افزایش خطر التهاب روده بزرگ با مصرف آنتی بیوتیک

به گزارش مجله مدیریت ناب، بر اساس یک مطالعه تازه، استفاده مکرر از آنتی بیوتیک ها می تواند احتمال ابتلا به بیماری کرون یا التهاب روده بزرگ [کولیت] در افراد بالای 40 سال را تا 50 درصد افزایش دهد.

افزایش خطر التهاب روده بزرگ با مصرف آنتی بیوتیک

محققان با زیر نظر گرفتن بیش از شش میلیون نفر در دانمارک به مدت بیش از 10 سال، دریافتند که مصرف آنتی بیوتیک ها با افزایش خطر این بیماری التهابی روده مرتبط است.

بنا بر این مطالعه، به نظر می رسد این آثار تجمعی اند و تاثیر آن در همه گروه های سنی به ویژه در افراد بالای 40 سال دیده می شود.

اگر بین 40 تا 60 سال سن دارید و در پنج سال گذشته آنتی بیوتیک مصرف کرده اید، 48 درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری التهابی روده قرار دارید.

در این مطالعه، از هر 10 نفر به 9 نفر آنتی بیوتیک داده شد. محققان 36 هزار مورد ابتلا به التهاب روده بزرگ و نزدیک به 17 هزار مورد نو ابتلا به بیماری کرون را ثبت کردند.

نویسندگان این مطالعه گفتند: ما در این مطالعه دیدیم که مصرف آنتی بیوتیک با خطر بالاتر ابتلا به بیماری التهابی روده (آی بی دی) در افراد مسن، در مقایسه با افراد جوان تر، مرتبط است.

همچنین مشاهده کردیم خطر ابتلا به آی بی دی بعد از گذشت چهار تا پنج سال از مصرف (آنتی بیوتیک ها) افزایش می یابد.

این می تواند پیامد تغییرات مداوم در محیط میکروبی در نتیجه استفاده از آنتی بیوتیک ها باشد که در نهایت موجب ابتلا به آی بی دی می شود.

این مطالعه در مجله گوت (Gut) منتشر شد.

طبق مطالعه ای تازه، یک رنگ خوراکی محبوب در میان بچه ها نیز می تواند خطر ابتلا به بیماری التهابی روده را افزایش دهد.

بر اساس این بررسی، آلورا رد ای سی (Allura Red AC) که برای افزودن رنگ و بافت به چیزهایی مانند نوشابه ها و شیرینی ها از آن استفاده می شود، می تواند عملکرد سد روده ای را مختل کند.

به گفته محققان این رنگ خوراکی مقدار سروتونین تولیدی را زیاد می کند و می تواند ترکیب میکروبی روده را تغییر دهد و این امر افراد را مستعد ابتلا به بیماری های التهابی روده می کند.

پروفسور ولیول خان، از دانشگاه مک مستر، گفت که این یافته ها پیشرفتی قابل توجه در هشداردهی به مردم در مورد مضرات احتمالی رنگ های غذایی اند که روزانه مصرف می کنیم.

تقریبا نیم میلیون نفر در بریتانیا و 10 میلیون نفر در سراسر جهان به بیماری کرون یا التهاب روده بزرگ دچارند.

منبع: فوت و فن / independentpersian.com
انتشار: 5 بهمن 1401 بروزرسانی: 5 بهمن 1401 گردآورنده: mnab.ir شناسه مطلب: 2148

به "افزایش خطر التهاب روده بزرگ با مصرف آنتی بیوتیک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش خطر التهاب روده بزرگ با مصرف آنتی بیوتیک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید