کرونا فناوری اطلاعات را هم درگیر کرد

به گزارش مجله مدیریت ناب، به گزارش خبرنگاران، درکمتر از یک ماه، شناسایی ویروس کرونا در دنیا بسیاری از معادلات مالی را برهم زده و شیوع این ویروس تأثیری مخرب بر کسب وکارهای بین المللی و چینی گذاشته است.

کرونا فناوری اطلاعات را هم درگیر کرد

مؤسسه اعتبارسنجی ملی روسیه (ان سی آر) اعلام نموده که تأثیر منفی ویروس مرگبار کرونا بر رشد مالی جهان می تواند از تأثیری که سندروم شدید تنفسی (سارس) در سال 2003 بر آن گذاشت، بدتر باشد.

این مؤسسه مدعی شده که حتی افت اندک اقتصاد چین می تواند باعث افزایش نوسان در بازار نفت جهان و تجارت جهانی گردد و این فاجعه، علاوه بر تأثیر منفی بر حجم تبادلات تجاری این کشور با بزرگترین شرکای تجاری جهان، بر صنایعی مانند توریسم، لجستیک، فناوری اطلاعات و خودرو نیز تأثیر دارد.

چین با بیش از یک میلیارد نفر جمعیت، بزرگترین بازار اینترنت جهان و محل فعالیت گسترده بسیاری از شرکت های فناوری جهان به حساب می آید و روزانه هزاران متخصص و مدیر فناوری با اهداف تجاری به این کشور سفر می نمایند و کمپانی های بزرگ فناوری جهان، دفاتر خود را در این کشور گسترش داده اند.

در همین حال شرکت های فراوریی فناوری اطلاعات در چینی نیز پا به پای سایر شرکتهای خارجی، اقتصاد فناوری اطلاعات را در جهان رقم می زنند؛ اما هم اکنون و با شیوع گسترده ویروس کرونا به نظر می رسد این قاعده در حال تغییر است.

چرا که بسیاری از سفرهای تجاری غول های فناوری به این کشور لغو شده و بسیاری از شرکتها دفاتر خود را تعطیل و فعالیتشان را متوقف نموده اند. حتی پیش بینی می گردد که انتشار ویروس کرونا در جهان روی چرخه تقاضا برای موبایل نیز تأثیر بگذارد.

کرونا عامل کاهش بارگیری محموله های موبایل چین

طبق جدیدترین گزارش مؤسسه استراتژی آنالایتیکز به دلیل شیوع کرونا، بارگیری محموله های موبایل از چین در سه ماهه نخست 2020 میلادی حدود 30 درصد کاهش می یابد. این گزارش اشاره می نماید که ویروس کرونا رشد فراوری ناخالص ملی داخلی چین و همچنین قدرت خرید مشتریان در چین را کاهش می دهد. این فرایند به نوبه خود روی بازار موبایل چین در سه ماهه نخست 2020 تأثیر می گذارد.

درهمین حال اعلام شده که به دلیل شیوع کرونا، محموله های موبایل در سراسر جهان حدود 5 درصد کاهش می یابد.

فراوری نمایندگان چینی 70 درصد موبایل جهان را می سازند. بنابراین تأخیر در عملیات کارخانه ها، روی چرخه جهانی فراوری و تقاضای موبایل تأثیری منفی دارد و در صورتی که شیوع بیماری کرونا تا 2 ماه دیگر کنترل نگردد، تأثیر آن بر محموله های موبایل بارگیری شده از چین بدتر خواهد بود.

آنر و شیائومی به رونمایی آنلاین تن دادند

شیوع ویروس کرونا علاوه بر کاهش حجم محموله های بارگیری شده، روی شیوه اداره کسب و کار شرکت ها تأثیر گذاشته است و حتی مراسم رونمایی موبایل ها را نیز به تأخیر انداخته است.

برای مثال برند آنر اعلام نموده که به دلیل گسترش کرونا نخستین کنفرانس مطبوعاتی رونمایی از محصول جدید خود در 2020 را به طور آنلاین برگزار می نماید.

شرکت شیائومی نیز خاطرنشان کرد فروشگاه های آفلاین خود را تعطیل می نماید اما از کانال های آنلاین همچنان سفارش می پذیرد.

شرکت بلک شارک نیز تاکید نموده که محصولات خود را به طور آنلاین رونمایی می نماید و همچنین چند شرکت چینی دیگر نیز الگوی سرویس رسانی آنلاین را در پیش گرفته اند.

کرونا باعث تعطیلی فروشگاه سامسونگ در چین شد

با گسترش ویروس کرونا، شرکت کره ای سامسونگ نیز خاطرنشان کرد که فروشگاه خود را در شهر شانگهای به طور موقت تعطیل می نماید.

فروشگاه سامسونگ با مساحت 800 مترمربع در اکتبر 2019 میلادی در شانگهای افتتاح شده بود و کوششی برای افزایش فروش محصولات و ارائه خدمات پس از فروش این شرکت در چین بود اما هم اکنون این شرکت در یک اقدام احتیاطی، فعالیت فروشگاه مذکور را به تعویق انداخت.

البته سامسونگ تنها شرکت فراوری نماینده محصولات الکترونیک نیست که به دلیل انتشار ویروس کرونا در چین دچار چالش شده است؛ بلکه بسیاری از شرکت ها از جمله اپل، هواوی، شیائومی، اوپو، ویوو و وان پلاس نیز با اختلال در کسب و کار خود روبرو شده اند.

تعطیلی موقت همه دفاتر گوگل در چین

گوگل نیز به علت نگرانی از شیوع ویروس خطرناک کرونا تمامی دفاتر خود را در کشور چین به طور موقت تعطیل می نماید. این تعطیلی تنها به خاک اصلی این کشور محدود نمی گردد و شامل هنگ کنگ و تایوان نیز خواهد بود.

در حال حاضر دفاتر گوگل در چین به علت شروع سال نوی این کشور تعطیل هستند. البته تعطیلات سال نو در چین به علت جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا و اجرای راحت تر تمهیدات بهداشتی در این زمینه چند روز تمدید شده، ولی قرار نیست بعد از سرانجام این تعطیلات دفاتر گوگل در چین بازگشایی شوند.

یکی از سخنگویان گوگل گفته که سفرهای تجاری و کاری مقامات و کارکنان این شرکت به چین و هنگ کنگ هم به همین علت به طور جدی محدود خواهد شد. گوگل به کارکنان خارجی خود در چین دستور داده که هر چه سریع تر همراه با اعضای خانواده این کشور را ترک نمایند. همچنین این افراد بعد از بازگشت به محل اقامت خود باید حداقل به مدت 14 روز فعالیت هایشان را از منزل انجام دهند.

اپل دفاتر خود را در چین تعطیل کرد

در بحبوحه گسترش سریع ویروس کرونا، شرکت اپل به طور موقت تمام 42 فروشگاه خود را در چین تعطیل نموده است.

فراوری نماینده آیفون تأیید کرد که به دلیل شیوع ویروس کرونا، به طور موقت تمام فروشگاه، دفاتر کاری و مراکز تماس خود در چین را تعطیل می نماید.

این درحالی است که چین بزرگترین بازار فروش محصولات پس از آمریکا و اتحادیه اروپا به حساب می آید و آیفون و سایر دستگاه های اپل در این کشور ساخته می شوند.

از سوی دیگر، شرکت تایوانی فاکسکان که گوشی های آیفون اپل را در چین مونتاژ می نماید، تقریباً فرایند فراوری خود را در این کشور از ترس شیوع ویروس کرونا به طور کامل متوقف نموده است و با این وجود پیش بینی می گردد که توقف این فعالیت، روی فراوری و عرضه مدل های مختلف آیفون تأثیر جدی بگذارد.

این شرکت علاوه بر اپل برای شرکت های دیگری نیز گوشی فراوری می نماید و اعلام نموده که کارخانه های خود را در چین حداقل تا 10 فوریه بسته نگه می دارد و امیدوار است بتواند مسائل ناشی از کمبود عرضه گوشی را به وسیله افزایش فعالیت در کشورهای دیگری همچون ویتنام، هند و مکزیک جبران کند. اما با این وجود ناظران بازار می گویند اگر توقف فعالیت های کارخانه فاکسکان تا سرانجام ماه فوریه طول بکشد، فرایند عرضه انواع گوشی در بازار چین و کشورهای همسایه با اختلال جدی روبرو می گردد.

علاوه بر شرکتهایی مانند اپل، گوگل و فاکسکان، مایکروسافت نیز خاطرنشان کرد که کارکنان این شرکت در چین باید تا 9 فوریه کارها را از منزل انجام دهند و آمازون هم برای کارکنان خود محدودیت مسافرتی به چین وضع کرد.

توقف صادرات گوشی به روسیه با تشدید شیوع کرونا

غول های تکنولوژی آمریکا و چین، شامل اپل، هوآوی، شیائومی و ZTE تنها چند ساعت پس از این که مواردی از ابتلاء به ویروس کرونا در قلمرو روسیه کشف شد، صادرات خود به این کشور را نیز لغو کردند.

این فراورینمایندگان که کارخانجات آنها در چین قرار گرفته است، صادرات خود را حداقل 2 هفته تعلیق می نمایند. شرکت هایی مانند لنووو، ریئلمی و ویوو هم از این اقدام تبعیت نموده اند.

با این وجود پیش بینی می گردد که اگر صادرات این شرکت ها به مدت بیش از 1 ماه به شرایط نرمال بازنگردد، می تواند باعث ایجاد نوساناتی در بازار تلفن هوشمند شده و قیمت ها را 10 تا 15 درصد بالا ببرد.

از سوی دیگر شرکت هایی مانند تسلا، فورد، جنرال موتورز و فیات کرایسلر نیز که در حوزه فناوری خودروهای خودران فعالیت های گسترده ای شروع نموده اند نیز در واکنش به اپیدمی ویروس کرونا فعالیت های خود در این کشور را تعلیق نموده اند.

تأثیر کرونا بر کنگره جهانی موبایل

ال جی الکترونیکس و ZTE خاطرنشان کردند که به دلیل شیوع کروناویروس جدید و اهمیتی که به ایمنی کارمندان، شرکا و مشتری های خود می دهد از شرکت در کنگره جهانی موبایل بارسلون (MWC 2020) انصراف داده اند.

کنگره جهانی موبایل (MWC) بزرگ ترین رویداد سالانه حوزه ارتباطات سیار محسوب می گردد که همه ساله اسفندماه در بارسلونای اسپانیا برگزار می گردد.

اما به نظر می رسد این رویداد به دلیل هراس از کرونا سال جاری متفاوت از سال های گذشته برگزار گردد.

شرکت ZTE اعلام نموده که به دلیل تأثیرات ثانویه ویروس کرونا، هراسی که از ابتلاء به این بیماری و همچنین مردم آسیایی به وجود آمده است و همچنین مسائل مربوط به تأخیر در صدور ویزا، حضور خود در MWC را لغو نموده است.

ال جی الکترونیکس نیز با انتشار بیانیه ای اعلام نموده که اخبار و شرایط مربوط به کروناویروس جدید که اخیراً سازمان بهداشت جهانی به دلیل آن شرایط اضطراری بین المللی خاطرنشان کرد را به دقت دنبال می نماید. زیرا شیوع ویروس در خارج از چین همچنان ادامه دارد.

این شرکت کره ای تاکید نمود که به دلیل اهمیتی که برای ایمنی کارمندان، شرکا و مشتری های خود قائل است تصمیم گرفته تا از شرکت در همایش جهانی گوشی همراه (MWC) انصراف دهد و موبایل های 2020 خود را در رویدادهای دیگری که در آینده برگزار می نماید، معرفی خواهد نمود.

این در حالی است که انجمن GSMA که سازمان دهنده کنگره جهانی موبایل است، پیش از خبر انصراف ال جی و ZTE اعلام نموده بود که شیوع ویروس کرونا تأثیر کمی روی برگزاری این رویداد خواهد داشت.

هوآوی فراوری خود را از سر گرفت

با وجود انصراف شرکت های فناوری از حضور در چین، شرکت هوآوی غول تکنولوژی این کشور، خاطرنشان کرد که فراوری کالاهای خود شامل کالاهای مصرفی و تجهیزات ارتباطاتی را از سر گرفته است.

این اقدام در راستای بخشنامه های جدید دولت چین انجام می گردد که طی آنها به بعضی از صنایع حساس و حیاتی اجازه داده شده است به فعالیت خود ادامه دهند.

محاسبات سی ان بی سی نشان می دهد که بخش های تعطیل شده چین در سال گذشته 80 درصد فراوری ناخالص ملی آن را به عهده داشته و بیش از 90 درصد صادرات را انجام داده اند.

5G به تشخیص ویروس کرونا یاری می نماید

با وجود مسائل جهانی ناشی از ویروس کرونا، این بار فناوری میخواهد به یاری این چالش بیاید. دو شرکت چینی ZTE و چاینا تله کام با استفاده از فناوری 5G، ایستگاه هایی برای تشخیص و مشاوره درباره ویروس کرونا در ایالت سیچوان چین راه اندازی نموده اند.

ایستگاه های متصل و مجهز به فناوری نسل پنجم ارتباطات در اتاق کنفرانس بیمارستان وست چاینا برای تشخیص و درمان از راه دور ساخته شده است. این مرکز به 27 بیمارستان دیگر دسترسی دارد.

علاوه بر آن ZTE تصمیم دارد تا نخستین سیستم تشخیص از راه دور ویروس کرونا در چین را بسازد که کل ایالت سیچوان را پوشش می دهد. به این ترتیب یک شبکه برای تشخیص از راه دور در بیمارستان هایی فراهم می گردد که در حال حاضر به ایالت ووهان یاری می نمایند. در مرحله بعد نیز تصمیم دارد تیم های پزشکی و نجات ایالت ووهان را به اینترنت 5G مجهز کند تا آنها نیز بتوانند سرویس های تشخیص از راه دور را از بیمارستان وست چاینا دریافت نمایند.

سوءاستفاده هکرها از شیوع کرونا

شیوع جهانی ویروس کرونا فضایی نیز برای هکرها ایجاد نموده است تا با سوءاستفاده از اخبار مربوط به این بیماری، فایل های ویدئویی یا متنی به ظاهر ساده اما حاوی بدافزار را منتشر نمایند که اطلاعات موجود در موبایل یا رایانه کاربر را سرقت می نماید.

کارشناسان امنیت سایبری در این باره هشدار داده اند که بعضی لینک های حاوی اخبار یا ویدئوهایی درباره شیوع ویروس کرونا دارای بدافزار هستند و در حقیقت این لینک ها دارای کدی هستند که برای سرقت اطلاعات شخصی افراد ساخته شده است.

مؤسسه تحقیقاتی کسپراسکای اعلام نموده که تا به امروز حداقل 10 فایل حاوی بدافزار رصد مربوط به فریب کاربران در مورد ویروس کرونا را رصد نموده است و با توجه به افزایش توجه رسانه ها به موضوع، پیش بینی می گردد تعداد فایل های حاوی بدافزار بیشتری کشف گردد.

فیس بوک و توئیتر اخبار جعلی کرونا را حذف می نمایند

با وجود انتشار اخبار جعلی درباره این بیماری مسری در فضای آنلاین، شرکت های بزرگ فناوری مانند فیس بوک، گوگل و توئیتر با اقداماتی خاص سعی دارند با انتشار اخبار جعلی در این باره مقابله نمایند. برای مثال فیس بوک اعلام نموده که مشغول مقابله اخبار جعلی و محتوای مضر درباره ویروس کرونا است. این شبکه اجتماعی پست های حاوی ادعاهای جعلی و تئوری های توطئه درباره ویروس کرونا را که مقامات بهداشتی به آنها اشاره نموده اند، حذف می نماید.

فیس بوک روی پست هایی تمرکز می نماید که افراد را از دریافت درمان های پزشکی منع می نماید یا ادعاهای جعلی و خطرناک درباره درمان این بیماری ارائه می نماید.

همچنین این شرکت فناوری با یاری نیروهای پیمانکاری کنترل صحت مطالب خود از گسترش و انتشار پست های جعلی جلوگیری می نماید. کاربرانی که برای دستیابی به اطلاعات درباره ویروس در فیس بوک جستجو می نمایند، یا افرادی که روی هشتگ های مرتبط در اینستاگرام جستجو می نمایند اطلاعاتی تاییدشده درباره ویروس را دریافت می نمایند.

علاوه بر آن اطلاعات درباره شیوع ویروس کرونا در بالای صفحه کاربران فیس بوک و براساس راهنمای سازمان جهانی بهداشت ظاهر می گردد.

توئیتر نیز حساب کاربری وب سایتی به نام زیروهج که درباره ویروس کرونا ادعاهایی بدون دلیل و مدرک منتشر نموده بود را به طور دائم مسدود کرد؛ این وب سایت گزارشی را به اشتراک گذاشته بود که در آن بدون دلیل و مدرک ادعا شده بود دانشمندان چینی در ایالت ووهان ویروس کرونا را به عنوان یک اسلحه ابداع نموده اند.

توئیتر اواخر ژانویه هشدار داد که حساب های کاربری که کوشش هایی هماهنگ برای انتشار اخبار جعلی درباره ویروس کرونا انجام دهند را مسدود می نماید.

در همین حال گوگل نیز خاطرنشان کرد با یاری ابزار SOS Alert خود اطلاعات معتبر و قابل استناد را در صدر جستجوهای افراد برای ویروس کرونا نشان می دهد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 5 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mnab.ir شناسه مطلب: 766

به "کرونا فناوری اطلاعات را هم درگیر کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا فناوری اطلاعات را هم درگیر کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید