طرز تهیه چای ماچا؛ یک لیوان چای سبز متفاوت

به گزارش مجله مدیریت ناب، در مجموعه شربت ها و نوشیدنی ها، طرز تهیه نوشیدنی های مختلف را از سراسر ایران و جهان به شما معرفی می کنیم. با طرز تهیه چای ماچا، به خاستگاه چای سبز سفر می کنیم.

طرز تهیه چای ماچا؛ یک لیوان چای سبز متفاوت

هوس یک نوشیدنی گوارا و مقوی به سرتان زده است؟ از چای های آماده و همیشگی خسته شده اید؟ دوست دارید برای یک مهمانی خاص، چای تازه درست کنید؟ نگران نباشید. به آشپزخانه بروید و مواد لازم برای تهیه یک چای مخصوص را فراهم کنید. لذت درست کردن یک چای متفاوت با دستان خودتان از آن دسته فعالیت هایی است که روز شما را پر از انرژی و تفریح خواهد کرد.

امروز قرار است با استفاده از پودر چای سبز ماچا، یکی از پرطرفدارترین چای های آسیایی را درست کنیم که نام آن چای ماچا است. نوشیدن این چای، برخلاف دیگر چای های معمول به معنای مصرف تمام برگ چای و در نتیجه استفاده از تمام مواد مغذی در چای است.

چای ماچا چیست؟

ماچا، یک نوع چای سبز با سبک برداشت، فرآوری و آماده سازی منحصر به فرد است که از صدها سال پیش در کشورهای آسیایی برای درمان برخی از بیماری ها و به عنوان یک نوشیدنی نیروبخش خورده می گردد. درختچه های چای سبز ماچا در طول زمستان به خواب زمستانی می فرایند و با نگهداری مواد معدنی در خود و با رسیدن فصل بهار و بیدار شدن از خواب زمستانی، از طریق عمل فتوسنتز بهترین نوع چای با طعمی شیرین را به وجود می آورند.

بوته گیاه ماچا (Camellia sinensis) از سه تا چهار هفته قبل از برداشت با سایبان های چوبی یا چهارچوب های آلومینیومی پوشانده می گردد تا نور آفتاب به صورت مستقیم به آن نتابد و برگ های آن در سایه رشد کنند. پس از برداشت، برگ ها از ساقه های گیاه جدا می گردد و سپس با فرآوری تبدیل به یک پودر نرم می شوند. ماچا برخلاف بیشتر چای ها، همیشه به صورت پودری مورد استفاده قرار می گیرد.

پودر چای ماچا معمولا با مایعات و غالبا با آب یا شیر مخلوط می گردد. چای ماچا به خاطر نوع منحصربه فرد برداشت آن، دارای مقادیر بالای کافئین، کلروفیل و آمینواسید تیانین و همچنین برگ های سبز تیره است.

چای ماچا یکی از محبوب ترین نوشیدنی ها در چین و آسیا به شمار می آید. ماچا علاوه بر خواص چربی سوزی، با بو و رنگ فوق العاده خود شما را شگفت زده خواهد کرد.

به صورت سنتی، دو نوع چای ماچا وجود دارد: نوع مرغوب نازک (Koicha) که به صورت روزمره استفاده می گردد و نوع ضخیم (Usucha) با کیفیت پایین تر که قیمتی ارزان تر دارد و کاربرد مصرف آن، بیشتر برای شیرینی پزی، تولید ماکارونی و بستنی است.

نوشیدن یک لیوان چای ماچا در روز به طور میانه بین چهار تا شش ساعت به بدن انرژی می دهد. چای سبز ماچا را می توان به صورت گرم و سرد سرو کرد و نکته جالب این است که در هر دو روش، تمام خواص این چای شگفت انگیز حفظ می گردد.

خاستگاه چای ماچا

سنت آماده سازی و نوشیدن چای ماچا به دوران باستان و سلسله تانگ در چین برمی گردد و گفته می گردد که راهبه های بودایی چینی ذن (Zen)، اولین بار این چای را بین قرن هشتم تا دهم درست کرده اند. نوشیدن ماچا بخشی از مراسم مذهبی آن ها بود و به نظر می رسد که فردی به نام ایساسی (Eisai) از این مکتب، این چای را با ژاپنی ها به اشتراک گذاشت و از آن پس، این چای لذیذ و پر از خاصیت به بخش جدایی ناپذیری در فرهنگ ژاپن تبدیل شد. این چای کماکان به صورت پودری در ژاپن مصرف می گردد.

چای ماچا در ژاپن با آسیاب های گرانیتی مخصوص یا هاون های چوبی دستی پودر می گردد تا کلروفیل درون آن نسوزد. جالب است بدانید که بهترین چای در منطقه یوجی ژاپن پرورش داده می گردد و کلمه ماچا در واقع منشا ژاپنی دارد و به معنای چای پودری یا چای سابیده شده است.

مواد لازم

برای 1 نفر

  • 1 تا 1.5 قاشق چای خوری یا 1 گرم پودر ماچا
  • کمی آب سرد
  • 60 میلی گرم (یا یک لیوان) آب داغ

طرز تهیه

1. پودر ماچا را داخل یک کاسه یا فنجان بریزید و کمی آب سرد به آن اضافه کنید و با استفاده از یک چنگال یا همزن بامبو (bamboo whisk)، آن را به شکل M یا W هم بزنید تا زمانی که روی سطح فنجان، حباب های ریزی ظاهر شوند یا به اصطلاح چای ماچا کف کند.

2. محلول به دست آمده را با آب داغ مخلوط کرده و نوش جان کنید.

نکته مهم

  • مهم ترین بخش درست کردن چای ماچا، مرحله ترکیب مواد با یکدیگر است. چای ماچا باید به صورت کامل با آب، شیر، شیر نارگیل یا هر نوشیدنی پایه دیگری ترکیب گردد، در غیر این صورت ته نشین خواهد شد.
  • پودر چای ماچا در برخی عطاری ها، فروشگاه های تخصصی فروش انواع چای و قهوه یا به صورت آنلاین به فروش می رسد.
  • همزن بامبو را می توان از مغازه های مخصوص وسایل چای فروشی یا به صورت آنلاین تهیه کرد.
  • اگر قصد دارید ماچا را با آب مخلوط کنید، حتما از آب 80 درجه سانتی گراد و خنک تر استفاده کنید، زیرا در غیر این صورت چای ماچا تلخ خواهد شد. پس از جوشیدن آب، زیر کتری را خاموش و آن را به مدت دو دقیقه رها کنید تا آب به دمای مناسب برسد.
  • شما می توانید مقدار پودر ماچا را طبق میل خود کم یا زیاد کنید. اگر می خواهید چای رقیق تری داشته باشید، پودر ماچا را به نصف قاشق چای خوری کاهش بدهید و آن را با 90 تا 120 میلی لیتر آب داغ ترکیب کنید. اگر هم دوست دارید چای شما غلیظ تر باشد، 2 قاشق چای خوری پودر ماچا را با 30 میلی لیتر آب ترکیب کنید.
  • ماچا نیاز به دم کشیدن ندارد و تفاله ای از آن باقی نمی ماند. ماچای داغ را با قوری درست نمی کنند، زیرا ماچا در قوری ته نشین می گردد و رنگ آن از سبز به زرد تغییر پیدا می کند.
  • برای تهیه ماچای سرد، کافی است در مرحله دوم طرز تهیه از آب سرد استفاده کنید. یک قطعه یخ، عسل و وانیل به خوش طعم کردن چای ماچای سرد کمک می کنند.
  • برای تهیه لاته ماچا به جای آب از شیر داغ استفاده کنید.

ویدیو

دانلود ویدیو 720p | 360p

موارد استفاده از ماچا

  • بستنی های خنک و متنوع تابستانی و اسموتی
  • نوشیدنی های گرم زمستانی مانند چای ماچا و لاته ماچا
  • انواع کیک، ترافل ها، بستنی و دسر و صبحانه های مقوی
  • غذاهای دریایی و برنج
  • ماسک های زیبایی

فواید استفاده از چای ماچا

  • افزایش سوخت وساز بدن: ماچا سرشار از کاتچین (catechin) است. کاتچین، نوعی ترکیب گیاهی در چای است که به عنوان آنتی اکسیدان طبیعی عمل می کند. این آنتی اکسیدان منجر به افزایش سوخت و ساز بدن، سوزاندن چربی های اضافی و در نتیجه کاهش وزن می گردد.
  • کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن: آنتی اکسیدان ها به تثبیت رادیکال های آزاد مضر کمک می کنند. این رادیکال ها ترکیباتی هستند که ممکن است به سلول ها آسیب بزنند و باعث بیماری مزمن شوند. بنابراین استفاده از چای ماچا، خطر ابتلا به چند بیماری مزمن را کاهش می دهد.
  • محافظت از کبد: سم زدایی کبد، یکی از مهم ترین فواید استفاده از چای ماچا است.
  • بهبود عملکرد مغز: برخی از ترکیبات موجود در ماچا به تقویت عملکرد مغز کمک می کنند. تمرکز، سرعت واکنش و حافظه از جمله عملکردهایی هستند که با نوشیدن چای ماچا بهبود پیدا می کنند. بنابراین نوشیدن این چای به افراد مسن توصیه می گردد.
  • کاهش استرس و انرژی بخشی: ماچا حاوی ترکیبی بنام ال تی انین (L-theanine) است که تاثیر کافئین بر مغز را اصلاح می کند و هوشکمک را افزایش می دهد. ال تی انین، همچنین منجر به افزایش فعالیت موج آلفا در مغز می گردد که به ایجاد آرامش و کاهش سطح استرس، کمک شایانی می کند.
  • محافظت از قلب: چای سبز سطح کلسترول بد یا ال دی ال، سطح کلی کلسترول و همچنین تری گلیسیرید (triglycerides) را کاهش می دهد. بنابراین استفاده از چای ماچا، منجر به کاهش خطر ابتلا به بیماری قبلی و سکته قلبی می گردد.
  • دیگر فواید: از دیگر خواص چای ماچا می توان به ضد سرطان بودن، پایین نگه داشتن قند خون و آدرنالین، ضد التهاب و تقویت باکتری های نوع خوب در روده اشاره کرد.

مقدار مناسب چای ماچا برای استفاده در روز

مقدار کافئین موجود در یک لیوان چای ماچا، نصف یک فنجان اسپرسو و حدود یک سوم یک فنجان قهوه است. حداکثر مقداری که یک انسان در روز می تواند کافئین مصرف کند، 400 میلی گرم است. بهتر است بدانید که استفاده بیشتر از این مقدار برای بدن انسان مضر است و منجر به پرخاشگری و استرس می گردد.

هر فنجان چای ماچا حدود 35 تا 70 میلی گرم کافئین دارد. بنابراین مصرف پنج لیوان چای ماچا در طول روز بلامانع است. توجه به این نکته ضروری است که بسته به شخص، این چای تا هشت ساعت انرژی لازم برای بدن را تامین می کند. بنابراین، نوشیدن دو تا سه فنجان چای ماچا توصیه می گردد.

ماچا یا قهوه؟

مقدار کافئین موجود در هر فنجان قهوه بین 80 تا 200 میلی گرم است و به صورت ناگهانی انرژی را افزایش می دهد، اما بین 1 تا 3 ساعت پس از مصرف قهوه، یک کاهش ناگهانی در انرژی افراد به وجود می آید و این مساله به مرور زمان، باعث افزایش مصرف قهوه و اعتیاد به آن می گردد.

مقدار کافئین ماچا بسیار کمتر از قهوه است، اما این موضوع به معنای کم انرژی بودن این نوشیدنی نیست. در واقع، نحوه عملکرد کافئین در ماچا سینوسی نیست و در بازه زمانی چهار تا شش ساعت به افزایش انرژی، افزایش تمرکز و شادابی منجر می گردد.

در ضمنً باید بدانید که نوشیدن قهوه و افزایش ناگهانی کافئین در خون به استرس، تنش و در برخی افراد به دلشوره منجر می گردد. اما کمتر بودن مقدار کافئین در چای ماچا و ماندگاری طولانی تر آن پس از مصرف، این مسائل را برای افراد ایجاد نمی کند. بنابراین استفاده از چای ماچا بیشتر از قهوه توصیه می گردد.

اگر پیروز به درست کردن نوشیدنی های ارائه شده در مجموعه نوشیدنی ها شدید، حتما از از نوشیدنی های خود عکس بگیرید و زیر همین پست یا با تگ کردن خبرنگاران در اینستاگرام (@)، تجربه و تصاویر خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: کجارو / چطور / chaymarket.com / tasteatlas.com
انتشار: 18 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 18 اردیبهشت 1401 گردآورنده: mnab.ir شناسه مطلب: 1986

به "طرز تهیه چای ماچا؛ یک لیوان چای سبز متفاوت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه چای ماچا؛ یک لیوان چای سبز متفاوت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید