هالوپریدول Haloperidol

به گزارش مجله مدیریت ناب، این دارو برای کاهش شدت بیماری های روانی مانند شیزوفرنی، دیوانگی و دیگر بیماری های روانی که در آنها حالت جنون پیدا می شود، مورد استفاده قرار می گیرد. در ضمنًً در درمان کوتاه مدت بیماری اضطراب، هم مؤثراست. گرچه نمی تواند بیماری را درمان نماید اما سبب کاهش اضطراب می شود.

هالوپریدول Haloperidol

هالوپریدول Haloperidol

شناسنامه مختصر دارو

نام های تجارتی : Serenace, Halodol, Dozic

دسته دارویی : داروی درمان بیماری های روانی

اندازه خطر مصرف بیش از دوز مجاز دارو : نسبتاًً زیاد

اندازه وابستگی و اعتیاد به دارو : کم

نیاز به نسخه پزشک : بلی

قابل استفاده برای عموم : بلی

موارد استعمال دارو

این دارو برای کاهش شدت بیماری های روانی مانند شیزوفرنی، دیوانگی و دیگر بیماری های روانی که در آنها حالت جنون پیدا می شود، مورد استفاده قرار می گیرد. در ضمنًً در درمان کوتاه مدت بیماری اضطراب، هم مؤثراست. گرچه نمی تواند بیماری را درمان نماید اما سبب کاهش اضطراب می شود. بعلاوه برای بچه هایی که دچار مسائل و ناهنجاری های شدید رفتاری هستند، کاربرد دارد.

اشکال دارو : قرص، کپسول، محلول، آمپول

زمان مصرف دارو : 2 تا 4 بار در روز

اندازه دوز مجاز مصرفی دارو : درمان بیماری های روانی (3 تا 10 میلی گرم در

روز و در آغاز درمان و سپس این اندازه به 20 میلی گرم در روز قابل افزایش است.) درمان اضطراب شدید (1 میلی گرم در روز)

چگونگی تأثیر دارو: اثرات نوع خوراکی این دارو ظرف 2 تا 3 ساعت و اثرات نوع تزریقی آن ظرف 20 تا 30 دقیقه پس از آغاز درمان با دارو، ظاهر می شوند. در ضمنًً اثرات نوع خوراکی دارو، مدت 6 تا 24 ساعت و اثرات نوع تزریقی آن 2 تا 4 ساعت پس از قطع مصرف هر دوز دارو در بدن باقی می مانند.

طریقه نگهداری دارو: این دارو باید در محفظه سربسته و در جای خشک و خنک دور از دسترس بچه ها نگهداری شود.

چگونگی قطع مصرف دارو : مصرف این دارو را بدون مشورت با پزشک قطع نکنید. زیرا قطع ناگهانی مصرف دارو ممکن است به عود مجدد علائم بیماری منجر شود. اما اگر دچار عوارض شدیدی مانند تب شدید، گیجی، سفتی عضلات، گشتید مصرف دارو را قطع نموده و سریعاًً پزشک را در جریان بگذارید.

عوارض جانبی مصرف دارو :

از عوارض معمول این دارو، می توان به خشکی دهان، اختلال در بینایی، مسائل در مجاری ادراری، اشاره کرد که این عوارض معمولاًً به مرور زمان رفع خواهند شد. در ضمنًً ممکن است عوارضی مانند کم شدن اشتها، خواب آلودگی، ضعف و بیحالی، سرگیجه یا غش هم حادث شوند. اگر پس از مصرف اولین دوز دارو دچار سفتی زبان و خشکی گردن و اندام ها یا ظاهر شدن جوش گشتید سریعاًً پزشک را در جریان بگذارید.

نکات احتیاطی مهم در مصرف دارو : اگر به دردها و امراض زیر مبتلا می باشید حتماً قبل از مصرف این دارو پزشک خود را با خبر سازید:

*اگر به دردهای مزمن کبدی و کلیوی دچار می باشید و یا نارسایی قلبی و مسائل گردش خون دارید.

* اگر قبلاً به بیماری صرع مبتلا شده اید و یا غده تیروئید شما، بیش از حد فعال است.

* اگر بیماری پارکینسون دارید و یا دچار آب سیاه چشم می باشید.

* اگر دچار آسم، برونشیت و یا دیگر بیماری های ریوی هستید.

* اگر داروهای دیگری مصرف می کنید.

مصرف دارو برای زنان حامله : چون مفید بودن این دارو برای مصرف در دوران حاملگی به اثبات نرسیده است، لذا بهتر است با پزشک مشورت شود.

مصرف دارو برای زنان شیرده : چون دارو در شیر مادر ترشح می شود و ممکن است روی بچه تأثیر بگذارد، لذا بهتر است با پزشک مشورت شود.

مصرف دارو برای بچه ها و اطفال : این گروه سنی خیلی به ندرت به این دارو نیاز پیدا می نمایند ولی با این وجود در صورت لزوم کاهش دوز مصرفی مجاز دارو ضروری می باشد.

مصرف دارو برای افراد بالای 60 سال : کاهش دوز مصرفی مجاز دارو ضروری می باشد.

مصرف در افراد بالای 60 سال : چون دارو ممکن است موجب خواب آلودگی و کندی عکس العمل درافراد شود، لذا کلیه رانندگان و کسانی که کارهای پرمخاطره انجام می دهند، باید هنگام مصرف این دارو از فعالیت های مربوطه دست بکشند.

نکته : استفاده طولانی مدت و بیش از چند ماه از این دارو ممکن است موجب حرکت ها و تکان های غیر ارادی در صورت، چشم ها و زبان شود. در ضمنًً خطر ابتلا به یرقان را هم در پی دارد.

منبع: چنگیزان، فاضل، (1388) راهنمای کامل داروشناسی عمومی (داروهای موجود در ایران)، قم، نیلوفرانه، چاپ دوم.

منبع: راسخون
انتشار: 13 مهر 1400 بروزرسانی: 13 مهر 1400 گردآورنده: mnab.ir شناسه مطلب: 1760

به "هالوپریدول Haloperidol" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هالوپریدول Haloperidol"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید