پرداخت غرامت دستمزد ایام بیماری بیمه شدگان مبتلاء به کرونا

به گزارش مجله مدیریت ناب، سرپرست اداره کل امور بیمه شدگان سازمان تأمین اجتماعی از پرداخت غرامت دستمزد ایام بیماری بیمه شدگان مبتلا به کرونا به استناد گواهی مراجع پزشکی به صورت علی الحساب وبدون مراجعه حضوری اطلاع داد.

پرداخت غرامت دستمزد ایام بیماری بیمه شدگان مبتلاء به کرونا

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، مهدی شکوری در تشریح شرایط تعهدات کوتاه مدت این سازمان، گفت: تعهدات کوتاه مدت از مهمترین خدمات سازمان تأمین اجتماعی است که بیمه شدگان و مستمری بگیران برای استفاده از آن به واحد های اجرایی این سازمان در سراسر کشور مراجعه می نمایند. تعهدات کوتاه مدت شامل غرامت دستمزد ایام بیماری، یاری بارداری (مرخصی زایمان)، وسایل یاری پزشکی (اروتز وپروتز)، یاری هزینه ازدواج، یاری هزینه کفن و دفن و هزینه سفر بیمار است.

وی اضافه نمود: غرامت دستمزد به وجوهی اطلاق می گردد که در ایام بارداری، بیماری و عدم توانایی موقت اشتغال به کار و عدم دریافت مزد یا حقوق به جای مزد یا حقوق به بیمه شده پرداخت می گردد و وسائل یاری پزشکی (پروتز و اروتز) وسایلی هستند که به منظور اعاده سلامت یا برای جبران نقص جسمانی یا تقویت یکی از حواس به کار می فرایند.

شکوری ادامه داد: یاری هزینه ازدواج، مبلغی است که به بیمه شدگان دارای شرایط پرداخت می گردد و یاری هزینه کفن و دفن نیز مبلغ مقطوعی است که به منظور تأمین هزینه های مربوط به کفن و دفن بیمه شده در مواردی که خانواده او این امر را به عهده می گیرند، پرداخت می گردد و در صورتیکه معالجه بیمار مستلزم انتقال او به شهرستان دیگری باشد ترتیب نقل و انتقال و پرداخت هزینه سفر به عهده سازمان تأمین اجتماعی است.

وی با بیان اینکه بابت پرداخت حمایت های کوتاه مدت در سال 1398 بیش از یک میلیون و 100 هزار سند صادر و مبلغی بالغ بر 1،320 میلیارد تومان به بیمه شدگان و مستمری بگیران پرداخت شده است، اضافه نمود: اگر برای دریافت هر تعهد احتیاج به حداقل دو بار مراجعه به شعبه باشد در این صورت شعب سازمان با حداقل 2 میلیون و 200 هزار بار مراجعه فقط در حوزه تعهدات کوتاه مدت (به استثنای بیمه بیکاری) روبرو شده اند.

سرپرست اداره کل امور بیمه شدگان سازمان تأمین اجتماعی گفت: به منظور کاهش مراجعه بیمه شدگان به شعب و کارگزاری ها، سامانه خدمات غیرحضوری ایجاد شده است که بیمه شدگان، مستمری بگیران و کارفرمایان می توانند به وسیله آدرس eservices.tamin.ir در همه ساعات شبانه روز به طرق مختلف از جمله تلفن همراه خود نسبت به ارائه درخواست حمایت های کوتاه مدت اقدام نمایند.

شکوری گفت: کاربران برای این کار می بایست پس از ورود به سامانه وارد منوی بیمه شدگان - حمایت های کوتاه مدت شوند و اگر برای اولین بار وارد سامانه می شوند باید ابتدا ثبت نام نمایند تا رمز ورود به سیستم به وسیله پیامک برای آنان ارسال گردد و پس از آن می توانند بابت هر یک از حمایت های ذکر شده، مبادرت به ثبت درخواست نمایند.

وی استفاده از خدمات غیرحضوری سازمان تأمین اجتماعی را بسیار ساده و موجب تسهیل در استفاده از خدمات این سازمان دانست و گفت: سامانه به گونه ای طراحی شده که مشخصات هویتی و آخرین شعبه فعال و شماره موبایل بیمه شده را به طور هوشمند نمایش می دهد. به طور مثال برای دریافت غرامت دستمزد ایام بیماری کاربران می بایست فقط اطلاعات مربوط به استراحت پزشکی شامل تاریخ آغاز و سرانجام استراحت، نام پزشک معالج و شماره نظام پزشکی که روی برگه گواهی درج شده را وارد و سپس تصویر گواهی استراحت را اسکن یا با موبایل عکس آن را گرفته و آپلود نمایند. پس از ثبت نهایی، درخواست آنان به شعبه محل بیمه پردازی ارسال می گردد.

شکوری ادامه داد: فرآیند ارائه درخواست برای سایر تعهدات کوتاه مدت نیز به همین شکل است. ضمن اینکه بیمه شدگان می بایست شماره حساب بانکی خود را جهت دریافت مبلغ متعلقه به وسیله سامانه مذکور و از راستا بیمه شدگان - خدمات نامنویسی - اعلام شماره حساب بانکی ثبت نمایند.

وی با تأکید بر اینکه شعب سازمان تأمین اجتماعی روزانه به این درخواست های غیر حضوری رسیدگی و نتیجه را به وسیله پیامک به بیمه شده اعلام می نمایند، گفت: سایر خدمات پر مخاطب سازمان از جمله درخواست تجدید، صدور و تمدید دفترچه بیمه، لیست حق بیمه کارفرمایان، اخذ برگه پرداخت بیمه شدگان خاص (اختیاری، مشاغل آزاد، رانندگان، کارگران ساختمانی، گروه های توافقی و…) مشاهده سوابق پرداخت حق بیمه نیز به روش غیر حضوری برای بیمه شدگان، مستمری بگیران و کارفرمایان فراهم است.

سرپرست اداره کل امور بیمه شدگان سازمان تأمین اجتماعی تأکید کرد: از آنجائیکه غرامت دستمزد ایام بیماری به جای مزد یا حقوق به بیمه شده پرداخت می گردد و از حیث تأمین معیشت بیمه شدگان از اهمیت بیشتری برخوردار است، سازمان تأمین اجتماعی به کلیه بیماران به ویژه بیمه شدگان مبتلاء به کرونا صرفاً به استناد گواهی مراجع پزشکی مربوطه و بدون احتیاج به انجام سایر تشریفات مقرر، تا زمان بهبودی کامل نسبت به پرداخت غرامت دستمزد ایام بیماری به صورت علی الحساب اقدام می نماید.

شکوری با بیان اینکه پرداخت بیمه بیکاری یکی از تعهدات کوتاه مدت سازمان تأمین اجتماعی است، گفت: مرجع اخذ درخواست بیمه بیکاری، شناسایی و معرفی بیکاران واجد شرایط به عهده وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی است و بیمه شدگان مشمول قوانین کار و تأمین اجتماعی که به دلیل شیوع بیماری کرونا به طور موقت بیکار شده اند، می توانند درخواست خود را در سایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به نشانی bimehbikari.mcls.gov.ir ثبت نمایند تا در چارچوب مقررات به تقاضا های آنان رسیدگی گردد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 9 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mnab.ir شناسه مطلب: 891

به "پرداخت غرامت دستمزد ایام بیماری بیمه شدگان مبتلاء به کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرداخت غرامت دستمزد ایام بیماری بیمه شدگان مبتلاء به کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید