12 نکته مهم و کلیدی در اسباب کشی منزل ، راهنمای کاربردی و آسان
به گزارش مجله مدیریت ناب، خبرنگاران : به احتمال خیلی زیاد همه شما حداقل یک بار اسباب کشی منزل، محل کار و غیره را تجربه نموده اید و می دانید که می تواند چه کار طاقت فرسایی باشد. اغلب افراد و به خصوص خانم ها دغدغه و نگرانی جابه جایی وسایل برای اثاث کشی را دارند.
تغییر محل زندگی می تواند به دلایلی متفاوت اتفاق بیفتد و در این بین، اثاث کشی یا اسباب کشی هم از سخت ترین مراحل جابجایی محل زندگی به شمار میرود. موضوعی که بسیاری از اشخاص را دچار استرس های پیش از جابجایی می نماید. هر چند اسباب کشی می تواند عملی وقت گیر و کم و بیش هزینه بر باشد، اما با آنالیز و انتخاب یک راه چاره معین و دقیق می توان از بسیاری از اتفاقات پیش بینی نشده در اثاث کشی جلوگیری کرد و مدت زمان این فرایند خسته نماینده را کاهش داد.
در این مطلب به 12 ترفند و نکات اسباب کشی منزل و جابجایی وسایل منزل خواهیم پرداخت که با رعایت آن ها می تواند در کمترین زمان ممکن و با بهینه سازی انرژی، زمان و هزینه، یک اسباب کشی آسان و بدون دردسر را تجربه کرد.
نکات مهم در اسباب کشی منزل
بسیاری از اجاره نشین ها و حتی آن دسته از افرادی که مکان زندگی خود را هر چند سال یک بار عوض می نمایند، سخت ترین بخش کار اسباب کشی است. در واقع در نگاه این افراد اسباب کشی یک کابوس است. اسباب کشی چه سخت باشد و چه آسان باید به روش درست و اصولی انجام گردد. در این ادامه نکات مهم در اثاث کشی منزل آماده است. با خواندن این مطلب احتمالا بسیاری از مسائل فکری شما حل خواهد شد؛ پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.
برنامه ریزی و تهیه فهرست از لوازم و وسایل منزل
داشتن یک فهرست کامل از وسایل منزل و محل قرارگیری آن ها در بسته بندی به شما یاری می نماید که از جمع آوری تمامی وسایل، اطمینان حاصل کنید و علاوه بر آن نیز بتوانید در مقصد، با سرعت بیشتری وسایل خود را پیدا کنید.
در صورتی که یک فهرست معین از وسایل و لوازم خانه وجود داشته باشد، شما پیش از باز کردن یک جعبه می دانید که در آن جعبه خاص، چه چیزی وجود دارد. هر چند تهیه فهرست، مدت زمانی اضافه را به جمع آوری وسایل منزل خواهد اضافه نمود، اما در عوض در هنگام باز کردن وسایل، زمان زیادی از شما را صرفه جویی خواهد نمود.
تخمین زمان دقیق، پیش از شروع اثاث کشی
شاید اولین مسئله ای که پیش از اثاث کشی باید به آن توجه کرد، آنالیز دقیق بازه زمانی جمع آوری، بسته بندی و جابجایی وسایل منزل باشد. در صورت معین کردن زمان لازم برای تمامی مراحل اثاث کشی می توان انتظار داشت که با مشکل کمبود وقت در اثاث کشی روبرو نشوید. بسیاری از اشخاص کم تجربه در این زمینه، تمامی فعالیت های لازم را به روز اثاث کشی موکول می نمایند، موضوعی که باعث می گردد اتفاقات غیرقابل پیش بینی کوچک و بزرگ، بر سر راه یک جابجایی ساده و مطمئن قرار بگیرند. در نظر داشته باشید که جمع آوری وسایل کوچک منزل، زمان زیادی می برد و باید از چندین روز پیش از اثاث کشی شروع گردد. بهتر است پیش از شروع فرایند اسباب کشی، تمامی اتفاقات و زمان لازم برای برخورد با آن ها را پیش بینی کرد تا با مشکل کمبود زمان روبرو نشد.
خرید کارتن اسباب کشی
یکی دیگر از ترفند های اثاث کشی که می توانید به کار ببرید این است که از مدتی قبل به فکر تهیه کارتن های مناسب برای اثاث کشی باشید می توانید از سوپر مارکت ها یا بنگاه های مواد غذایی کارتن تهیه کنید. کارتن های محکمی که برای مصارف مختلف ساخته می شوند می توانند برای جابجایی اثاث شما مفید باشند. مثلا کارتن های موز بسیار محکم هستند و دستگیره مناسبی برای حمل کردن دارند.
جداسازی وسایل
جداسازی لوازم برقی و وسایل گازی مثل ماشین لباس شویی و اجاق گاز، عملی زمان بر است و بهتر است یک روز پیش از اثاث کشی نهایی انجام گردد. عجله در باز کردن وسایلی که احتیاج به ایمنی بالا در جداسازی و بسته بندی دارند، می تواند به یک فاجعه تبدیل گردد. بهتر است با در نظر گرفتن زمان مناسب برای این کار، از جداسازی دقیق وسایل خانگی اطمینان کسب کنید و به بسته بودن لوله های گاز و در دسترس نبودن سیم های برق، دقت کنید. در نظر داشته باشید که بچه ها، اطلاع چندانی از خطرات لوازم برقی و وسایل گازی ندارند و باید با استفاده از به ست های مناسب، راه دسترسی آن ها را به لوله ها، شیر های گاز و سیم های برق، محدود کنید. جمع آوری کامل یخچال نیز به 24 ساعت زمان مفید احتیاجمند است و بهتر است یک هفته پیش از اثاث کشی، فکری به حال مواد غذایی مصرفی موجود در یخچال بکنید. این آنالیز دقیق باعث می گردد تا از دست رفتن بسیاری از مواد غذایی جلوگیری گردد.
ضمناً اگر وسایل بزرگ مانند مبلمان دارید که قابل تفکیک و جدا کردن هستند آنها را جدا کنید تا بارگیری و حمل وسایل برای شما راحت تر باشد و به آنها آسیب نرسد.
حذف وسایل اضافه
یکی از قوانین مشهور اثاث کشی، قانون حذف وسایل اضافه است. در این قانون اشاره شده که اگر از یک وسیله، لباس یا آیتمی خاص، چندین سال است که استفاده نشده، به احتمال زیاد در آینده نیز استفاده نخواهد شد. بهتر است پیش از شروع به جمع آوری وسایل منزل، با آنالیز دقیق لوازم شخصی خود، وسایل بدون استفاده و اضافه را دور بیندازید یا به افراد احتیاجمند ببخشید. بسیاری از وسایل اضافه و بدون استفاده، تنها هزینه جابجایی و زمان مصرفی در باربری را افزایش می دهند و در انتها جایی اضافه را در خانه تازه به خود اختصاص خواهند داد.
بسته بندی دقیق و مطمئن
بسته بندی صحیح وسایل منزل، از مهم ترین نکات اثاث کشی به شمار میرود. پیش از شروع فرایند بسته بندی، باید از آماده سازی وسایلی مثل چسب، جعبه، کیسه های بزرگ و ضربه گیر، اطمینان حاصل کنید.
پوشاک و دیگر لوازم پارچه ای را می توانید در کیسه های زباله بسیار بزرگ قرار دهید و روی کیسه را چسب بزنید. لوازم کوچک باید در جعبه های کوچک و میانه قرار بگیرند. باید به این موضوع دقت گردد که جابجایی لوازم میانه و بزرگ برای کارمندان خدمات باربری ساده تر است و بهتر است بسته ها را در مقدار ای مناسب انتخاب کنید.
برترین گزینه برای بسته بندی و نصب ضربه گیر روی وسایل بزرگ منزل، سپردن این موضوع به نیروی متخصص خدمات باربری است. این اشخاص با تجربه بالا در زمینه بسته بندی و جابجایی لوازم بزرگ و سنگین، می توانند برترین راه چاره را به شما ارائه دهند. در نظر داشته باشید که هرچند یک بسته بندی دقیق، هزینه جابجایی را افزایش می دهد، اما با این عمل از خطرات و هزینه های بزرگ تر، جلوگیری می کنید.
لوازم مورد احتیاج در بسته بندی وسایل منزل
لوازم ضروری و مورد احتیاج در بسته بندی وسایل منزل عبارتند از:
- کارتن اسباب کشی
- کاغذ یا روزنامه
- پتو و پلاستیک حباب دار به عنوان ضربه گیر
- چسب پهن و محکم
- برچسب و ماژیک برای علامت زدن
علامت گذاری وسایل شکستنی
برای اینکه بعدا در چیدمان وسایل به مشکل برخورد نکنید و بدانید چه چیزی حمل می کنید که در حین اسباب کشی مراقبت بیشتری کنید روی آن ها را برچسب گذاری کنید و شرح مناسبی را با ماژیک بنویسید.
بسته بندی وسایل شکستنی چه به وسیله شخص انجام گردد و چه به وسیله باربری، باید همراه با علامت گذاری دقیق باشد. کارمند جابجایی وسایل تنها با مشاهده علائم و عبارت شکستی است که می تواند با دقتی بالاتر، بسته موردنظر را جابجا کند. درصورتی که روی بسته های مهم و شکستنی، هیچ گونه علامتی نگذارید، نمی توانید انتظار داشته باشید که این وسایل با سلامت کامل به مقصد برسند.
مراقبت از لوازم قیمتی
وسایل و لوازم گران قیمت مثل طلا، جواهرات، پوشاک گران قیمت و پول نقد، هرگز نباید در دسترس دیگر اشخاص قرار بگیرد. هرچند یک باربری مطمئن و مشهور، هیچ گاه به وسایل شخصی شما دست درازی نخواهد نمود، اما بااین حال از اتفاقات پیش بینی نشده نیز نمی توان جلوگیری کرد. بهتر است با پیشگیری از بروز هرگونه مشکل، جابجایی وسایل شخصی گران قیمت را خودتان به عهده بگیرید تا بتوانید از امنیت بالای آن ها اطمینان کسب کنید.
مراقبت از بچه ها
زمانی که در حال بسته بندی و اسباب کشی هستید حواستان به بچه ها باشد که در حال دویدن و رفت و آمد به خودشان و وسایل آسیب نزنند یا در حین جابه جایی وسایل گم نشوند.
در دسترس بودن یاری های اولیه
چه در مراحل بسته بندی و جداسازی وسایل و چه در مرحله اثاث کشی و جابه جایی وسایل، دسترسی به جعبه یاری های اولیه و لوازم اطفا حریق، باید در دستور کار شما قرار بگیرد. البته یک خدمات باربری استاندارد، به لوازم مهم مرتبط با سلامتی بار و کارمندان، مجهز است، اما بهتر است شما نیز به عنوان کاربر، از وجود وسایل مهمی مثل جعبه یاری های اولیه، اطمینان کسب کنید.
نظافت منزل تازه
آمادگی مقصد باربری، موضوعی است که باید در برنامه ریزی اولیه شما اعمال گردد. مقصد بار و لوازم منزل باید پیش از شروع فرایند اثاث کشی، تمیز و آماده باشد. بهتر است یک روز پیش از اثاث کشی، از آمادگی منزل تازه، اطمینان کسب کنید. با مراجعه به محل موردنظر می توانید با دقت بالا، محل قرارگیری وسایل را پیش و پس از باز کردن بسته ها، در نظر بگیرید. این عمل به ظاهر ساده، مراحل انتهای اسباب کشی را آسان و سریع تر خواهد نمود.
انتخاب یک باربری مناسب برای اسباب کشی
شاید مهم ترین نکته در یک اثاث کشی دقیق و مطمئن، انتخاب یک باربری مناسب برای بارگیری باشد. باید دقت کنید که هرچند بهینه سازی هزینه های اثاث کشی اهمیت دارد، اما هر ارزانی بی علت نیست و باید یک باربری مطمئن را از نحوه پاسخ گویی و البته هزینه معقول اعلام شده، شناسایی کنید. باربری های حرفه ای معمولاً از انواع وسایل نقلیه با مقدار های مختلف بهره می برند و یک زمان بندی دقیق را به شما ارائه خواهند داد. در یک باربری مناسب، امکان جابجایی انواع لوازم به تمامی مقاصد موردنظر شما وجود دارد. در واقع محدودیت در مقصد، وسیله نقلیه و یا شکل وسایل، می تواند نشانه ای ساده از ضعف باربری موردنظر باشد. بهتر است پیش از انتخاب یک باربری، از ارائه خدماتی مثل بسته بندی وسایل اطمینان کسب کنید. درصورتی که مقصد شما در دیگر شهر ها قرار گرفته است، بیمه وسایل منزل نیز می تواند یک گزینه مناسب پیش رو باشد. یک باربری استاندارد، خدمات بیمه را نیز به شما ارائه خواهد داد.
در انتها با رعایت نکات ذکر شده در این مقاله و یک تعامل سالم با مدیریت و کارمندان باربری، می توان انتظار داشت تا یک اثاث کشی و جابجایی دقیق، سریع و آسان را تجربه کنید.
منبع: برترین ها