • محافظ در برابر آفتاب (اکسید تیتانیوم، اکسید روی)

از بالم لب حاوی مواد زیر استفاده نکنید چون باعث تحریک بیشتر لب می شوند:

  • عطرها و طعم دهنده ها
  • لانولین
  • منتول
  • اکالیپتوس
  • کافور
  • موم ها

اگر بالم لب شما باعث گزگز یا سوزش لب ها شد، استفاده از آن محصول را متوقف کنید. مطلب معرفی و آنالیز 2 بالم لب باکیفیت یاری می نماید که با چند نمونه از محصولات باکیفیت آشنا شوید. و اگر نمی دانید بالم لب چیست حتما این مطلب را بخوانید.

برترین روغن برای خشکی لب

بسیاری از روغن های طبیعی می توانند رطوبت لب ها را حفظ نمایند. این روغن ها خواص ضدمیکروبی و ضدقارچی هم دارند و اگر لب شما ترک خورده باشد از بروز مسائل بعدی جلوگیری می نمایند. اگر محصولی برای خشکی و ترک لب می خرید به مواد اولیه آن دقت کنید. بد نیست که محصول حاوی این روغن ها باشد:

  • روغن اسطوخودوس
  • روغن بادام شیرین
  • روغن نارگیل
  • روغن جوجوبا

در مطلب آنالیز بالم لب بچه ها ایروکس مدل روغن آفتابگردان می توانید با یک نمونه بالم لب خوب و روغن موثر برای درمان خشک شدن لب ها آشنا شوید.

هر چند وقت یکبار باید بالم لب یا پماد را استفاده کنیم؟

اینکه چند وقت یک بار باید از بالم لب یا پماد بهره ببرید به بالم و شرایط لب بستگی دارد. اگر خشکی لب های شما شدید است می توانید هر چند ساعت یک بار یا هر بار که احساس کردید لب ها خشک هستند از آن بهره ببرید. اگر خشکی لب ها شدید نیست می توانید شب ها قبل از خواب و صبح بعد از بیدار شدن از آن بهره ببرید.

همواره بعد از خوردن و آشامیدن بالم لب را تمدید کنید چون احتمالا پاک می شوند. در بیرون از منزل حتما از بالم لب یا پماد با SPF 30 یا بالاتر بهره ببرید و آن را دو ساعت یک بار تمدید کنید.

در صورت خون ریزی لب های خشک چکار کنیم؟

خون ریزی زمانی اتفاق می افتد که ترک ها (شکاف ها) که ناشی از خشکی هستند شکسته می شوند و به بریدگی و زخم تبدیل می شوند. پوست خشک مستعد ترک خوردن است و لب های ترک خورده ممکن است خون ریزی نمایند و باعث درد و سوزش شوند. در این صورت باید خون را بشویید و لب را خشک کنید و از بال های قوی تر و پمادهای مخصوص ترک لب بهره ببرید. اگر خون ریزی تکرار می گردد به پزشک مراجعه کنید.

پیشگیری از خشکی لب

با توجه به علت خشکی لب ها احتمالا حدس می زنید که برای پیشگیری از آن باید چه کاری انجام دهید. در ادامه به چند نکته دیگر هم اشاره می کنیم.

زبان نزدن به لب ها

این عادت را ترک کنید تا تاثیر فوق العاده آن را در کاهش خشکی و ترک خوردن لب ببینید.

استفاده نکردن از بال لب های طعم دار

بالم لب ها تنوع خیلی زیادی دارند و با طعم ها و رایحه های مختلفی فراوری می شوند. این رایحه ها بسیار مجذوب کننده و وسوسه نماینده هستند. استفاده از آن ها به ندرت و گاهی اوقات می تواند مجذوب کننده باشد ولی آن را به عنوان بالم لب دائمی یا حتی بالم لب درمانی خود استفاده نکنید.

استفاده از ضدآفتاب

پوست لب را هم مثل پوست صورت باید از تابش آفتاب حفظ کنید. برای این منظور رژلب هایی فراوری شده است که ضدآفتاب هم هستند. هر زمان که قرار است در معرض تابش آفتاب قرار بگیرید از این بالم لب ها بهره ببرید. آفتاب سوختگی یکی از مهم ترین دلایل خشکی و ترک خوردن لب است.

پوشاندن لب ها در محیط نامساعد

اگر در محیطی قرار می گیرید که شرایط مساعدی ندارد مثلا خیلی سرد یا خیلی خشک است، با راه چارههایی مثلا قرار دادن شال جلوی دهان می توانید از لب ها محافظت کنید.

دور ماندن از مواد آلرژی زا

گاهی اوقات لب های بسیار حساس در تماس با عطرها، رنگ ها و رایحه ها و سایر عوامل آلرژی زا خشک می شوند. موقع خرید محصولات آرایشی و بهداشتی به مواد تشکیل دهنده آن ها توجه کنید و محصولاتی که حاوی این مواد آلرژی زا هستند را خریداری نکنید.

آب رسانی از درون و بیرون

رطوبت بدن و پوست را باید هم از محیط بیرون و هم از داخل حفظ کنید. برای این منظور از دستگاه رطوبت ساز بهره ببرید و لب ها را بالم مناسب مرطوب کنید. علاوه بر این مطمئن شوید که هر روز آب کافی می نوشید و بدن شما بی آب نمی ماند.

اسکراب لب برای داشتن لب های نرم یکی از ترفندهاتی آرایشی است که در این مطلب می توانید بیشتر در خصوص آن بخوانید.

جمع بندی

خشکی لب یکی از مسائل شایع در فصل های سرد و خشک سال است. خوشبختانه با راه چارههای ساده برای درمان خشکی لب در خانه مثل استفاده از بالم لب مناسب و دور ماندن از عوامل حساسیت زا می توانید این مشکل را حل کنید و لب هایی نرم و سالم داشته باشید.

منابع: Nivea , Clevelandclinic

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 11 مهر 1403 بروزرسانی: 11 مهر 1403 گردآورنده: mnab.ir شناسه مطلب: 2276

به "خشکی لب نشانه چیست؟ دلیل و درمان آن (راهنمای جامع)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خشکی لب نشانه چیست؟ دلیل و درمان آن (راهنمای جامع)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید