انگیزه های اشتباه برای ازدواج چیست؟

به گزارش مجله مدیریت ناب، متوسل شدن به انگیزه های اشتباه برای ازدواج، یکی از دلایل عمده و مهمی است که در نهایت به یک زندگی مشترک ناموفق و بعضا طلاق منجر می شود.

انگیزه های اشتباه برای ازدواج چیست؟

برخی از افراد به هنگام تصمیم گیری برای ازدواج بهانگیزه های اشتباه متوسل می شوند که نتیجه آن شکست در زندگی مشترک و یا یک ازدواج ناپیروزخواهد بود. از جمله این انگیزه ها می توان به انگیزه های غلط مادی و موقعیتی و گاهانگیزه های خودخواهانه را اشاره نمود. در ادامه به برخی از انگیزه های اشتباه برای ازدواجاشاره خواهیم کرد.

فشار اطرافیان برای ازدواج

اگر ازدواج کرده اید و یا در آستانه ازدواج قراردارید، به احتمال زیاد اینگونه جملات را شنیده یا خواهید شنید: تو باید باجنس مخالف خود ارتباط برقرار کنی یا ازدواج کنی؛ در غیر این صورت تو از لحاظ جنسیمشکل داری و باید به پزشک مراجعه کنی! این گونه جملات و فشارهای نابجااحتمالا شما را به سمت یک ازدواج ناپیروز سوق خواهد داد. شما باید در یک آمادگینسبی فکری و موقعیتی تصمیم به ازدواج بگیرید. از قرار دادن دیگران تحت این گونهفشارها پرهیز کنید.

ازدواج نکردن و افسردگی (رهایی از تنهایی و افسردگی)

تصور مرتفع شدن مسائل، خاصه افرادی است که تنها بهخاطر این که تنها هستند و از تنهایی هراس دارند تن به ازدواج می دهند. در اینشرایط فرد قادر به انتخاب صحیح نخواهد بود و به احتمال زیاد دچار اشتباه خواهد شد.این گونه افراد بعد از ازدواج هم ناامید و تنها باقی خواهند ماند. برخی از افرادتا آن حدی از امید و عاطفه خالی اند که حتی به یک ازدواج پیروز نیز بدبین هستند.اگر در این شرایط هستید کمی درنگ کنید.

ازدواج با انگیزه های جنسی

تامین نیاز جنسی یکی از انگیزه های ازدواج است ولیباید دقت داشت که همه چیز نیست. کم نیستند افرادی که جز به روابط جنسی در ازدواجبه چیز دیگری نمی اندیشند. این افراد به اهمیت داشتن رابطه عاطفی و صمیمانه آگاهنیستند و تنها به یک هم خوابه می اندیشند. پس به این نکته به هنگام انتخاب شریکزندگی توجه داشته باشید.

فرار از مسائل و واقعیات زندگی شخصی

بسیاری از افراد برای این که راهی برای فرار ازمسائل و واقعیات زندگی خود پیدا کنند ازدواج می کنند؛ در حالیکه علت ازدواج آن هابه خاطر این که شخص مناسبی برای زندگی مشترک یافته اند نیست. اینگونه افراد شور واشتیاقی برای زندگی ندارند و هدف مشخصی را در زندگی دنبال نمی کنند. این گونه افرادتصور می کنند با ورود فرد دیگری به زندگی شان، آن کسالت ها و سکون هایی که خودنتوانسته اند آن را برطرف کنند برطرف خواهد شد. آیا این دیدگاه می تواند درست باشد؟

فرار از رشد و بالندگی

آیا تا به حال افرادی که از زیر بار زندگی فرار می کنندو توان پذیرش مسئولیت را ندارند دیده اید؟ این گونه افراد معمولا از لحاظ عاطفینیز به شریک زندگی خود وابسته می شوند و مسائل خود و شریک زندگی شان را دوچندانمی کنند. این انگیزه اشتباه برای ازدواج معمولا در موارد زیر نمود می کنند:

  • ازدواج هایی که اختلاف سنی فاحشی میان دو فرد وجوددارد.
  • در ازدواج هایی که اختلاف فاحشی در قدرت مالی و یاپیروزیت شغلی دو فرد وجود دارد.
  • ازدواج هایی که مغایرت محسوسی در سبک زندگی دو فردوجود دارد.

احساسگناه در ازدواج

اقدام به ازدواج با این دیدگاه که چون شما با فردرابطه دراز مدت داشته اید و بعد از ترک او نمی دانید از نظر روحی چه بر سر اوخواهد آمد دیدگاهی است که قریب به یقن به شکست منتهی می شود. ممکن است شما احساس گناهکنید که آنطور که باید و شاید نتوانسته اید لطف هایی که وی به شما داشته است راجبران کنید و با این دیدگاه به ازدواج راضی شوید. پس مراقب این رابطه ها و تصمیم هاباشید. چرا که این ازدواج ها ثمری جز ناکامی و نابودی نخواهند داشت.

پر کردن خلاء احساسی و معنوی

هر قدر هم شریک زندگی شما سرشار از دوست داشتن باشد،قادر به پر کردن حس پوچی و بی ارزشی شما نخواهند بود. پس این مشکل را قبل از تصمیمبه ازدواج در وجود خود حل کنید.

پذیرش اجتماعی

ازدواج به افراد هویت اجتماعی مطلوب تری می دهد.بنابراین انگیزه ازدواج برای خیلی ها کسب هویت و تایید اجتماعی است. حتی استخدامشدن و بهره مندی از برخی امکانات هم ممکن است باعث عجله در ازدواج و تشکیل زندگیبا انگیزه های غلط شود.

تامین مخارج زندگی

این ازدواج ها در زنان بیشتر به چشم می خورد که بهمنظور تامین نیازهایشان با مرد ثروتمندی تن به ازدواج می دهند. ازدواج هایی که مدتیبعد، وقتی نیازها و ضرورت های مالی برطرف شد با احساس پشیمانی همراه می شود. جایخالی عشق و وابستگی های عاطفی در این ازدواج ها، آنها را به طلاق سوق می دهد.

اعتماد به نفس پایین

برخی افراد با نخستین فردی که به آنان پیشنهادازدواج می دهد می پذیرند و ازدواج می کنند. اینگونه افراد به خاطر اعتماد به نفس پایینشانفکر می کنند قابل دوست داشته شدن نیستند و به همین دلیل، فرصت را مغتنم می شمارندو به اولین پیشنهاد ازدواج شان پاسخ مثبت می دهند. آنها از ترس آنکه نکند فرد دیگریآنان را نپسندد و شاید این آخرین فرصتی باشد که در زندگی برایشان ایجاد گشته، شتاب زدهتن به ازدواج می دهند.

منبع: تبیان

منبع: setare.com
انتشار: 24 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mnab.ir شناسه مطلب: 857

به "انگیزه های اشتباه برای ازدواج چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انگیزه های اشتباه برای ازدواج چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید