(تصاویری) ترکیه ای ها برای این رنوی نامحبوب در ایران سر و دست می شکنند!

به گزارش مجله مدیریت ناب، رنو فلوئنس جزو خودرو هایی بود که در مارکت ایران مانند رقبای کره ای اش، آنچنان مطرح و شناخته شده نبود. اما در بازار کشور های دیگری مثل ترکیه، خواستار زیاد داشت. در این مقاله قصد داریم یک نمونه رنو فلوئنس E 4 را بعد از پیمودن 70 هزار کیلومتر آنالیز نموده و با رقبایش مقایسه کنیم.

(تصاویری) ترکیه ای ها برای این رنوی نامحبوب در ایران سر و دست می شکنند!

طراحی محصولات رنو قبل از آمدن طراحان مطرحی مثل لورنس ون دن اکر و الکسیس مارتوت و معرفی خودرویی مثل تلیسمان، آنچنان مجذوب کننده و وسوسه کننده نبود. اما بعد از سال 2016، سیاست طراحی در این خودروساز فرانسوی به کل تغییر کرد و تبدیل به چیزی شد که امروز می بینیم.

رنو فلوئنس از سال 2009 به عنوان نسل دوم رنو مگان به جهانیان معرفی گردید و در سال های مختلفی دستخوش فیس لیفت شد. اولین فیس و مدل اصلا طراحی خوبی نداشت، اما تقریبا از سال 2015 به بعد طراحی متعادل تر و بهتری پیدا کرد و متناسب با سیاست های نو طراحی در رنو شد. طراحی تهاجمی و ساده و در عین حال شیک، چیزی است که در فلوئنس دیده می شود.

در نمای جلویی چراغ کشیده ای که به سبک نو جلوپنجره های رنو منتهی می شد، دیده می شود. در قسمت پایینی سپر جلو، دیلایت و چراغ پرژکتور داخل قاب کرومی واقع شده است. در نمای کناری همان سادگی و شیک بودن حفظ شده است. خطوط طراحی و برجستگی ها این قسمت را مجذوب کننده تر نموده اند. رینگ های نو 5 پره از سال 2016 به بعد در این خودرو به کار رفت.

در نمای عقبی شاهد طراحی ای بودیم که سلیقه ای بود. این قسمت نه طراحی زیبایی دارد و نه طراحی زشت. البته از سال 2015 با اضافه شدن ال ای دی لایت به چراغ های عقب و بعلاوه ادوات کرومی، مجذوب کنندهیت این قسمت بیشتر هم شد.

نمای داخلی مانند بیرون خودرو، طراحی متعادل و فارغ از اغراق دارد. فرم و سبک طراحی کاملا شبیه به سایر محصولات رنو است. متریال به کار رفته در قسمت بالایی داشبورد، پلاستیک نرم و در پایین داشبورد پلاستیک سفت است. یکی از نکات منفی طراحی کابین، قرار گرفتن دکمه استارت در پایین قسمت مرکزی داشبورد است که می توانست جای بهتری قرار بگیرد.

نمای داخلی مدل 2016 دقیقا مطابق عکس بالا است، اما در مدل 2017 رنگ فضای داخلی تبدیل به کرم شده و ادوات تزئینی داخل آن به رنگ سفید درآمدند که زیبایی مدل 2016 را نداشت. بعد از 7 سال استفاده مداوم از این خودرو، فقط قاب دور اهرم تعویض دنده دچار تغییر رنگ شده و سایر اجزا همان کیفیت قبلی خود را حفظ نموده اند.

فضای داخلی خودرو در قیاس با هیوندای النترا و مزدا 3 و حتی کیا سراتو جادارتر بود. فلوئنس از نظر امکانات و آپشن در سطح بسیار خوبی واقع شده است. نسخه ای که در بازار ایران حضور دارد، به وسیله کره جنوبی و شرکت رنو سامسونگ مونتاژ شده و با نسخه های دیگر از نظر آپشنی تفاوت دارد.

سنسور نور و باران، سنسور عقب، دوربین دنده عقب، ورود بدون کلید، استارت دکمه ای، کیلومتر شمار نیمه دیجیتال، نمایشگر 7 اینچی، 9 اسپیکر ساخت شرکت BOSE، گرمکن صندلی های جلو، تنظیم برقی صندلی راننده، تهویه مطبوع اتوماتیک، دریچه تهویه عقب، سانروف، آینه عقب الکتروکرومیک، آینه های جانبی تاشو برقی با تنظیم برقی، ترمز پارک برقی، کروز کنترل، کنترل کشش و پایداری، 6 کیسه هوا و... آپشن های به کار رفته در فلوئنس هستند.

فضای صندوق عقب برای خانواده هایی با جمعیت 3 یا 4 نفره کاملا مناسب و جادار است. اما برویم سراغ پیشرانه این خودرو؛ پیشرانه 2 لیتری 4 سیلندر با توانایی فراوری 143 اسب بخار قدرت و 195 نیوتون متر گشتاور در فلوئنس حضور دارد.

وظیفه انتقال قدرت برعهده یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک و CVT است. شتاب 10.1 ثانیه ای این خودرو در قیاس با رقبا کمی ضعیف تر است. کندی آغاز به حرکت در بعضی خودرو های فرانسوی زبانزد است. در این خودرو هم به علت استفاده از زنجیر تایم به جای تسمه تایم، این کندی دیده می شود. کابین خودرو در دور ها و سرعت های پایین بسیار آرام و ساکت است و صدای زیادی وارد کابین نمی شود که نشان از عایق بندی خوب آن دارد. ادوات خودرو بعد از این کارکرد، به خصوص در این وضع آشفته جاده و خیابان های کشور، آنچنان به صدا نیفتاده است.

نرمی فرمان و تعلیق بسیار بهتر از النترا و سراتو است و خشکی آن ها را اصلا ندارد. خودرویی که مورد آنالیز است، به جز خرابی سنسور اکسیژن و سرویس های دوره ای، خرجی روی دست مالک نگذاشته است. به گفته مالک، خرابی سنسور اکسیژن هم به علت یکبار استفاده از بنزین نامرغوب بوده است. از فلوئنس به عنوان خودرویی کم استهلاک و کم خرج یاد می شود.

از لحاظ قطعات و دسترسی به آنها، به علت مجاورت با ترکیه و سایر کشور های فراوریکننده رنو، مطلوب و خوب است. طبق آنالیز اجرا شده، قیمت قطعات اصلا به گرانی خودرو هایی مثل النترا و مزدا 3 نیست و در بعضی مواقع از خودرو های چینی هم مقرون به صرفه تر است.

تقریبا بیشتر نقاط ضعف این خودرو به طور کلی به شرایط عرضه و بازار دست دوم برمی شود. بازار دست دوم فلوئنس در قیاس با رقبایش ضعیف تر است. در حال حاضر رنو فلوئنس مدل 2016 یا 2017 در تیپ E 4 با توجه به کارکرد های مختلف، در بازه یک میلیارد و 500 تا یک میلیارد و 700 میلیون تومان واقع شده است که مقرون به صرفه تر از رقبای کره ای و ژاپنی اش است. این خودرو با توجه به کیفیتی که دارد، می توانست در بازار کشورمان جایگاه خوبی را بدست آورد که با توجه به مشکلاتی که نماینده وارد کننده محصولات رنو داشت، این اتفاق رخ نداد.

منبع: فرادید
انتشار: 29 اسفند 1401 بروزرسانی: 29 اسفند 1401 گردآورنده: mnab.ir شناسه مطلب: 2172

به "(تصاویری) ترکیه ای ها برای این رنوی نامحبوب در ایران سر و دست می شکنند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "(تصاویری) ترکیه ای ها برای این رنوی نامحبوب در ایران سر و دست می شکنند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید