خسارت 500 میلیارد ریالی به باغات و مزارع زعفران خراسان رضوی

به گزارش مجله مدیریت ناب، خبرنگاران/خراسان رضوی سرپرست مدیریت باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت : بیشترین میزان خسارت وارد شده به بخش کشاورزی طی 10 سال اخیر مربوط به سرمازدگی است و 15 تا 100 درصد خسارات به محصولات باغبانی وارد شده است.

خسارت 500 میلیارد ریالی به باغات و مزارع زعفران خراسان رضوی

جهت دریافت خدمات طراحی داخلی ویلا با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

محمد میری دیسفانی اظهار کرد : طی کاهش دما و سرمازدگی در اواخر سال 99 ، بیش از 500 میلیارد ریال خسارت به 21 هزار و 500 هکتار از سطح باغات و مزارع زعفران شهرستان های استان خراسان رضوی وارد شد. کاهش دمای هوا در سطح استان به سرشاخه ها و بخش های گلدهی درختان میوه در باغات آسیب جدی وارد نموده است و بر اساس برآورد انجام شده توسط کارشناسان، بین 15 تا 100 درصد خسارت به محصولات باغبانی وارد شده است.

وی ادامه داد: خسارت باغ هایی که تحت پوشش بیمه قرار داشتند با ارزیابی توسط کارشناسان ، پرداخت خواهد شد. متأسفانه بخش عظیمی از باغ ها و مزارع خسارت دیده تحت پوشش بیمه نیستند و به دلیل تغییرات اقلیمی و احتمال وقوع مخاطرات احتمالی از جمله سرمازدگی، بهره برداران باید اصول فنی را رعایت نمایند و ضمن زیر پوشش بیمه قرار دادن محصول خود، زیان ناشی از آن را کاهش دهند و از مزایای بیمه محصولات برخوردار شوند.

سرپرست مدیریت باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی از ارائه تسهیلات ارزان برای اجرای طرح سایه بان به منظور جلوگیری از خسارات ناشی از تغییرات آب و هوایی در باغات استان اطلاع داد و گفت: با استفاده از سایه بان علاوه بر جلوگیری از سرمازدگی و آفتاب سوختگی سرشاخه ها، شکوفه ها و محصولات باغی، میزان مصرف آب 30 درصد کاهش می یابد.

میری دیسفانی اضافه نمود: تمام تجهیزات مورد احتیاج برای اجرای طرح سایه بان و تجهیزات بخاری های پلار و دمنده ها در صنایع داخلی فراوری می گردد.

وی شرح داد: بیشترین خسارت سرمازدگی مربوط به درختان هسته دار مثل هلو، شلیل، زردالو، الو وگوجه و بادام بوده که بین60 تا 100 درصد بسته به نوع محصول و شهرستان و شدت سرما متفاوت است. هر ساله در بهمن و اسفند ماه جبهه هوای سرد و بارش برف در استان وجود دارد که موجب سرمازدگی درختان به ویژه بادام و زرد آلو و بخشی از مزارع زعفران می گردد، طبق آنالیز های انجام شده بیشترین میزان خسارت وارده به بخش کشاورزی طی 10 سال اخیر مربوط به سرمازدگی است و تنها اهرم برای یاری به میزان خسارت دیده ها از بخش کشاورزی صندوق بیمه است.

بر اساس اعلام روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خراسان، وی تاکید نمود: پوشش بیمه ای، تغییر شیوه های کشت و جایگزینی درختان دیر رس به جای درختان میوه آسیب پذیر و استفاده از سامانه های ضد تگرگ و سرما در باغ ها از جمله اقداماتی است که می بایست برای مقابله با این مشکل به کار گرفته گردد. تجهیز باغ ها به سامانه گرمایشی و سامانه ضد تگرگ لازم است. ضمن اینکه استفاده از پوشش برای مقابله با نفوذ سرما نیز اقدامی است که می تواند درختان را در برابر سرما تا حدودی ایمن کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 13 فروردین 1400 بروزرسانی: 13 فروردین 1400 گردآورنده: mnab.ir شناسه مطلب: 1474

به "خسارت 500 میلیارد ریالی به باغات و مزارع زعفران خراسان رضوی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خسارت 500 میلیارد ریالی به باغات و مزارع زعفران خراسان رضوی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید