افزایش 18 درصدی خطر ابتلاء به سرطان با مصرف آبمیوه های غیرطبیعی

به گزارش مجله مدیریت ناب، مصرف آبمیوه های غیرطبیعی در سراسر دنیا افزایش یافته است؛ این امر با خطر چاقی مفرط همراه است که به نوبه خود به عنوان یک عامل خطر جدی برای بسیاری از سرطان ها به حساب می آید.

افزایش 18 درصدی خطر ابتلاء به سرطان با مصرف آبمیوه های غیرطبیعی

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، براساس نتایج اولین تحقیق دانشمندان فرانسوی، مصرف مداوم انواع آبمیوه های غیرطبیعی و قندی احتمال ابتلاء به سرطان را افزایش می دهد.

طی چند دهه اخیر مصرف آبمیوه های غیرطبیعی (از قبیل: نوشیدنی های شیرین شده با شکر و نوشیدنی های شیرین شده مصنوعی) در سراسر دنیا افزایش یافته است؛ این امر با خطر چاقی مفرط همراه است که به نوبه خود به عنوان یک عامل خطر جدی برای بسیاری از سرطان ها به حساب می آید.

به گزارش گاردین، این مطالعه که در فرانسه صورت گرفته، اولین تحقیق اساسی است که ارتباط خاصی بین قند و سرطان پیدا نموده است؛ این گروه برای ارزیابی ارتباط بین مصرف آبمیوه های قندی و خطر کلی سرطان به علاوه سرطان های پستان، پروستات و کولورکتال (سرطان روده بزرگ) آغاز به کار نموده اند.

یافته های آن ها بر اساس مطالعه بر روی 101 هزار و 257 فرد بالغ فرانسوی سالم (21 درصد مردان و 79 درصد زنان) با میانگین سنی 42 سال در نشریه NutriNet-Santé cohort منتشر شده است؛ نتایج نشان می دهند که 100 میلی لیتر افزایش مصرف آبمیوه های قندی در روز با 18 درصد افزایش خطر کلی سرطان و 22 درصد افزایش خطر سرطان پستان در خانم ها همراه است!

شبکه سلامت، کشور فرانسه.

شبکه سلامت، کشور فرانسه.

شرکت نمایندگان حداقل دو پرسشنامه معتبر آنلاین 24 ساعته مربوط به رژیم غذایی را پر کردند؛ این پرسشنامه ها به این منظور طراحی شده بود که مصرف معمول 3300 نوع نوشیدنی را اندازه گیری کند و برای حداکثر 9 سال (2009 تا 2018) پیگیری شد.

مصرف روزانه آبمیوه های قندی و نوشیدنی های شیرین شده مصنوعی محاسبه شد و اولین موارد سرطان که توسط شرکت نمایندگان گزارش شدند، به وسیله مدارک پزشکی تایید و به پایگاه های داده ملی بیمه سلامت ارسال شدند.

میانگین مصرف روزانه آبمیوه های قندی در مردان بیشتر از زنان بود (به ترتیب 90.3 میلی لیتر به 74.6 میلی لیتر)؛ در این دوره، 2 هزار و 139 مورد اولیه سرطان تشخیص داده و تایید شد. (693 سرطان پستان، 291 سرطان پروستات و 166 سرطان کولورکتال)

توضیحات احتمالی برای این نتایج شامل اثر شکر در آبمیوه های قندی بر چربی احشایی (چربی که اطراف اندام های حیاتی مثل کبد و پانکراس ذخیره می گردد)، میزان قند خون و نشانگر های التهاب است که تمام این موارد با افزایش خطر سرطان مرتبط هستند؛ دیگر ترکیبات شیمیایی مثل افزودنی ها در بعضی نوشیدنی های گازدار نیز ممکن است در خطر ایجاد سرطان نقش ایفا نمایند.

این یک مطالعه مشاهده ای است؛ بنابراین برای محققان امکان پذیر نیست که قند عامل سرطان باشد؛ دانشمندان خواهان آنالیز بیشتر این موضوع هستند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 1 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mnab.ir شناسه مطلب: 531

به "افزایش 18 درصدی خطر ابتلاء به سرطان با مصرف آبمیوه های غیرطبیعی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش 18 درصدی خطر ابتلاء به سرطان با مصرف آبمیوه های غیرطبیعی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید