پرگولا چیست ؟ اگر عاشق دورهمی در فضای باز هستید بخوانید!

به گزارش مجله مدیریت ناب، پرگولا (Pergola) به عنوان سایبان برای ایجاد حریم شخصی، فضایی برای خوردن غذا در محیط باز، سرگرمی و گفت و شنودهای محبت آمیز مورد استفاده قرار می گیرد. اگر هم دوست دارید در فضای باز مهمانی برگزار کنید، می توانید در حیاط خانه و در زیر آلاچیق چوبیِ زیبا، لحظات خود را با دیگران جاودانه کنید. با افزایش جریان داخلی و پیوند آن با فضای باز بیرون، وجود اصطلاحی به پرگولا بیش از پیش احساس می گردد؛ با خبرنگاران همراه باشید.

پرگولا چیست ؟ اگر عاشق دورهمی در فضای باز هستید بخوانید!

پرگولا چیست؟

پرگولا در مجموعه طرح های سقف باز و ساختارهای تیر و ستونی طبقه بندی می گردد. وجود اغلب چهار ستون برای نگهداری سقف ساخته شده از اجزای دوطرفه (متقاطع)، لزوم اجرای این نوع آلاچیق است. به طور کلی، این مفهوم به معنای ستون هایی است که از یک سقف شبکه بندی شده پشتیبانی می نماید. این سقف شبکه ای ممکن است باز یا پوشانده باشد؛ اما اغلب باز تعریف می گردد.

این ساختار به عنوان سرپناه برای کاربری همانند فضای نشیمن و غذا خوری بسیار محبوب هستند. طراحی سقف باز باعث می گردد آشپزی در فضای باز، آسان و بی خطر باشد و منظره ای پویا به وسیله پیوند فضای خصوصی با محیط اطراف ایجاد گردد. پرگولا سایه و فضای مشخصی را برای آرامش و فراهم کردن اجتماعات با دوستان و خانواده ایجاد می نماید.

جنس و متریال پرگولا

گاه به صورت سفارشی و گاه به صورت آماده در دسترس هستند. اجزای پرگولا اغلب از سه متریال چوب، فلز و وینیل ساخته می شوند که جزئیات هر کدام به توضیح زیر هستند:

چوب: متریالی کلاسیک برای ساخت پرگولا است. چوب نماینده سبک زندگی مدیترانه ای است که در محیط باز، طبیعت واقعی را تداعی می نماید. الوارهای چوبی می توانند سرمایه گذاری عالی از نظر دوام و زیبایی باشند. متداول ترین انواع چوب شامل ماهون، سرو، چوب قرمز و ساج است. این چوب ها حاوی روغن طبیعی هستند که باعث مقاومت بیشتر در برابر پوسیدگی، پیچ و تاب، رطوبت و حمله موریانه ها، قارچ ها و حشرات هستند. در هر صورت می توان در محیط ها با بارندگی شدید از مواد ضد رطوبت برای سطح نهایی چوب استفاده کرد.

فلز: قطعات سوراخ دار فلزی، مدرن ترین متریال این ساختار است. فلز اغلب تمایل به ایجاد ظاهری مینیمال (گرایش به سادگی) دارد و عموماً در محیط های مدرن و نه صرفاً سنتی مناسب هستند. اغلب کم هزینه ترین هستند و غالباً مناسب برای پوشیده شدن و تزیئن با گیاه تاک (انگور) نیستند. با این وجود، افراد ممکن است ترجیح دهند به جای زیبایی و لوکس بودن، به دنبال مقاومت و استحکام بروند و در چنین حالتی فلز گزینه مناسبی است. بازدارندگی اصلی برای استفاده از فلز، زنگ زدگی آن است. از این رو کاربرد مواد ضد زنگ و رنگ اغلب توصیه می گردد. لوله های فلزی معمولاً با جوش کاری یا پیچ ومهره به یکدیگر متصل می شوند.

وینیل: متریالی ساخته شده از پلاستیک و غالباً از PVC است و مناسب کسانی است که ظاهری رنگی را دوست دارند. وینیل یکی از با دوام ترین مواد ساخت پرگولا است، ولی برعکس چوب زیبایی و لوکس بودن را تداعی نمی نماید. استفاده از نوعی ضخیم از وینیل، ماده ای مقاوم را فراهم می نماید و از مشکلاتی که فلز و چوب به دلیل شرایط هوایی در فضای باز متحمل می شوند، جلوگیری می نماید. همچنین این مزیت را دارد که به هیچ وجه احتیاج به تعمیر و نگهداری زیادی ندارد.

انواع پرگولا

انواع این نوع سایبان را می توان به موارد زیر تقسیم کرد:

سقف باز (Open Top Pergola)

این نوع پرگولا دارای سقفی مسطح و باز است که به جریان هوا، کاهش حریم خصوصی و ارتباط بیشتر با محیط اطراف یاری می نماید. همچنین، ظاهری مدرن و مینیمال دارد.

شیروانی (Pitched Pergola)

این سقف دارای شکلی زاویه دار و شیروانی است و برای راهنمایی آب باران و انواع مختلفی از طراحی های جذاب و گیرا عالی و دارای سبک سنتی و کلاسیک است.

بادبانی (Sail Pergola)

همانطور که از نامش پیدا است، شکلی بادبانی دارد. به عنوان سازه اصلی بام، بادبان به حالت معلق و با قابلیت جمع شدگی بر روی بام قرار می گیرد. همچنین، ظاهری مدرن و منحصربه فرد دارد.

خورشیدی (Solar Pergola)

ممکن است بخواهید از شکل سقف برای تجمع نور خورشید استفاده کنید، برای همین منظور نوع خورشیدی پرگولا انتخابی ایده آل است. همچنین می تواند دارای ظاهری ترکیبی از سبک های مدرن و سنتی باشد.

نحوه ساخت پرگولا

یادگیری نحوه ساخت پرگولا بسیار آسان است، زیرا ساختار آن دارای جزئیاتی ساده است که در راستای آن نگهداری کم را در آینده نتیجه می دهد. نخست در حیاط خود یک منطقه مسطح و برای ساخت این نوع آلاچیق را انتخاب کنید. اگر منطقه مسطح ندارید، با حذف سطح خاک و کندن زمین برای رسیدن به لایه مسطح، منطقه مورد نظر آماده کنید.

همچنین محل قرار دریافت پرگولا در نزدیکی درختان سایه دار، به ویژه برای محافظت در برابر آفتاب را در نظر بگیرید. یک اشتباه رایج این است که فکر کنیم پرگولا ساختاری برای ایجاد سایه است. واقعیت این است که شبکه سربار تیرها سایه بسیار کمی را فراهم می نمایند.

هنگامی که موقعیت مکانی سایبان را مهیا کردید، حال با توجه به نقشه نواحی قرارگیری ستون ها در داخل زمین را علامت گذاری کنید. برای حفر سوراخ های ستون ها، می توانید از یک دستگاه حفاری یا کلنگ و بیل استفاده کنید. عمق گودبرداری باید به اندازه ¼ ارتفاع ستون باشد. همچنین ابعاد حفره باید به دو برابر عظیم تر از ابعاد ستون باشد.

بتن یا مخلوط سیمانی را آماده و در داخل حفره ریخته تا ستون در جای خود سفت گردد. همچنین برای تراز شدن ستون لازم است از پشت بند استفاده کنید. سپس بگذارید بتن برای 48 ساعت در این حالت قرار گیرد. مرطوب کردن سطح بتن نیز لازم است.

تیرهای اصلی چهار طرف به ستون وصل کنید. برای این کار می توانید از میخ یا پلیت های مخصوص استفاده کنید. همچنین می توانید در انتهای هر کدام از اعضای عمودی و افقی یک زاویه 45 درجه را برش دهید و به وسیله پلیت و میخ به یکدیگر متصل کنید.

برای اتصال تیرهای فرعی در هر دو طرف به شکل متقاطع، لازم است با احتساب تعداد تیرها، شکاف های لازم را به اندازه ابعاد عرضی تیرها ایجاد کنید. این شکاف ها می توانند به اندازه یک سوم ارتفاع تیرها ایجاد شوند.

تفاوت آلاچیق با پرگولا

پرگولا در کل نوعی آلاچیق یا سایبان است، ولی با آلاچیق سنتی که اغلب همه افراد با آن آشنا هستند تفاوت هایی دارد. به طور کلی، آلاچیق دارای سقف و فضایی محصور و بسته و اغلب شکلی دایره ای دارد. کف آلاچیق معمولاً نسبت به زمین ارتفاع دارد و حریم خصوصی آن غالباً نسبت به پرگولا بیشتر است.

کلام آخر

پرگولا روشی خارق العاده برای ایجاد فضایی منحصربه فرد و زیبا است. اینکه بتوان در لحظاتی از روز در داخل این سایبان نهاده شد و از زمان لذت نهایی را برد، به تنهایی افراد را مجاب به ساخت این ساختار می نماید. از یک طراحی زیبا با سقفی مشبک و باز که گیاهان تاک دورتادور آن را در برگرفته اند استفاده کنید تا نور آفتاب و گردش هوا را با روح خود احساس کنید.

منبع: ویکی ساختمان
انتشار: 5 فروردین 1400 بروزرسانی: 5 فروردین 1400 گردآورنده: mnab.ir شناسه مطلب: 1461

به "پرگولا چیست ؟ اگر عاشق دورهمی در فضای باز هستید بخوانید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرگولا چیست ؟ اگر عاشق دورهمی در فضای باز هستید بخوانید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید