سرطان پانکراس، بیماری استیوجابز

به گزارش مجله مدیریت ناب، مجله سیب سبز: استیو جابز هم مشهور بود و هم محبوب، مرگ او بسیاری از انسان ها را در سراسر دنیا ناراحت کرد. علت مرگ او سرطان پانکراس بود؛ بیماری ای که پس از مرگ او بسیار مورد توجه نهاده شد و حالا بسیاری از افراد در سراسر دنیا از خودشان می پرسند: سرطان پانکراس چیست؟ چه علائمی دارد؟ چطور می توان از آن در امان ماند؟

سرطان پانکراس، بیماری استیوجابز

می گویند این بیماری موذی است، زیرا عموما زمانی تشخیص داده می گردد که خیلی دیر شده است، برای همین است که باید علائم زودرس آن را شناخت و درصورت بروز مشکل بلافاصله اقدامات تشخیصی لازم را انجام داد.

اصلا پانکراس چیست؟

به طور معمول، افراد کمی در خصوص سرطان پانکراس اطلاعات کافی دارند، برای دانستن در خصوص این سرطان بهتر است اول غده پانکراس و عملکرد آن را بشناسید.

غده پانکراس در عمق شکم، در پشت امعا و احشا قرار گرفته است. این غده تنها بین 10 تا 15 سانتی متر طول دارد و شکل آن شبیه یک برگ کشیده است. در قسمت دوم پانکراس سلول هایی جا گرفته اند که هورمون انسولین را می سازند. تومور در این بخش جزء تومورهای غدد درون ریز محسوب می گردد. این تومورها ساده تر کشف می شوند اما ناشایع تر هم هستند. از طرف دیگر، در قسمت سر پانکراس سلول هایی هستند که آنزیم های گوارشی و هضم نماینده را ترشح می نمایند و لی تومورهای این بخش که شایع ترند به سختی قابل شناسایی هستند و این کار تشخیص آنها را مشکل می نماید.

اما به هر حال سرطان های پانکراس علائمی دارند که باید آنها را بدانید و بشناسید، اگر این علائم را (حداقل 2 یا 3 علامت) داشته باشید حتما از پزشک تان بخواهید که برای شما اسکن و ام. آر.ای بنویسد تا شما بتوانید تمام احتمالات را در نظر بگیرید.

مرض قند بی سابقه

1- دیابت، به خصوص اگر ناگهانی ایجاد شده باشد:

به تازگی نتایج تحقیقی که در مایوکلینیک منتشر شده، نشان می دهد که 40درصد از افرادی که سرطان پانکراس برای آنها تشخیص داده می گردد یک تا 2 سال قبل از تشخیص سرطان، برای آنها تشخیص بیماری دیابت گزارش شده است. در واقع دیابت توسط سلول های تومور که هنوز کشف نشده اند، ایجاد می گردد. اما خب مشکل این است که بیماری دیابت بیماری بسیار شایعی است و در واقع اکثریت قریب به یقین بیماران دیابتی، سرطان پانکراس ندارند. حالا پژوهشگران بر این نکته متمرکز شده اند تا بتوانند وسایل یا آزمایش هایی برای تشخیص افتراقی این دو بیماری بسازند. اما نکته مهمی که باید به آن توجه کنید سابقه خانوادگی است. افرادی که ناگهان به بیماری دیابت دچار می شوند و هیچ شخصی در خانواده آنها سابقه ابتلا به این بیماری را نداشته است، حتما باید به احتمال ابتلا به بیماری سرطان پانکراس فکر نمایند.

یک احساس ناخوشایند

2- پوست ملتهب و با حس خارش درناحیه دست ها و کف پا:

اکثریت افرادی که دچار یرقان می شوند احساس خارش در پوست کف دست، پا، آرنج ها و بازوهای خود می نمایند، اما بعضی مبتلایان به تومور بدون آنکه دچار یرقان شوند، احساس خارش در پوست خود دارند که این خارش ناشی از واکنش پوست نسبت به بیلی روبین است.

دیگر از غذا لذت نمی برید؟

3- تغییر در احساس مزه و چشایی:

جالب است بدانید در نتیجه تحقیق صورت گرفته در ایتالیا معین شد که بسیاری از افراد مبتلا به سرطان پانکراس به خاطر می آورند که قبل از تشخیص سرطان در آنها، دوره هایی از تغییر در حس چشایی خود و از دست دادن طعم و مزه بعضی غذاها و نوشیدنی هایی مثل قهوه یا سیگار را داشته اند. حتی بعضی از آنها گزارش نموده اند به طور کامل احساس چشایی و طعم و مزه خود را از دست داده بودند.

فکر می کنید کم اشتهایی به نفع شماست؟

4- کاهش اشتها:

یک مطالعه گسترده که در ایتالیا صورت گرفته، نشان می دهد تقریبا تمام افراد مبتلا به سرطان پانکراس 6 تا 8 ماه قبل از آنکه تشخیص سرطان برای آنها داده گردد کاهش اشتهای ناگهانی و شدید را تجربه نموده اند و بیشتر آنها دچار حالت پری زودهنگام پس از خوردن مقدار کمی غذا بوده اند و همچنین کاهش وزن هم در این گروه از افراد شاخص بوده است.

اگر بیشتر از یکی از این 8 علامت را داشتید، با پزشک خود درمورد نگرانی تان صحبت کنید؛ وجود سابقه فامیلی بیماری های بدخیم در اعضای خانواده می تواند احتمال خطر را در شما بیشترکند.

پشت تان درد نمی نماید؟

5- درد شکم:

افرادی که دچار سرطان شده اند به یاد می آورند که قبل از تشخیص دوره هایی از دردهای شکمی را تجربه نموده اند که این دردها، دردهای تیز و تندی نیستند بلکه دردهای مبهم و فشاردهنده ای بوده که اغلب این دردها به پشت هم تیر می کشد. نکته مهم در خصوص این دردها این است که با خم شدن فرد به جلو کاهش می یابد یا اصلا از بین می رود.

زردپوست شده اید؟

6- زرد شدن چشم ها یا پوست:

حتی یک تومور کوچک هم می تواند راستا مجاری صفراوی را ببندد، به خصوص اگر این تومور در ناحیه سر پانکراس باشد. این روند می تواند باعث بروز یرقان و زرد شدن رنگ پوست یا چشم ها گردد.

پزشکان باید این علامت را جدی بگیرند

7- کیسه صفراوی بزرگ شده:

انسداد مجاری صفراوی که باعث بروز یرقان می گردد، در عین حال می تواند باعث بزرگ شدن کیسه صفرا هم گردد.

به طور معمول بزرگی کیسه صفرا که ناشی از تجمع صفرا در داخل آن است در سونوگرافی ها یا عکس های معمول قابل تشخیص است، حتی اگر پزشکان دقت نمایند می توانند با یک معاینه فیزیکی این کیسه صفرای بزرگ شده را تشخیص دهند.

یک نشانه مهم

8- مدفوع کم رنگ و بدبو:

اگر توده ایجاد شده در پانکراس مانع از رسیدن آنزیم های گوارشی به روده گردد این باعث می گردد غذاهای چرب در روده جذب گردد و در نتیجه مدفوع کم رنگ و بدبو ایجاد می گردد، اما متاسفانه این علامت که شاید جزء اولین علامت های مهم بیماری باشد معمولا توسط افراد نادیده گرفته می گردد.

همه آزمایش ها را انجام دهید

اگر بیشتر از یکی از این 8 علامت را داشتید، با پزشک خودتان در خصوص نگرانی تان صحبت کنید؛ وجود سابقه فامیلی بیماری های بدخیم در اعضای خانواده نزدیک شما، کاهش وزن و سایر علامت های معمول مثل درد، تهوع، بی اشتهایی و... هم می تواند احتمال خطر را در شما بیشتر کند. مراحل تشخیص عبارتند از: معاینه فیزیکی، درخواست سونوگرافی، انجام آزمایش های خونی، سی. تی اسکن و آندوسکوپی همراه با بیوبسی که ممکن است طی کردن این مراحل سخت به نظر برسد، اما بدانید که تشخیص زودرس این بیماری می تواند جان شما را نجات دهد. به تازگی آزمایش خونی انجام می گردد به نام 9- 19- CA که می تواند تا حدودی در تشخیص این سرطان یاری کند اما هنوز باید این شیوه تشخیص تکمیل تر و دقیق تر گردد.

منبع: برترین ها
انتشار: 11 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mnab.ir شناسه مطلب: 309

به "سرطان پانکراس، بیماری استیوجابز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرطان پانکراس، بیماری استیوجابز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید