کدام شهرهای دنیا در حال غرق شدن هستند!؟

به گزارش مجله مدیریت ناب، مجله مهر - از قدیم الایام یکی از مناطقی که معمولا شهرها در آن ایجاد می شدند نزدیکی به رودخانه ها و دریاها بوده است. حالا پس از قرن ها، رشد و گسترش شهرها مشکلاتی را برای شهروندان و کشورهایشان به وجود آورده اند. شهر ساحلی جاکارتا پایتخت اندونزی از جمله شهرهایی است که حالا در خطر غرق شدن قرار گرفته است. البته جاکارتا در جهان تنها شهری نیست که در حال غرق شدن است. شهرهای دیگری نیز در جهان هستند که به همین مشکل دچارند و زنگ خطر آنها روشن شده است. در ادامه به آنالیز آنها می پردازیم.

کدام شهرهای دنیا در حال غرق شدن هستند!؟

جاکارتا

خلیج جاکارتا به دریای جاوه متصل است و از این شهر رودخانه های متعددی می گذرد. این شهر یکی از پرباران ترین مناطق دنیا است و رشد و گسترش آن سبب شده که اغلب خیابانها و اتوبانهای این شهر دو طبقه شوند. اما براساس اعلام مجمع دنیای اقتصاد، جارکارتا به دلیل بالا رفتن سطح دریا و بیرون کشیدن بیش از حد آب های زیرزمینی، یکی از سریعترین شهرهای در حال غرق شدن در دنیا است.

به همین دلیل دولت این کشور چند سالی است در حال آنالیز این مسئله است و جابجایی احتمالی این پایتخت است. آنچه دولت این کشور عنوان نموده جاکارتا تا سال 2030 در آب اقیانوس فرو میرود و برنامه نجاتش احتیاج به سرمایه گذاری 40 میلیارد دلاری دارد.

هیوستون

هیوستون پرجمعیت ترین شهر در ایالت تگزاس و چهارمین شهر پرجمعیت در کشور ایالات متحده آمریکا است.

هیوستون ده ها سال است که در حال غرق شدن است و مانند جاکارتا، استخراج بیش از حد آب های زیرزمینی علت اصلی آن عنوان می گردد.

براساس داده های سازمان زمین شناسی ایالات متحده امریکا، از دهه 1920 تاکنون بخش هایی از این ایالت که شامل هیوستون است، بین 10 تا 12 پا (حدود 3 متر) غرق شده است. این مناطق سالانه 2 اینچ در آب سقوط می نماید و من اساس داده های سازمان زمین شناسی سرعت آن میتواند تند تر هم گردد.

به همین دلیل قانون گذاران این ایالت سعی نموده اند برای حل این مسئله چاره ای بیندیشند.

در سال 1975 قوانینی برای میزان برداشت های اب های زیرزمینی ایجاد نموده اند که البته تاکنون پاسخگو نبوده است.

لاگوس

لاگوس شهری بندری در نیجریه و پایتخت سابق این کشور است. جمعیت منطقه شهری آن بالغ بر 21 میلیون نفر تخمین زده می شو که آن را به پرجمعیت ترین شهر نیجریه و قاره آفریقا و همچنین یکی از پرجمعیت ترین شهرهای دنیا مبدل می نماید. بخشی از شهر لاگوس در سرزمین اصلی نیجریه و بخشی از آن در برخی از جزایر مجاور ساخته شده است.

جغرافیای این منطقه باعث می گردد که شهر لاگوس در معرض طغیان دریا قرار بگیرد و البته خط ساحلی آن سالهاست که در حال فرسایش است.

نیواورلئان

نیواورلئان بزرگ ترین شهر ایالت لوئیزیانا در ایالات متحده آمریکا است. این شهر بر کرانه رود میسی سی پی واقع شده و از بندرهای مهم آمریکا به شمار می آید.

در دهه 1930، فقط یک سوم از نیواورلئان زیر سطح دریا قرار داشت. اما بعد از توفند کاترینا در سال 2005، بیش از نصف این شهر زیرسطح دریا نهاده شد.

محققان می گویند این شهر از افزایش سطح دریا آسیب پذیر می بیند چرا که در خاک سست ساخته شده و البته در نزدیکی ساحل قرار گرفته است. دانشمندان می گویند این میزان در سال حدود 1 سانتی متر سقوط می نماید و البته در حال غرق شدن است.

از توفند کاترینا چه میدانید؟

توفند کاترینا یکی از مرگبارترین حوادث طبیعی در تاریخ ایالات متحده آمریکا که تاکنون گزارش شده است که در این شهر رخ داده است. توفند نوعی تندباد دریایی شدت متلاطم است که همراه با بارندگی شدید و بادهای پرسرعت و سیلاب رخ می دهد. در جریان این تندباد که در ماه آگوست سال 2005 میلادی رخ داد، بیش از 1300 تن که جان خود را از دست دادند و همچنین صدها هزار تن را در شهر نیواورلئان بی خانمان کرد.

پکن

یک مطالعه در سال 2016 نشان می دهد پکن در برخی از مناطق خود سالانه بیش از 10 سانت به زیرسطح دریا سقوط میکند و در معرض غرق شدن قرار می گیرد

محققان می گویند استفاده زیاد از آبهای زیرزمینی در پکن یکی از دلایلی است که شهر را در معرض غرق شدن قرار می دهد. درست اتفاقی که برای جاکارتا و هیوستون رخ می دهد.

جالب اینجاست که پکن یک شهر ساحلی نیست، به همین دلیل برای تامین آب مورد احتیاج خود به شدت به آب های زیرزمینی متکی است. کارشناسان می گویند آب در طی سالهای متمادی استخراج شده واین موضوع خاک را خشک نموده و باعث فشرده سازی آن شده است که نهایتا منجر به غرق شدن این شهر می گردد.

واشنگتن

واشنگتن یکی از مهم ترین شهرهای ایالات متحده امریکا است و مثل چند شهری که نام بردیم در حال غرق شدن است. اما برخلاف جاکارتا، غرق شدن واشنگتن هیچ ارتباطی با سفره های آب و یا افزایش سطح دریا ندارد.

زمین شناسان می گویند این موضوع به دلیل ورق های یخ از آخرین عصر یخبندان است.

در گذشته یک صفحه یخی با مسافت طولانی زمین را در زیر خلیج چساپیک به سمت بالا هل داده است. هزاران سال پیش وقتی ورق یخ ذوب شد، زمین دوباره نشست کرد. اکنون محققان بر این باورند که این منطقه به تدریج در حال غرق شدن است، فرایندی که می تواند هزاران سال به طول بیانجامد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 10 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mnab.ir شناسه مطلب: 306

به "کدام شهرهای دنیا در حال غرق شدن هستند!؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کدام شهرهای دنیا در حال غرق شدن هستند!؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید