جدال لرستان با تنش آبی ، آبدهی رودخانه های استان به شدت کاهش پیدا نموده!

به گزارش مجله مدیریت ناب، استان لرستان به علت کاهش شدید اندازه بارندگی ها، با مشکل تنش آبی و خشکسالی روبرو شده و این مسئله معیشت کشاورزان را تحت تاثیر قرار داده است.

جدال لرستان با تنش آبی ، آبدهی رودخانه های استان به شدت کاهش پیدا نموده!

به گزارش خبرنگار خبرنگاران، ایران در رتبه بندی مؤسسه منابع جهانی در صندلی چهارم تنش آبی جهان قرار گرفته و آنالیز ها نشان می دهد که به علت کاهش اندازه بارندگی ها طی سال های اخیر، این تنش در فصل تابستان بیش از پیش نمایان می گردد و معیشت مردم را تحت تاثیر قرار می دهد.

بعضی منطقه ها ایران با اینکه در فصول بارندگی، ذخیره آبی مطلوبی دارند، اما در تابستان گرفتار تنش آبی می شوند و از این بابت آسیب هایی جدی متحمل می شوند و این آسیب ها بیش از همه، معیشت کشاورزان را تحت تاثیر قرار می دهد.

کشاورزان نگرانند!

یکی از این منطقه ها که مدتی است با مسئله تنش آبی روبرو شده، لرستان است که حدود 190 هزار هکتار از 780 هزار هکتار زمین زراعی این استان، آبی و نزدیک به 600 هزار هکتار از این اراضی دیمی هستند و 44 هزار هکتار از زمین های آبی آن به باغبانی اختصاص دارند از این رو، مسئله تنش آبی در لرستان خسارات بسیاری به کشاورزان وارد خواهد نمود و بهتر است هر چه زودتر چاره ای برای آن اندیشیده گردد.

شواهد حاکی از این است که تنش آبی و خشکسالی که در پی کاهش بارندگی ها در استان لرستان اتفاق افتاده، نارضایتی کشاورزان از شرایط موجود را در پی داشته چرا که آبدهی رودخانه های این منطقه هم به شدت کاهش پیدا نموده است. احمد گودرزی، معاون شرکت آب منطقه ای لرستان هم چندی پیش درباره کاهش آبدهی رودخانه های لرستان در امسال اظهار کرد: اندازه آبدهی رودخانه کشکان و در محل ایستگاه آب سنجی پلدختر، حدود 33 درصد کاهش یافته و آبدهی رودخانه مادیان رود هم بیش از 50 درصد کاهش پیدا نموده است.

معاون شرکت آب منطقه ای لرستان ابراز کرد: عمده آبگیری سد های استان در ماه های فروردین و اردیبهشت است با این حال، 7.69 متر مکعب در ثانیه مجموع ورودی شش سد استان (شامل مروک، ایوشان، تنگ هاله، خان آباد، کزنار و حوضیان) بوده و 0.3 متر مکعب بر ثانیه خروجی آن ها است. با توجه به کاهش بارندگی های سال آبی جاری، قطعاً پیش بینی می گردد در فصول گرم سال (تیر و مرداد) شاهد افت آبدهی رودخانه های استان باشیم.

خشکسالی؛ اصلی ترین چالش کشاورزان لرستان

از سویی طبق اعلام شرکت آب و فاضلاب لرستان، در این استان از منابع آب پایدار برای آب شرب استفاده نمی گردد و هیچکدام از شهر های لرستان از چنین امکانی برخوردار نیستند و سیاست های این شرکت برای تأمین آب پایدار، تا به امروز محقق نشده است. این در حالی است که در سال زراعی جاری، اندازه بارش ها به نسبت سال گذشته، 40 درصد کاهش داشته است از این رو، تنش آبی و خشکسالی به اصلی ترین چالش کشاورزان لرستان تبدیل شده است.

مطابق گفته های غلامعلی فتحی، معاون سازمان جهاد کشاورزی لرستان، خشکسالی امسال لرستان طی 50 سال گذشته بی سابقه بوده و این پدیده به زیر بخش های مختلف زراعت، باغبانی، دام، شیلات و مراتع استان چهار هزار میلیارد تومان خسارت وارد نموده است.

معاون سازمان جهاد کشاورزی لرستان: خشکسالی امسال استان لرستان طی 50 سال گذشته بی سابقه بوده است.

کاهش 50 درصدی فراوری و خرید گندم در لرستان!

ناگفته نماند که، طبق اعلام هواشناسی لرستان میانگین بارندگی سال زراعی جاری 270 میلی متر بوده و اندازه بارش ها در فروردین ماه نسبت به سال گذشته حدود 97 درصد کاهش داشته و این بارش ها در اردیبهشت ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل 100 درصد کاهش پیدا نموده است. بر همین اساس، کشاورزان و به ویژه گندمکاران استان لرستان در سال زراعی جاری، شرایط سختی را در پیش دارند. حجت اله بیرانوند، مدیرکل غله و بازرگانی استان لرستان هم اردیبهشت ماه امسال در این باره بیان نمود: با توجه به اینکه عمده اراضی استان دیم است کاهش 40 درصدی بارندگی منجر به کاهش 50 درصدی فراوری و خرید گندم در مقایسه با سال گذشته در استان می گردد به همین دلیل پیش بینی می گردد امسال 150 هزار تن و در برترین شرایط 200 هزار تن در استان خرید تضمینی گندم انجام گردد.

مدیرکل غله و بازرگانی لرستان: با توجه به اینکه عمده اراضی استان دیم است کاهش 40 درصدی بارندگی منجر به کاهش 50 درصدی فراوری و خرید گندم در مقایسه با سال گذشته در لرستان می گردد.

مدیرکل غله و بازرگانی لرستان اظهار داشت: با توجه به اینکه مشکل خشکسالی و کاهش فراوری گندم در بسیاری از استان های گندم خیز وجود دارد به طور یقین دولت متناسب با احتیاج کشور که 11 و نیم میلیون تن گندم است پیش بینی های لازم جهت واردات گندم در نظر گرفته می گردد و شرایط نگران نماینده نیست. در لرستان هم با توجه به شرایط آب و هوایی امسال به طور یقین در حوزه تامین گندم در استان با مشکلاتی روبرو می شویم و باید از سایر استان ها بر اساس استاندارد های لازم گندم وارد کنیم.

باغات لرستان در معرض خطر بی آبی

تنش آبی لرستان موضوعی جدی و غیرقابل انکار است و ادامه این فرایند حتی باغات لرستان را هم در معرض خطر بی آبی و نابودی قرار داده و احتیاجمند رسیدگی جدی مسئولان مربوطه است. از طرفی ضروری است که مردم و کشاورزان هم در مصرف آب صرفه جویی نمایند و تا جای ممکن از هدر رفت آب در مصارف شخصی و کشاورزی جلوگیری نمایند تا این بحران را به صورت مدیریت شده و با همراهی و همکاری مسئولان از سر بگذرانند.

هشت شهر لرستان با تنش آبی روبرو هستند!

گفتنی است که، حمیدرضا کرموند مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب لرستان ششم خردادماه امسال در خصوص تنش آبی لرستان اظهار کرد: با توجه به اینکه عمده مصرف آب در جهان و کشور در بحث کشاورزی بوده، اما مصرف آب شرب با توجه به منابع تامین آن مورد اهمیت است. در لرستان هم با توجه به اینکه از نعمت سد ها برای تامین آب شرب پایدار شهر ها و روستا ها محروم بوده ایم امسال در هشت شهر استان با تنش آبی روبرو هستیم و لزوم مصرف بهینه و صرفه جویی بیش از پیش احساس می گردد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب لرستان یادآور شد: در بحث تخصیص اعتبارات به علت اینکه میانگین بارش ها در لرستان از بعضی استان ها بیشتر است، اعتبارات کمتری نسبت به سایر استان ها به لرستان تخصیص داده می شد، اما با پیگیری های اجرا شده و ارائه ادله مبنی بر عدم وجود سد ها و منابع آب پایدار و وجود تنش آبی در استان توانستیم اعتبارات خوبی را در این بخش جذب کنیم.

با این وجود، امیدواریم هر چه سریع تر مسئله تنش آبی لرستان از سوی مسئولان کنترل و از خشکسالی و هدر رفت بیش از پیش محصولات کشاورزی این منطقه ممانعت گردد و راهکاری جدی همانند استفاده از روش های کشاورزی مدرن، برای آن اندیشیده گردد تا حداقل در مصرف آب در این بخش جلوگیری گردد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 7 مرداد 1400 بروزرسانی: 7 مرداد 1400 گردآورنده: mnab.ir شناسه مطلب: 1679

به "جدال لرستان با تنش آبی ، آبدهی رودخانه های استان به شدت کاهش پیدا نموده!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جدال لرستان با تنش آبی ، آبدهی رودخانه های استان به شدت کاهش پیدا نموده!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید