کشف دو سازه جدید در محوطه جهانی پاسارگاد

به گزارش مجله مدیریت ناب، سرپرست هیات فصل ششم آنالیز های میان رشته ای و برآورد در پاسارگاد از کشف دو سازه سنگی جدید در باغ شاهی در محدوده پاسارگاد اطلاع داد.

کشف دو سازه جدید در محوطه جهانی پاسارگاد

کوروش محمدخانی شرح داد: در ششمین فصل از آنالیز های میان رشته ای و حدس در پاسارگاد، تکمیل نقشه مغناطیسی محوطه پاسارگاد و اطراف آن، ادامه آنالیز های زمین باستان شناسی، نمونه برداری به روش OSL (تحریک نوری؛ نمونه برداری روی رسوبات با هدف تاریخ گذاری نهشته های باستانی) و حدس روی بعضی از آنومالی های خطی (بی هنجاری های مغناطیسی به دست آمده در نقشه های مغناطیسی محوطه) به دنبال ادامه اقدامات در سال های گذشته، در این فصل نیز انجام شدند.

به گفته او، آنالیز مغناطیسی روی تُل تخت و در محوطه محصور شده خشتی در پشت تُل تخت انجام شد و بخش هایی از فضاهای بین کاخ ها و فضای بین کاروانسرا و آرامگاه کوروش و تُل خشتی در بخش غربی آرامگاه کوروش مورد آنالیز مغناطیس سنجی نهاده شد، که نتایج قابل توجهی را به دنبال داشت.

این عضو هیات علمی گروه باستان شناسی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به ایجاد شش گمانه، روی بی هنجاری های مغناطیسی خطی در باغ شاهی و با هدف تشخیص کانال یا جوی های باستانی اظهار کرد: در چهار گمانه تشخیص داده شد که آنومالی های خطی مربوط به جوی های معاصر است، اما در دو گمانه، به دو سازه سنگی رسیدیم. در پشت کاخ بارِ عام، یک سازه سنگی شامل یک ردیف آجر لاشه ای در نمای رو به کاخ بار عام به صورت پاک تراش (صاف و تراشیده شده) و نمای دیگر نامنظم بود که در عمق حدود 70 سانتی متری قرار دارند.

او با بیان این که نمونه برداری خاک برای آزمایش های زمین باستان شناسی و نمونه برداری برای تاریخ گذاری به روش OSL از این گمانه برداشته شد، تاکید نمود: نمونه های برداشت شده برای آزمایش به فرانسه ارسال می گردد، اما برای اظهارنظر درباره کاربری این سازه، احتیاج به مطالعات تکمیلی است.

محمدخانی با این وجود با تاکید بر این که آنومالی (بی هنجاری مغناطیسی) نشان از یک ورودی سنگی در این بخش داشت که حدس ها این سازه سنگی را معین کردند، اظهار کرد: نکته قابل توجه وجود آجرهای قالبی هلالی شکل در ابتدای این ورودی است که به صورت یکپارچه هستند، هرچند سقف این ورودی تخریب شده بود و آجرها در کف سازه افتاده بودند.

این مدرس دانشگاه با بیان این که نمونه برداری های OSL برای تاریخ گذاری این سازه های سنگی صورت گرفته است، یادآوری کرد که این سازه های سنگی متعلق به دوره هخامنشی است.

سرپرست هیات فصل ششم آنالیز های میان رشته ای و حدس در پاسارگاد همچنین با اشاره به ایجاد گمانه شماره 6 روی آنومالی بخش ورودی آبگیر جنوب شرقی باغ سلطنتی (باغ شاهی)، تاکید نمود: پیش از این، در آنالیز های مغناطیسی در دهه 80 (حدود 2003) آبگیر کشف شده بود.

فصل ششم حدس و آنالیز های میان رشته ای در پاسارگاد در راستای تفاهم نامه مشترک پنج ساله بین پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و دانشگاه لیون 2 فرانسه، و دانشگاه شهید بهشتی در حال اجرا است، که سرپرستی ایرانی هیات را کوروش محمدخانی - هیات علمی گروه باستان شناسی دانشگاه شهید بهشتی - و سرپرستی هیات فرانسوی را سباستین گندت - پژوهشگر مرکز ملی پژوهش های علمی فرانسه دانشگاه لیون 2- بر عهده دارد.

در واقع تفاهم نامه دور دوم همکاری مشترک ایران و فرانسه در راستای پروژه شناسایی فارس مرکزی در دوره هخامنشیان و با هدف بازسازی چشم انداز پاسارگاد با استفاده از علوم میان رشته ای در باستان شناسی از سال 1999 میلادی به سرپرستی رمی بوشارلا شروع شد که دور اول این تفاهم نامه بین سال های 1999 تا 2008 به مدت پنج سال امضا شده بود، هرچند کار از 1999 تا 2003 در پاسارگاد انجام شد، ولی در فاصله سال های 2004 تا 2007 این دو تیم کاوش سراغ کاوش های نجات بخشی سد سیوند رفتند و یک سال باقی مانده کاوش در این محوطه را در سال 2008 به انجام رساندند. دور دوم تفاهم نامه نیز به سرپرستی محمدخانی از سال 2015 شروع شد.

منبع: دنیای سفر
انتشار: 24 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mnab.ir شناسه مطلب: 660

به "کشف دو سازه جدید در محوطه جهانی پاسارگاد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف دو سازه جدید در محوطه جهانی پاسارگاد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید