قبل از سفر این کارها را حتما انجام دهید

به گزارش مجله مدیریت ناب، آنچه در ادامه می آید، توصیه های کارشناسان باتجربه در آژانس های مسافرتی بین المللی است که انجام یک سفر در آرامش و با کمترین خطر را برایتان ممکن می نماید:

قبل از سفر این کارها را حتما انجام دهید

1. پروتکل پاسپورت

اگر سفر بین المللی دارید، نمی توانید بدون پاسپورت به جایی بروید. بنابراین قبل از رفتن به فرودگاه، مطمئن شوید که آن را در کیف خود گذاشته اید. توصیه آژانس های گردشگری این است که از گذرنامه خود یک کپی تهیه کنید، اصل پاسپورتتان را در هتل در جای امنی بگذارید و کپی آن را همه جا با خود به همراه داشته باشید.

2. پیش بینی های لازم را برای محافظت از خود در برابر حوادث ناگوار انجام دهید

ممکن است در جریان سفر اتفاقات ناخواستۀ زیادی روی دهد؛ از جمله تاخیر یا کنسلی برخی سفرها، گم شدن چمدان ها، وقوع حادثه ای در میانۀ راه، تخلیه اضطراری و موارد دیگر.

ولی وقوع این حوادث به این معنی نیست که شما باید در خانه بمانید و از رویاهای خود برای تماشا جهان دست بکشید. توصیه کارشناسان این است که در زمان انجام سفرهای بین المللی، هزینه های پروازتان بعلاوه بهای رزرو هتل حتی کرایه خودرو را با کارت اعتباری پرداخت کنید؛ آنهم کارت های اعتباری که بازپرداخت پولتان را در صورت وقوع حادثه، تضمین می نمایند و به این ترتیب مانع وارد شدن هزاران دلار ضرر شما می شوند.

اگر کارت اعتباری ندارید که زیان شما را در صورت وقوع حادثه جبران می نماید، بهتر است به فکر خرید یک بیمه نامه خوب برای سفر باشید.

3. به بانک هایتان اطلاع دهید

حتی اگر مایل نیستید کسی از نزدیکانتان در جریان سفرتان باشد، دست کم بهتر است برای بانک هایتان یک استثناء قائل شوید.

بانک ها معمولا تدابیر محتاطانۀ زیادی را به اجرا می گذارند تا از کلاهبرداری از کارت های اعتباری جلوگیری گردد و به همین علت ممکن است تراکنش های مالی را که با الگوی عادی شما مطابقت ندارند، مسدود نمایند.

بنابراین اگر خیلی سفر نمی کنید، بهتر است به بانک تان اطلاع دهید که کجا خواهید بود؛ به این ترتیب احتمال اینکه کارت اعتباری تان در رستوران ها یا مراکز خرید کشور مقصد مسدود نگردد کاهش می یابد.

4. از آلودگی ها دوری کنید

در مسیر طبیعی سفر، به ناچار سطوح متعدد، صفحه های نمایش لمسی، نرده های پله برقی، کمربندهای ایمنی و ظروف زیادی را لمس خواهید کرد که پیش از شما افراد بی شماری آنها را لمس نموده اند. تا جایی که ممکن است میکروب ها را از روی دست هایتان پاک کنید و یک ظرف کوچک محلول ضدعفونی همراه داشته باشید تا اگر به آب و صابون دسترسی ندارید، بتوانید دست هایتان را تمیز کنید.

به همراه داشتن دستمال مرطوب ضدباکتری نیز توصیه می گردد تا دست کم در داخل هواپیما بتوانید میز غذا (که برخی تحقیقات نشان داده حتی از توالت هواپیما آلوده تر است) را پاک کنید.

5. جلوگیری از جت لگ

اگر ریتم خواب شما به راحتی مختل می گردد، بهتر است پیش از شروع سفرهای طولانی، بدن خود را برای موقعیت جت لگ آماده کنید. بعلاوه بهتر است به محض اینکه در هواپیما نشستید، ساعت خود را روی ساعت مقصد تنظیم کنید و سعی کنید برنامه خوردن و خوابیدن شما متناسب با زمان شب و روز در مقصد سفر تنظیم گردد. به این ترتیب پیش از رسیدن به مقصد، بدن شما می تواند کمی بیشتر خود را با شرایط تطبیق دهد.

6. جوراب های ویژه سفر (فشار دهنده) بپوشید

اگرچه این جوراب ها ظاهر چندان زیبایی ندارند اما فشاری که به پا وارد می نمایند، یک اقدام ساده برای یاری به سلامت پاها در جریان سفرهای طولانی است که برای مدت ها بی حرکت می مانند.

پزشکان هشدار می دهند که گاه بی حرکت ماندن برای مدتی طولانی، باعث تشکیل لخته های خون در ران یا ساق پاها می گردد. این لخته ها دردی ندارد اما جدا شدن آنها از آن نقطه و حرکت آنها در بدن می توانند مشکلاتی را در دیگر نقاط بوجود بیاورند.

علاوه بر جوراب های فشاری، بهتر است دست کم هر دو ساعت یکبار از جای خود بلند شوید و کمی در راهروهای هواپیما بالا و پایین بروید.

7. دستگاه های الکترونیکی را شارژ کنید

به نظر می رسد که امروزه مردم دیگر نمی توانند بدون دستگاه های کوچک الکترونیکی شان پرواز نمایند. مطمئن باشید که تلفن، لپ تاپ و سایر وسایل الکترونیکی تان را شارژ نموده اید. با این کار خیالتان راحت می گردد که دست کم در طول سفر، امکان سرگرم کردن خودتان یا کار کردن را دارید. بعلاوه عاقلانه است که یک شارژر قابل حمل نیز در طول سفر به همراه داشته باشید.

8. پیش از سفر بصورت آنلاین چک -این کنید

با این کار، زمان انتظار بسیار کاهش می یابد و پرسش و پاسخ شما با کارکنان فرودگاه نیز به حداقل می رسد. در برخی کشورها برنامه هایی مانند TSA PreCheck نیز وجود دارند که از مسیر آن ها می توان زمان بازرسی ها را کمتر کرد.

به این ترتیب دیگر احتیاج نیست در جریان کنترل های فرودگاهی، کفشهایتان را در بیاورید یا کیف محتوی لپ و تاپ و دیگر وسایلتان را خالی کنید.

9. اطلاعات را در زمان واقعی آنالیز کنید

سعی کنید آخرین اطلاعات پروازتان را پیگیری کنید تا در آخرین لحظه متوجه تغییر گیت پروازتان نشوید.

بعلاوه اگر پروازتان تاخیر داشته باشد یا کنترل های امنیتی آن طولانی باشد، با پیگیری آخرین به روزرسانی ها آنهم در زمان واقعی، می توانید پیش بینی کنید که هنگام رسیدن به فرودگاه با چه صحنه ای روبرو خواهید شد و از قبل برنامه ریزی بکنید.

بهتر است برنامه شرکت هواپیمایی خود را نیز دانلود کنید.

10. وسایل ضروری را نزدیک خود داشته باشید

سعی کنید هنر سفر کردن تنها با یک چمدان را بیاموزید. اما اگر همچنان با چند چمدان سفر می کنید، دست کم وسایل ضروری مثلا داروها را در چمدانی نزد خود نگه دارید. به این ترتیب اگر دیگر چمدان ها گم شدند یا با تاخیر رسیدند، برای مصرف داروهایتان با مشکل روبرو نمی شوید. بعلاوه بهتر است یک دست لباس تمیز نیز در چمدان داخل کابین داشته باشید؛ به این ترتیب اگر چمدان هایتان دیر رسیدند، دست کم برای یک روز لباس تمیز خواهید داشت.

گذرنامه، پول، جواهرات و دیگر وسایل ارزشمند یا ضروری خود را نیز در همین چمدان بگذارید و در داخل کابین هواپیما با خود داشته باشید.

11. غذای سفرتان را با خود بیاورید

برای سفرهای طولانی بهتر است تنقلات، آجیل و میوه به همراه داشته باشید؛ بویژه آنکه غذاهای فرودگاه ها معمولا بسیار گران هستند. حتی می توانید ظرف کوچکی از سالاد به همراه داشته باشید و به این ترتیب در جریان سفرهای طولانی با موادی سالم تر و مقرون به صرفه تر خود را تغذیه کنید.

آوردن غذا به داخل هواپیما نیز باعث می گردد که شما متناسب با زمان بندی مدنظر خودتان غذا بخورید و شرایط جت لگ را راحت مدیریت کنید.

12. صندلی ها را هوشمندانه انتخاب کنید

بهتر است به نقشه انتخاب صندلی ها با دقت نگاه بیندازید تا دقیقا کنار دستشویی ننشینید؛ یا محل نشستن شما در نزدیکی جعبه تجهیزاتی نباشد که فضا را برای پاهایتان بسیار محدود می نماید.

بعلاوه ممکن است ناخواسته صندلی را رزرو نموده باشید که ثابت باشد و نتوانید موقعیت آن را برای استراحت تغییر بدهید. برخی وبسایت ها مانند Seat Guru نقشه صندلی همه هواپیماها را به شما نشان می دهند تا بتوانید راحت تر صندلی ایده آل خود را انتخاب کنید.

13. از محل استراحت در فرودگاه ها بهره ببرید

اگر در میان سفرتان توقف های طولانی دارید، بهتر است از محل های استراحت فرودگاه (airport lounge) بهره ببرید که می تواند پناهگاه امنی برای شما در برابر شلوغی های آنجا باشد. این سالن ها نه تنها مکان خوبی برای دوری از شلوغی گیت ها و فروشگاه ها هستند، بلکه خدمات متنوعی از غذاخوری گرفته تا امکان دوش گرفتن و خوابیدن یا کار کردن در آرامش را به شما می دهند.

14. هشدارهای سفر را آنالیز کنید

قبل از هر تعطیلات، مهم است بدانید واقعا چه اتفاقاتی در مقصد شما در حال روی دادن است. حتما توصیه وزارت خارجه کشورتان را درباره سفر به کشورهای دیگر بخوانید و از هشدارهایی که مقامات دولتی داده اند آگاه باشید.

15. نوشیدن مایعات را هرگز از قلم نیاندازید

این که در جریان سفرهای هوایی لب های شما ترک می خورد، بینی و گلویتان خشک می گردد و دست هایتان پوسته پوسته می شوند علتی دارد؛ تقریباً نیمی از هوایی که در کابین مسافران در گردش است از بیرون کشیده می گردد و در ارتفاع 35 هزار فوتی نیز رطوبت هوا بسیار کم است. بنابراین قبل از پرواز مطمئن شوید که آب مورد احتیاج بدنتان را بخوبی تامین نموده اید. در هواپیما نیز آب به همراه داشته باشید.

از آنجا که خرید آب در فرودگاه گران است، یک بطری خالی آب به همراه داشته باشید و بعد از گذشتن از مراحل امنیتی، آن را پر کنید. پرهیز از کافئین و الکل در پرواز نیز به حفظ آب بدن شما یاری می نماید.

منبع: فوت و فن / parsi.euronews.com
انتشار: 18 فروردین 1402 بروزرسانی: 18 فروردین 1402 گردآورنده: mnab.ir شناسه مطلب: 2178

به "قبل از سفر این کارها را حتما انجام دهید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قبل از سفر این کارها را حتما انجام دهید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید