مانع خرید واکسن کرونا برای ایران چیست؟

به گزارش مجله مدیریت ناب، در شرایطی که در هفته های گذشته، تعدادی از شرکت های آمریکایی، اروپایی، چینی و روسی اعلام نموده اند که به واکسن ویروس کرونا دست یافته و حتی در بعضی کشورها، فرایند واکسیناسیون نیز شروع شده است، هنوز معین نیست برنامه ایران برای واردات واکسن به کجا رسیده و در این زمینه ابهاماتی وجود دارد.

مانع خرید واکسن کرونا برای ایران چیست؟

هر چند دولت آمریکا در سال های گذشته ادعا نموده که تحریم های همه جانبه علیه اقتصاد ایران به حوزه دارو وارد نمی گردد اما در عمل با توجه به تحریم های بانکی، محدودیت در جابجایی ارز و ترس شرکت ها از معامله با ایران، حوزه دارو نیز با مسائل جدی روبرو شده و بعضا خود را در کمبود بعضی داروها نشان داده است.

البته شرکت های ایرانی در سال های اخیر توانسته اند با اتکا به دانش بومی شده خود، بخش قابل توجهی از احتیاج دارویی کشور را در داخل فراوری نمایند و امروز میزان وابستگی دارویی به خارج از کشور به شدت کاهش یافته است اما با این وجود همچنان واردات دارو در شرایط تحریم دشواری های خاص خود را دارد و حالا که بحث واردات واکسن کرونا مطرح شده نیز، این محدودیت ها بیشتر خود را نشان می دهد.

محمود نجفی عرب رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران، اظهار کرد: موضوع تحریم در سال های گذشته همیشه مطرح بوده و با وجود شعارهایی که از سوی آمریکایی ها مطرح می گردد، در حوزه دارو نیز محدودیت ها به شکل واضح قابل رصد است.

به گفته وی، وقتی شرکت ایرانی برای نقل و انتقال ارز خود، بانکی پیدا نمی کند یا این فرایند بسیار طولانی تر و گران تر تمام می گردد، عملا دارو نیز تحت تحریم است و کسی نمی تواند اثرات این موضوع را کتمان کند.

رئیس کمیسیون مالی سلامت اتاق تهران با اشاره به مسائلی که در ماه های گذشته برای واردات بعضی مواد اولیه به وجود آمده، بیان نمود: امروز موضوع مهم بحث تحریم های بانکی و چالش انتقال ارز است. از حدود دو ماه پیش، ارز لازم برای واردات بعضی مواد اولیه به شرکت چینی تحویل داده شده و شرکت های ایرانی نیز ریال مورداحتیاج را در داخل تسویه نموده اند اما به دلیل مسائل به وجود آمده در بانک چینی، هنوز این واردات انجام نشده است.

نجفی عرب ادامه داد: احتمالا در حوزه واردات واکسن کرونا نیز ما با همین مسائل روبرو هستیم. اراده قطعی خرید واکسن در وزارت بهداشت وجود دارد و این وزارتخانه به شدت پیگیر خرید واکسن از شرکت هایی است که محصول آنها تاییدات لازم را گرفته است اما احتمالا در این جهت محدودیت در جابجایی ارز مشکل ساز شده است.

وی درباره بحث های مطرح شده از نقش تصویب نشدن اف ای تی اف در واردات واکسن نیز گفت: ما در طول سال داروهای دیگری نیز وارد می کنیم و تا به امروز تصویب نشدن این لوایح در جهت واردات این داروها مشکل ساز نشده است. هرچند ما در اتاق بازرگانی اعلام نموده ایم که از تصویب آنها حمایت می کنیم و پیش بینی می کنیم که تصویب نشدن آنها در آینده برای اقتصاد ایران مشکل ساز گردد اما در شرایط فعلی و در رابطه با واکسن کرونا، تا جایی که من اطلاع دارم، موضوع ارتباط مستقیمی با اف ای تی اف نداشته است. هرچند هنوز دلیل قطعی این مسئله اعلام نشده و فعلا حرف ها در سطح حدس است.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 6 بهمن 1399 بروزرسانی: 6 بهمن 1399 گردآورنده: mnab.ir شناسه مطلب: 1341

به "مانع خرید واکسن کرونا برای ایران چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مانع خرید واکسن کرونا برای ایران چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید