6 تکنولوژی که دیرتر از رقبا به آیفون آمده اند

به گزارش مجله مدیریت ناب، اپل 10 سال قبل از آیفون 5 رونمایی کرد که برخلاف نسل های قبلی، فاقد کانکتور 30 پین بود و با پورت لایتنینگ راهی بازار شد. به لطف استفاده از این پورت، کاربران بدون توجه به جهت درست کابل، می توانستند آن را درون پورت گوشی قرار دهند. این در حالی است که پیش از لایتنینگ، برای سایر پورت ها فقط یک جهت درست وجود داشت.

6 تکنولوژی که دیرتر از رقبا به آیفون آمده اند

اما این پورت که روزی روزگاری یک نوآوری مجذوب نماینده محسوب می شد، حالا صدای بسیاری از کاربران را درآورده و این افراد خواهان مهاجرت آیفون به سمت USB-C هستند. اما در کل اپل از جمله شرکت هایی است که برای استفاده از تکنولوژی های نو هیچ عجله ای ندارد. در ادامه به 6 مورد از تکنولوژی هایی می پردازیم که اپل دیرتر از رقبا به بهره گیری از آن ها روی آورده است.

USB-C؛ 8 سال

این ویژگی هنوز عملی نشده ولی به علت قوانین نو اتحادیه اروپا، اپل برای آیفون های 2023 چاره ای جز استفاده از پورت USB-C ندارد. البته این قانون از اواسط 2024 اجرایی می شود ولی تحلیلگران بر این باور هستند که اپل در این زمینه ریسک نمی نماید و از سال 2023 برای سری آیفون 15 از پورت USB-C استفاده خواهد نمود.

در کنار اتحادیه اروپا، امریکا و برزیل هم در پی تصویب کردن قوانین نوی برای اجباری کردن استفاده از پورت USB-C برای تمام گوشی ها هستند. اولین گوشی اندرویدی مجهز به این پورت در سال 2015 راهی بازار شد و این یعنی سال آینده اپل 8 سال دیرتر از رقبای خود، به این جریان ملحق می شود.

باید خاطرنشان کنیم 5 سال قبل آیپد پرو با پورت USB-C عرضه شد و با وجود ادامه این روند برای دیگر مدل های آیپد، این شرکت به شدت در برابر کنار گذاشتن پورت لایتنینگ مقاومت می نماید. در این میان باید به مک بوک 12 اینچی هم اشاره کنیم که در سال 2015 با پورت USB-C به دست کاربران رسید.

فناوری ترکیب پیکسل های سنسور؛ 4 سال

اپل بعد از سال ها استفاده از دوربین اصلی 12 مگاپیکسلی برای مدل های مختلف، سال جاری مدل های پرو آیفون 14 را با سنسور دوربین مبتنی بر فناوری ترکیب پیکسل ها راهی بازار نموده است.

تا سال ها نوکیا 808 با داشتن دوربین 41 مگاپیکسلی، رکورددار بالاترین رزولوشن دوربین موبایل بود. در سال 2018 هواوی از گوشی های P20 و میت 20 با دوربین 40 مگاپیکسلی رونمایی کرد و به این رکورد نزدیک شد. در نهایت در اواخر سال 2018، هواوی و آنر اولین گوشی های دارای دوربین 48 مگاپیکسلی را معرفی کردند.

یکی از مهم ترین ویژگی های دوربین هواوی P20 پرو، بهره گیری آن از فناوری ترکیب پیکسل ها بود که در کنار بهبود کیفیت عکس در محیط های کم نور، مزایایی مانند امکان ثبت عکس HDR بدون احتیاج به ترکیب چندین عکس مختلف را ارائه می کرد. باید خاطرنشان کنیم سنسور دوربین نوکیا 808 در کنار رزولوشن بالا، میزان بسیار بزرگی هم داشت. سنسور این گوشی آنقدر بزرگ بود که حالا سنسور مدل های پرو آیفون 14 تقریبا هم میزان آن محسوب می شوند.

اینترنت 5G؛ 1.5 سال

گوشی های سری آیفون 11 در سال 2019 با مدل 4G عرضه شدند و در نهایت اپل برای سری آیفون 12 به استفاده از مودم 5G روی آورد. علت اصلی این تاخیر ارتباطی با لجاجت همیشگی اپل برای استفاده از فناوری های نو ندارد. بلکه این موضوع به درگیری های بین اپل و کوالکام و شکست اینتل در این زمینه برمی شود. در نهایت بعد از اینکه اینتل شکست را در زمینه ساخت مودم های 5G پذیرفت، اپل و کوالکام هم درگیری های حقوقی را کنار گذاشتند و بار دیگر قرارداد همکاری امضا کردند.

در آن دوران شایعاتی در خصوص استفاده آیفون از مودم های سامسونگ، مدیاتک و حتی هواوی به گوش می رسید که این شایعات به واقعیت تبدیل نشدند. بعد از شکست اینتل، اپل تصمیم گرفت شخصا وارد این حوزه شود و به همین دلیل در سال 2019 بخش مودم موبایل این شرکت را با پرداخت 1 میلیارد دلار تصاحب کرد. بعضی تحلیلگران بر این باور بودند که اپل در سال 2023 استفاده از مودم های اختصاصی را شروع می نماید ولی ظاهرا این شرکت بر سر پتنت های مربوط به مودم ها با چالش های زیادی روبرو شده است.

گلکسی S10 5G اولین گوشی مبتنی بر این فناوری محسوب می شود که در سال 2019 راهی بازار شد. بنابراین در کل اپل 18 ماه دیرتر از رقیب دیرینه خود به بهره گیری از این مشخصه روی آورد.

نمایشگر همواره روشن؛ 6 سال (حداقل)

اپل در سال 2019 با استفاده از پنل های LTPO برای اپل واچ 5، قابلیت نمایشگر همواره روشن را برای این ساعت ارائه داد. اما این قابلیت بعد از سال ها انتظار، بالاخره به مدل های پرو آیفون 14 راه پیدا نموده است.

سال ها قبل که بیشتر گوشی های اندرویدی از نمایشگرهای LCD بهره می بردند، این گوشی ها می توانستند به نوعی قابلیت نمایشگر همواره روشن را شبیه سازی نمایند. اما به غیر از این گوشی ها، در سال 2016 گوشی هایی مانند گلکسی S7 و ال جی G5 به عنوان اولین گوشی های مبتنی بر فناوری نمایشگر همواره روشن راهی بازار شدند. در آن موقع فعال سازی این قابلیت، فشار زیادی به باتری وارد می کرد اما در چند سال اخیر، مصرف انرژی این مشخصه بسیار بهتر شده است.

شارژ بی سیم؛ 8 سال

مانند نمایشگر همواره روشن، قابلیت شارژ بی سیم هم در ابتدا راهی اپل واچ شد. در حقیقت اولین نسل اپل واچ در سال 2014 هم از این مشخصه بهره می برد. Palm Pre اولین گوشی مجهز به این مشخصه محسوب می شود که در سال 2009 عرضه شد. تا چند سال به غیر از این گوشی و نسل های بعدی، گوشی دیگری از این قابلیت بهره نمی برد.

اما در نهایت در سال 2012 گوشی هایی مانند نوکیا 920 و نکسوس 4 هم با بهره گیری از شارژ بی سیم به دست کاربران رسیدند. در ابتدا گوشی ها برای شارژ بی سیم از دو استاندارد مختلف استفاده می کردند ولی خاتمه شرکت های مختلف بر سر بهره گیری از استاندارد Qi به توافق رسیدند.

در سال 2017 اپل از آیفون X و آیفون 8 رونمایی کرد و این گوشی ها از شارژ بی سیم بهره مند شدند. در سال 2020 هم فناوری مگ سیف از راه رسید که به کاربران اجازه می دهد به صورت مگنتی آیفون خود را شارژ نمایند.

ناچ؛ 3 ماه

بسیاری از کاربران فکر می نمایند اپل نخستین شرکتی بود که از بریدگی نمایشگر یا همان ناچ استفاده کرد. اما در حقیقت چند ماه قبل از معرفی آیفون X، گوشی های Sharp Aquos S2 و اسنشال فون با این مشخصه راهی بازار شده بودند. نکته قابل توجه این است که هر دو گوشی برای ناچ از طراحی مشابهی استفاده کردند.

اما در نهایت این اپل بود که ناچ را به شدت محبوب کرد و بعضی گوشی های اندرویدی در کنار این موضوع، برای مدتی به ارائه سیستم های تشخیص چهره هم روی آوردند اما در نهایت این مشخصه را کنار گذاشتند. در این میان گوگل حتی یک سیستم راداری برای تشخیص حرکات دست هم ارائه داد ولی این قابلیت هم خیلی زود با شکست روبرو شد.

در حال حاضر بسیاری از گوشی های اندرویدی از حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر استفاده می نمایند و نمونه های ارزان و ارزان قیمت دارای سنسور فیزیکی هستند.

به طور کلی همانطور که در ابتدای این مطلب گفتیم، اپل معمولا دیرتر از رقبا به استفاده از ویژگی های مختلف روی می آورد و به نوآوری علاقه چندانی ندارد. به عنوان مثال حتی سنسور اثر انگشت هم پیش از آیفون 5s در گوشی های دیگری مورد استفاده قرار گرفته بود. اما در کل برند اپل آنقدر قدرتمند است که حتی اگر گوشی های آیفون نسبت به نسل قبلی با تغییرات چندانی روبرو نشوند، باز هم به طور گسترده مورد استقبال قرار می گیرند.

منبع: GSMArena

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 2 مهر 1401 بروزرسانی: 2 مهر 1401 گردآورنده: mnab.ir شناسه مطلب: 2092

به "6 تکنولوژی که دیرتر از رقبا به آیفون آمده اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "6 تکنولوژی که دیرتر از رقبا به آیفون آمده اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید