توافق صلح آذربایجان-ارمنستان و ابهامات آینده قره باغ

به گزارش مجله مدیریت ناب، یک پژوهشگر مسائل منطقه با اشاره به توافق صلح آذربایجان و ارمنستان می گوید عوامل متععدی باعث شده تا ابهامات و تردیدهایی در خصوص شرایط آینده قره باغ وجود داشته باشد.

توافق صلح آذربایجان-ارمنستان و ابهامات آینده قره باغ

با ما سفر کنید و با تور ارمنستان ارزان از کشور جذاب همسایه دیدن کنید و شهر زیبای ایروان را ببینید.

فرزاد رمضانی بونش در گفتوگو با خبرنگاران درباره توافق صلح میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان پس از درگیری های اخیر بر سر مساله قره باغ گفت: این که توافق آتش بس صورت گرفته منجر به توافق پایدار می گردد یا خیر؟ به عوامل مختلفی بستگی دارد در یک سوی درگیری یعنی ارمنستان، بحث شرایط داخلی و نقدها احزاب رقیب و جریانات ارامنه دیاسپورا(ارمنی های مهاجر) مطرح است و در طرف دیگر حزب آذربایجان نوین و دولت الهام علی اف خود را برنده کنونی در این توافق می دانند هر چند به نظر می رسد ابهامات درباره آینده قره باغ و باز پس گیری سرزمین های آذربایجان وجود دارد.

این پژوهشگر مسائل منطقه همچنین اعلام کرد: آنچه معین است این که روسیه توانسته با اعمال فشار و یا راه چاره دیپلماتیک با این دو، عملا حوزه نفوذ خود را در منطقه بیشتر تثبیت کند و نقش رجحان را در قفقاز جنوبی داشته باشد.

رمضانی بونش اضافه کرد: مساله دیگری که مطرح است این است که ترکیه که طی یک ماه و نیم گذشته نقش اصلی را در سیاست، اقتصاد و دفاع آذربایجان داشته، در این توافق با تلاشی که روسیه انجام داد به حاشیه رانده شده است که این برای آنکارا مسرور کننده نیست هر چند ممکن است همکاری های دو جانبه ای را با یکدیگر داشته باشند.

وی ادامه داد: البته با توجه به این که قرار است اتصال و ارتباط از نخجوان با ترکیه انجام گردد، ترکیه از این بابت شاد است که مانعی به نام ارمنستان دور زده می گردد و عملا ترکیه خود را بی احتیاج از خاک ایران برای دستیابی به دریای خزر می داند. همین امر هم پیروزی ژئوپلیتیک برای ترکیه تلقی می گردد.

این کارشناس مسائل منطقه در خاتمه گفت: یکسری ابهامات و سوالات و تردیدهایی در خصوص آینده قره باغ وجود دارد و ممکن است در صورت عدم هماهنگی و هم فکری آذربایجان و ارمنستان دامنه تنش ها از سر گرفته گردد، هرچند حضور نیروهای حافظ صلح روسیه می تواند تا حدودی ضامن تداوم و بقای این توافق باشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 26 آبان 1399 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: mnab.ir شناسه مطلب: 1205

به "توافق صلح آذربایجان-ارمنستان و ابهامات آینده قره باغ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توافق صلح آذربایجان-ارمنستان و ابهامات آینده قره باغ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید