دانستنی های غذایی پیرامون گواتر

به گزارش مجله مدیریت ناب، گاهی به اشتباه از برخی افراد می شنویم که می گویند ما تیروئید داریم و تیروئید را یک بیماری فرض می نمایند. تیروئید در حقیقت یکی از بخش های غدد درون ریز ما به تعداد می رود. یعنی غده ای است در جلوی گردن که هورمون های بسیار مهمی را به داخل خون ترشح می کند، اما بزرگ شدن غیرطبیعی آن بیماری است که گواتر نامیده می گردد. گواتر علل متفاوتی می تواند داشته باشد. از آن جمله می توان به نارسایی ژنتیکی اشاره کرد.

دانستنی های غذایی پیرامون گواتر

دانستنی های غذایی پیرامون گواتر

نویسنده: آزاده نجارزاده

گاهی به اشتباه از بعضی افراد می شنویم که می گویند ما تیروئید داریم و تیروئید را یک بیماری فرض می کنند. تیروئید در حقیقت یکی از بخش های غدد درون ریز ما به تعداد می رود. یعنی غده ای است در جلوی گردن که هورمون های بسیار مهمی را به داخل خون ترشح می کند، اما بزرگ شدن غیرطبیعی آن بیماری است که گواتر نامیده می شود. گواتر علل متفاوتی می تواند داشته باشد. از آن جمله می توان به نارسایی ژنتیکی اشاره کرد. گاهی هم اختلال در سیستم ایمنی می تواند باعث بروز گواتر شود. کارهای غده ی تیروئید به وسیله دو غده که در مغز قرار دارند یعنی هیپوفیز و هیپوتالاموس کنترل می شود. چنانچه اختلالی در کار این غدد تنظیم کننده ایجاد شود، اعمال غده تیروئید هم تحت تاثیر قرار خواهد گرفت، اما گواتر تغذیه ای، به بزرگ شدن غده تیروئید که ناشی از کمبود ید در غذای مصرفی باشد اطلاق می شود. در حقیقت تیروئید، هورمون هایی می سازد که دارای عنصر ید هستند.

در صورتی که در غذا و آب مصرف اندازه ید کم باشد، غده تیروئید در یک واکنش جبرانی، برای تأمین اندازه کافی هورمون های خود در شرایط سختی قرار می گیرد و به صورت یک مکانیسم جبرانی بزرگ می شود که تا حد امکان از تمام ید موجود در خون استفاده کند. به بیان دیگر بزرگ شدن تیروئید در اثر کمبود ید، یک واکنش جبرانی بدن برای استفاده بیشتر از ید وارد شده به آن است. مطالعات نشان داده اند که احتیاج مطلوب روزانه ید بین 100تا 300 میکروگرم (یک میکروگرم یک هزارم گرم است) می باشد و اگر مصرف ید روزانه به کمتر از 100میکروگرم برسد ممکن است گواتر بروز کند.

کم کاری تیروئید:

کمبود ید علاوه بر گواتر باعث می شود که سرعت متابولیسم و سوخت و ساز در بدن کاهش یابد و فرد با همان رژیم غذایی عادی خود دچار افزایش وزن شود. در افرادی که تیروئید آنها کم کار باشد، مقاومت بدن نسبت به سرما کاهش می یابد، خستگی زود هنگام اتفاق می افتد، حافظه و عملکرد ذهنی کاهش می یابد و ضربان قلب کند می شود.

درمان کم کاری تیروئید چنانچه مربوط به کمبود ید باشد با افزودن آن به رژیم غذایی و در صورت وجود علل دیگر، تجویز هورمون های تیروئیدی می باشد. درمان تغذیه ای خاصی برای افراد مبتلا به هیپوتیروئیدی (کم کاری تیروئید) وجود ندارد (به غیر از مصرف ید)، اما چنانچه فرد از هورمون های تیروئیدی به اسم درمان استفاده نماید باید مراقب تداخلات غذایی دارویی این داروها باشد. به طور مثال لووتیروکسین با آهن، کلسیم و مهمیم تداخل دارد و پیشنهاد می شود مکمل این املاح با فاصله حداقل 4ساعت از مصرف لووتیروکسین مصرف شود. در ضمنً در صورتی که از لووتیروکسین استفاده می شود بهتر است سویا، شیر سویا، گردو و غذاهای پرفیبر مصرف نشود.

گواتر آندمیک:

در بعضی منطقه ها که کمبود ید زیاد است گواتر در بین بیشتر افراد ساکن در آنجا مشاهده می شود. به این نوع گواتر، گواتر آندمیک می گویند که ممکن است خفیف، میانه و یا شدید باشد. برای پیشگیری از گواتر آندمیک راه های مختلفی از قبیل افزودن ید به نمک طعام، تزریق ید روغنی به صورت داخل عضلانی و اقدامات دیگر نظیر توزیع قرص حاوی ید یا افزودن ید به آب آشامیدنی وجود دارد. یکی از ساده ترین راه های پیشگیری از گواتر که بسیار موثر هم می باشد افزودن ید به نمک طعام است. البته تاریخچه این موضوع به حدود 200 سال قبل باز می شود. در کشور ما در سال1368، برنامه کشوری مبارزه با کمبود ید و افزودن ید به نمک طعام شروع شد.

ید:

ید در مقادیر متفاوتی در غذاها و آب آشامیدنی وجود دارد. نواحی کوهستانی و مصب رودخانه ها منطقه های هستند که خاک آنها از نظر ید فقیر است. به دلیل محتوای پایین ید در خاک، محصولات کشاورزی که از این منطقه ها به دست می آیند از نظر اندازه ید در مقایسه با محصولات مشابه، فقیر خواهند بود. به همین ترتیب گوشت بدن حیواناتی که از این گیاهان تغذیه می کنند هم از نظر اندازه ید فقیر است. بنابراین مردم ساکن در منطقه ها کوهستانی و مصب رودخانه ها با تغذیه از این گیاهان و گوشت جانوران که در این محل ها رشد می کنند، ید کافی به دست نمی آورند و دچار کمبود این ماده مغذی خواهند شد.

گواتروژن ها:

در بعضی غذاها ترکیباتی به نام گواتروژن وجود دارد که مصرف زیاد و طولانی مدت آنها باعث اختلال در کار غده تیروئید و ایجاد گواتر خواهد شد. گواتروژن ها موادی هستند که به طور طبیعی در بعضی غذاها یافت می شوند. این ترکیبات از جذب ید خون به وسیله سلول های تیروئیدی جلوگیری می کنند و به این ترتیب موجب ایجاد گواتر می گردند. مواد گواتروژن در کلم، شلغم، بادام زمینی و سویا یافت می شوند. البته خوشبختانه ترکیبات گواتروژن عمدتاً نسبت به حرارت حساس هستند و با پختن غیرفعال می شوند.

پرکاری تیروئید:

نوع دیگری از اختلال کار غده تیروئید هم به صورت پرکاری این غده بروز می کند که علل غیر تغذیه ای دارد و درمان آن به صورت برداشت بخشی از تیروئید، تجویز ید رادیواکتیو و یا داروهای ضد تیروئید می باشد. این داروها از اکسید شدن ید در غده تیروئید و تبدیل آن به هورمون های تیروئیدی جلوگیری می کنند. این دارو با ویتامین K تداخل داشته و بهتر است چنانچه از این داروها استفاده می شود تحت نظر متخصص تغذیه از نظر این تداخل مورد آنالیز قرار گیرند.

منبع: دنیای تغذیه تعداده 110

منبع: راسخون
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: mnab.ir شناسه مطلب: 1764

به "دانستنی های غذایی پیرامون گواتر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانستنی های غذایی پیرامون گواتر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید