پیمان آکوس بی پاسخ نخواهد ماند، لزوم اقدامات مناسب

به گزارش مجله مدیریت ناب، به گزارش خبرنگاران، گریگوری ماشکوف سفیر سیار وزارت خارجه روسیه در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک گفت که ایجاد اتحادهای راهبردی و استراتژیک مشابه پیمان تسلیحاتی آکوس (AUKUS) بدون پاسخ همه کشورهای منطقه به تهدیدات احتمالی باقی نخواهد ماند و هر یک از این کشورها در مورد واکنش (مقتضی) خود تصمیم خواهند گرفت.

پیمان آکوس بی پاسخ نخواهد ماند، لزوم اقدامات مناسب

ماشکوف در این باره گفت: چارچوب آن (آکوس) استفاده از قلمرو یک کشور غیر هسته ای (استرالیا) را برای استقرار زیرساخت های نظامی کشورهای هسته ای فراهم می کند. این می تواند خطراتی بالقوه برای بی ثبات سازی شرایط در زمینه امنیت بین المللی و منطقه ای ایجاد کند. من همچنین ذکر می کنم که تشکیل چنین اتحادهای راهبردی ناگزیر منجر به پاسخ همه شرکت کنندگان در فرمول ثبات منطقه ای خواهد شد. پاسخ دقیق یک حق ملی برای هر کشور است. من مطمئن هستم که این موضوع در سطح بین بخشی در مسکو به طور کامل مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد و اقدامات مناسب برای تامین منافع منطقه ای و امنیت ملی ما صورت خواهد گرفت.

وی همچنین اضافه کرد که مسکو به طور کامل در حال ارزیابی پیامدهای احتمالی تشکیل آکوس است.

پیشتر نیز وزارت خارجه روسیه اعلام کرده بود که تامین زیردریایی های هسته ای برای استرالیا تحت پیمان آکوس، امنیت منطقه ایندوپاسیفیک را به مخاطره انداخته و خطر رقابت تسلیحاتی را تشدید می کند.

سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه در همین زمینه اعلام کرده بود که مسکو گستره کاملی از سوالات مربوط به پیمان تسلیحاتی بین استرالیا، انگلیس و آمریکا موسوم به آکوس را مطرح کرده است.

به گفته وی، این سوالات شامل چگونگی تطابق فرایند انتقال فرضی سوخت زیردریایی با غنای 90 درصدی با الزامات عدم اشاعه هسته ای است و اینکه چگونه کانبرا مفاد تعهدات خود را تحت توافق نامه پادمانی و پروتکل های الحاقی آن با آژانس بین المللی انرژی اتمی رعایت می کند.

استرالیا در 16 سپتامبر (25 شهریور) قرارداد ساخت زیردریایی با فرانسه را لغو و در اقدامی در راستای سیاست های ایندوپاسیفیک و چین ستیزانه واشنگتن، با آمریکا و انگلیس وارد توافق تسلیحاتی جدیدی موسوم به آکوس شد.

مطابق این معاهده تسلیحاتی، آمریکا و انگلیس متعهد شدند که تعداد هشت ففرایند زیردریایی اتمی برای استرالیا تولید کنند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: mnab.ir شناسه مطلب: 1802

به "پیمان آکوس بی پاسخ نخواهد ماند، لزوم اقدامات مناسب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیمان آکوس بی پاسخ نخواهد ماند، لزوم اقدامات مناسب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید