بورل: رایزنی های خوبی با چین درباره حفظ برجام داشتم

به گزارش مجله مدیریت ناب، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته رایزنی های خوبی با چین در مورد حفظ توافق هسته ای برجام داشته است.

بورل: رایزنی های خوبی با چین درباره حفظ برجام داشتم

با ما همراه باشید و با تور ارزان چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه توضیح داد رایزنی های خوبی با چین در مورد حفظ برجام داشته است.

بورل در حساب کاربری خودش در توئیتر نوشته امروز به همراه رئیس شورای اروپا و رئیس کمیسیون اروپا در نشست اتحادیه اروپا و چین شرکت نموده است.

او نوشت: اگر ما برای برطرف چالش های جهانی امروز مثل مسائل جوی، توسعه، صلح، امنیت و حقوق بشر جدی هستیم باید با چین کار کنیم.

وی در پیامی دیگر نوشته که رایزنی های خوبی با مسئولان چین در مورد اولویت های مهم خارجی و امنیتی داشته است. بورل به عنوان مصادیق این اولویت ها به همکاری با چین برای حفظ توافق هسته ای اشاره نموده است.

سخنگوی وزارت خارجه چین امروز دوشنبه بر حمایت این کشور از توافق هسته ای برجام تأکید و کوشش های آمریکا علیه ایران را محکوم کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی چین در یک کنفرانس خبری توضیح داد واشنگتن از هیچ حقی برای رجوع به مکانیسم موسوم به ساز و کار حل و فصل اختلافات در برجام برای بازگرداندن تحریم های شورای امنیت علیه ایران ندارد.

ژائو لیجیان گفت: ما با تحریم های یکجانبه و دست درازی های قضائی مخالفیم. از ایالات متحده می خواهیم به برجام و قطعنامه شورای امنیت بازگردد.

چین، تحریم های یکجانبه واشنگتن که به دنبال تسری دادن قوانین آمریکا به سایر کشورها و مجازات طرف های ثالث بابت عدم همراهی با سیاست های واشنگتن است را دست درازی به قلمرو قضایی دیگر کشورها توصیف و آنها را محکوم می نماید.

سخنگوی وزارت خارجه چین در نشست خبری روز دوشنبه افزود: طرف های باقی مانده در برجام باید بین حقوق و تعهدات موجود در این توافق توازن ایجاد نمایند. آمریکا از این توافق خارج شده و هیچ حقی برای درخواست از شورای امنیت جهت بازگرداندن تحریم ها ندارد.

آمریکا در کوشش است در راستای پیشبرد سیاست فشار حداکثری علیه ایران تحریم های تسلیحاتی علیه ایران را تمدید کند. واشنگتن گفته در صورتی که این کوشش به انتها نرسد با توسل به یکی از بندهای توافق هسته ای برجام به دنبال بازگرداندن تحریم های بین المللی علیه ایران خواهد بود.

کارشناسان می گویند آمریکا از آن جهت که اردیبهشت ماه سال 1397 از برجام خارج شده جزو طرف های مشارکت نماینده در برجام نیست و نمی تواند از بندهای این توافق برای تمدید تحریم ها علیه ایران استفاده کند.

از طرف دیگر، مقام های دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا ادعا می نمایند آمریکا با خروج از برجام این توافق را نقض ننموده و هنوز یکی از طرف های مشارکت نماینده در آن محسوب می گردد.

ماده ای در برجام که مقام های دولت آمریکا مدعی هستند می توانند از آن برای بازگرداندن تحریم های تسلیحاتی علیه ایران استفاده نمایند ساز و کار حل و فصل اختلافات است که با نام های دیگری مانند مکانیسم ماشه یا ساز وکار بازگشت اتوماتیک تحریم ها هم شناخته شده است.

3 کشور اروپایی طرف برجام (انگلیس، آلمان و فرانسه) علی رغم وعده هایی که برای جبران اثرات منفی خروج آمریکا از برجام می دادند تا کنون به هیچ یک از تعهدات خود عمل ننموده اند. جمهوری اسلامی ایران در واکنش بعضی از تعهداتش را در برجام کاهش داده است.

این کشورها پیش نویس قطعنامه ای را علیه ایران در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی ارائه کردند. قطعنامه ارائه شده توسط تروئیکای که اروپا چند روز پیش به تصویب این شورا رسید از ایران به دلیل عدم همکاری ادعایی با آژانس انتقاد می نماید.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 11 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mnab.ir شناسه مطلب: 1048

به "بورل: رایزنی های خوبی با چین درباره حفظ برجام داشتم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بورل: رایزنی های خوبی با چین درباره حفظ برجام داشتم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید