تور ارزان بلغارستان: پارک ریلا؛ بزرگ ترین پارک ملی بلغارستان

به گزارش مجله مدیریت ناب، پارک ملی ریلا در جنوب غربی بلغارستان با منطقه ها محافظت شده طبیعی، دریاچه های یخچالی و حتی یک کلیسای ارتدکس، یکی از شگفت انگیزترین جاذبه های این کشور است.

تور ارزان بلغارستان: پارک ریلا؛ بزرگ ترین پارک ملی بلغارستان

با ما سفر کنید و با تور ارزان بلغارستان از معماری شگفت انگیز اروپایی دیدن کنید و شهر زیبای صوفیه را ببینید.

همین اواخر بلغارستان در حاشیه جنوب شرقی قاره اروپا با پتانسیل زیاد جهانگردی، به عنوان یک مقصد مطرح در سراسر دنیا، معروفیت پیدا نموده است؛ اما با وجود بازدید میلیون ها جهانگرد از سواحل دریای سیاه، اقامتگاه های اسکی منحصر به فرد و شهر تاریخی پلوودیف، این کشور کماکان دارای گنج های متعددی است که در انتظار کشف شدن هستند.

ریلا، یکی از همین جاذبه های جهانگردی تماشایی و بی نظیر است که بزرگ ترین پارک ملی بلغارستان به شمار میرود. ریلا یعنی کوه های دارای آب و علت این نام گذاری به خاطر وجود دریاچه ها و جریان های شکل گرفته از یخچال های قطبی است. کوه های ریلا دارای طول 70 کیلومتری و عرض 50 کیلومتری هستند.

با رانندگی از صوفیه (مرکز بلغارستان) به سمت جنوب و طی 50 کیلومتر، به ریلا می رسید. این پارک، خانه دنیایی از شگفتی ها است؛از یک کلیسای ارتدکس طلاکاری شده که رقیب کلیساهای جامع ایتالیا به شمار می آید تا صخره های شیب دار سرسبز که بیننده را به یاد اروپای شمالی می اندازد. با خبرنگاران همراه باشید تا برترین جاذبه های جهانگردی این پارک ملی را به شما معرفی کنیم تا در طول بازدیدتان، راهنمای جهت شما باشد.

پارک ملی ریلا در رشته کوه ریلا در 24 فوریه 1992 (پنج اسفند 1370) برای حفاظت از چندین زیست بوم مهم ملی، تاسیس شد. ارتفاع این پارک ملی از 800 متر در نزدیکی شهر بلاگووگراد تا 2,925 متر در قله موسالا متغیر است. 120 دریاچه یخچالی، از جمله هفت دریاچه مشهور ریلا، در بزرگ ترین پارک ملی بغارستان وجود دارند. بسیاری از رودخانه ها نظیر رودخانه ماریتسا، بلندترین رود حوزه بالکان و ایسکار و بلندترین رودخانه بلغارستان از این پارک سرچشمه می گیرند.

پارک ملی ریلا، چهار استان از 28 استان بلغارستان را فرامی گیرد: صوفیه، بلاگووگراد، کیوستندیل و پازارجیک. این منطقه شامل چهار منطقه محافظت شده طبیعی با 1400 گونه از گیاهان آوندداران ، 282 گونه خزه، 130 نوع جلبک، 48 گونه پستاندار، 99 گونه پرنده، 20 گونه خزنده و پنج گونه ماهی و بعلاوه 2,934 گونه از بی مهره ها می گردد که 282 نوع آن ها کاملا بومی هستند.

پارک ملی ریلا جزو یکی از بزرگ ترین و ارزشمندترین منطقه ها محافظت شده کل اروپا به شمار می آید. پوشش جنگلی متراکم این منطقه با درخت های صنوبر و کاج حدود 66 درصد از کل پارک را در بر می گیرد.

جاذبه های تماشای پارک ملی ریلا

اول از همه به سراغ صومعه ریلا بروید

زمان زیادی نمی برد تا جهانگردان صوفیه آگاه شوند که می توانند در سفرهای یک روزه به پارک طبیعی صومعه ریلا واقع در پارک ملی ریلا بروند. شهروندان بلغارستان به این محوطه میراث دنیای یونسکو افتخار می نمایند که با نقاشی های دیواری پیچیده، ستون های راه راه با طرح آب نباتی (راه راه سفید و معمولا صورتی) و یک کلیسای ارتودوکس طلایی درخشان آراسته شده است.

مسیحیت ارتدکس شرقی، دین غالب در بلغارستان است و این صومعه 1000 ساله را می توان به عنوان قلب تپنده روح بلغارستان در نظر گرفت. اگرچه آتش سوزی حدود 200 سال قبل، آسیب های زیادی به این سازه قرون وسطایی وارد کرد؛ اما صومعه بازسازی شده، انعکاس دهنده شکوه تاریخی اش است.

حتما برای قدم گذاشتن در کلیسای طلاکاری شده زمان بگذارید که شبیه به جعبه جواهری می ماند که غرق در گرمای صدها شمع لرزان ساخته شده از موم زنبور عسل است. رفتن به این کلیسا از آن دسته تجربه هایی است که هرگز عطر آن را فراموش نخواهید کرد. به خاطر داشته باشید که عکاسی در اینجا مجاز نیست.

  • توصیه: بیشتر بازتماشاماینده ها قبل از رفتن به سمت کوه ها، در صفی جلوی یک نانوایی سنگی کوچک در بیرون صومعه منتظر می مانند تا طعم مکیتسا (mekitsa)، یک شیرینی سرخ شده ساده را بچشند. روی میزهای پیک نیک، چندین ظرف پر از پودر قند وجود دارد تا با اضافه کردن به شیرینی های تازه، آن ها را لذیذتر و شیرین تر کند. کمی ماست چکیده مشهور بلغاری را به مکیتسای خود اضافه کنید تا طعمی از بهشت زیر زبانتان بیاید. ماستی که از لاکتوباسیلوس بولگاریکوس (Lactobacillus bulgaricus)، یک گنجینه ملی تهیه می گردد.
  • ساعت بازدید: 24 ساعته
  • مساحت: 8.7 هکتار
  • آدرس: 2643, Bulgaria

اسب های وحشی

چه برای هایکینگ (پیاده روی در طبیعت) به هفت دریاچه ریلا بروید و چه به اعماق کوه های پارک قدم بگذارید، بی شک چشمتان به حیات وحش پارک ملی ریلا خواهد افتاد. از آنجا که این پارک، مملو از پوشش جنگلی است و شامل قله های سنگی در ارتفاعات کم با خط جنگلی تا فلات های آلپی و قله ها در بالای آن ها می گردد، ممکن است با گوزن ها، عقاب ها، گرازهای وحشی و حتی خرس ها روبه رو شوید.

شاید مسحورنماینده ترین موجودات پارک ملی ریلا، اسب های وحشی باشند که می توانید در بالای جهتهای هایکینگ، آن ها را روی صخره های سنگی تماشا کنید. بسته به روز و جمعیت حاضر، گله اسب ها گاهی وقت ها به جهتها نزدیک تر می شوند یا در دیدرس کوهنوردهای ماجراجو قرار می گیرند.

برای محافظت از خودتان و حیات وحش حتما توصیه ها و اقدام های احتیاطی را جدی بگیرید. به خاطر داشته باشید که همواره فاصله خود را از حیوان ها، به خصوص خرس های قهوه ای، حفظ کنید. هیچ وقت غذایتان را به حیوان دیگری ندهید و همواره زباله یا به جای مانده غذاها را از پارک بیرون ببرید.

بلندترین کوه حوزه بالکان

قله موسالا (Musala) در بالای کوه های ریلا در ارتفاع 2,925 متری از سطح دریا واقع شده است. اگر به کوهنوردی و صعود به قله علاقه دارید، می توانید ماجراجویی خود را از نقاط مختلف آغاز کنید.

اگر قصد دارید در یک روز به بلندترین نقطه شبه جزیره بالکان برسید و به قله یاستربتس (Yastrebets) در ارتفاع 2,369 متری بروید، با تله کابین راهی بلندترین ارتفاع ممکن شوید. در طول جهت، کوهنوردها می توانند کمی استراحت نمایند و از سه کلبه کوچک کوهستانی، تنقلاتی را که می خواهند، بخرند. یادتان باشد که هر چقدر که بالاتر بروید، امکانات و گزینه های غذایی کمتر خواهند شد. کرم ضدآفتاب، لباس گرم و میزان زیادی آب برای سفر مجذوب کننده و ماجراجویانه خود به همراه داشته باشید.

افرادی که به میزان کافی مشتاق هستند تا به بالای قله برسند، با تماشای چشم میزانایی از قله های تیز پوشیده شده در مه سرد، خزه و زنبق های زرد نامتراکم، پاداشی به یاد ماندنی به دست خواهند آورد.

کارهایی که باید در پارک ملی ریلا انجام دهید

در هفت دریاچه یخچالی ریلا کوهنوردی کنید

پس از گردش در صومعه ریلا، زیبایی مخفی بیشتری را در جنگل های مه آلود اطراف پیدا خواهید کرد. ما توصیه می کنیم که برای هایکینگ در این منطقه، یک یا دو روز کامل زمان بگذارید.

هایکینگ در هفت دریاچه ریلا شامل یک جهت 10 کیلومتری می گردد. برای رسیدن به نقطه آغاز جهت (trailhead) در کمپ پیونرسکا (Pionerska Hut) پارک کنید؛ سپس در بالای خط جنگلی به سمت کمپ دریاچه ریلا (Rilska Ezera Hut) سوار تله کابین شوید. اگر با سادگی مسئله ای ندارید، اقامتگاه های خوابگاهی در کمپ بالایی برای اقامت شبانه باز هستند.

بیشتر بازتماشامایندگان می توانند در هفت دریاچه ریلا حدود سه تا چهار ساعت کوهنوردی نمایند، البته در نظر داشته باشید که آب و هوا در اینجا به سرعت تغییر می نماید و اینکه حضور کوهنوردان در آخر هفته ها ممکن است سرعت شما را کم کند.

اگر قصد دارید که این جهت گرد را در خلاف عقربه های ساعت طی کنید، باید از یک صخره سنگی شیب دار پوشیده از دشت های بی درخت آلپی بالا بروید. در بالای جهت، خود را برای تماشای منظره ها نفس گیر سه دریاچه نیلگون اول آماده کنید.

نقطه میانی جهت هایکینگ در بالاترین ارتفاع واقع شده است. افرادی که خیلی با زحمت کشیدن رابطه خوبی ندارند، می توانند از رفتن به قله نوک تیز صرف نظر نمایند؛ اما اگر حس می کنید که به میزان کافی جسور هستید، مطمئن باشید که چشم میزانای پانورامایی سبزرنگ ارزش کوهنوردی را دارند.

در چشمه های آب گرم غوطه ور شوید

با اینکه امکان خوابیدن در یکی از کلبه های کوهستانی پارک ملی ریلا وجود دارد؛ اما اگر دوست دارید که در هتل یا آپارتمان اجاره ای اقامت کنید، بهتر است که به سمت ساپاروا بانیا (Sapareva Banya) بروید که شهر کوچکی در حاشیه پارک است. البته اقامتگاه ها تنها علت توصیه ما برای رفتن به این شهر نیستند.

طبق اطلاعات پورتال رسمی جهانگردی بلغارستان، ساپاروا بانیا محل گرم ترین چشمه آب معدنی اروپا است. دمای آب در عمق زمین، قبل از فوران از چشمه ای در مرکز شهر به 103 درجه سانتی گراد نیز می رسد. آب غنی از مواد معدنی چشمه های آبگرم دهکده با دمای 40 درجه سانتی گراد، برای تسکین دردهای پس از اسکی یا عضله های گرفته پس از هایکینگ بسیار مناسب هستند.

کوت واتا آکوآ کلاب (Kotvata Aqua Club)، اولین اسپا و چشمه آبگرم شهر است که در نزدیکی مرکز شهر واقع شده است و با اینکه به میزان بلو لاگون (Blue Lagoon) مشهور ایسلند، اینستاگرامی نیست؛ اما آب های گوگردی اینجا از دوران باستانی تراکیان، خستگی و فشار را از تن مسافران می زدوده اند. این چشمه ها، مکانی بی نظیر و خارق العاده برای بازدید هستند.

  • ساعت بازدید: هر روزه: 9 صبح تا هفت عصر
  • آدرس: Germaneya St 38, Sapareva Banya 2650 Bulgaria

از مرکز بلغارستان و مرکز فرهنگی اروپا در سال 2019 تماشا کنید

از آنجا که دو انتهای این پارک پهناور از شهر صوفیه (مرکز بلغارستان) یا پلوودیف (دومین شهر بزرگ بلغارستان)، حدود یک رانندگی 90 دقیقه ای فاصله دارند، بازدید از پارک ملی ریلا حداقل باید شامل یکی از این دو شهر نیز بگردد.

زمانی که پلوودیف، همراه با ماترا در ایتالیا به عنوان مرکز فرهنگی اروپا در سال 2019 معرفی گردید، دنیایان آن را به عنوان یک مقصد جهانگردی نوظهور شناختند. این شهر هنری مجذوب کننده، طیف جالبی از تاثیرهای فرهنگی را به نمایش می گذارد؛ از ویرانه های رومی گرفته تا هزارتوهای عمدتا سنگ فرش شده از فروشگاه ها و رستوران ها در منطقه کاپانا که به معنای تله است.

اگر مشتاق گردش در مرکز بلغارستان هستید، حتما به یکی از تورهای رایگان پیاده روی صوفیه بپیوندید. راهنماهای این تور ها از تاریخ 1000 ساله صوفیه برای شما خواهند گفت؛ از ویرانه های رومی در مجاورت جدیدترین ایستگاه مترو گرفته تا میدان مقاومت (Square of Tolerance)، جایی که یک مسجد، صومعه، کلیسای کاتولیک و کلیسای مسیحیت شرقی در یک هارمونی تماشای کنار یکدیگر قرار گرفته اند.

در مرکز شلوغ شهر هم می توانید به سراغ غذاهای خیابانی ای چون بانیتسا (banitsa) بروید که یک شیرینی دستی خوشمزه است و در عین حال از گشت و گذار در یک تمدن بانفوذ دنیای لذت ببرید.

منبع: کجارو / edition.cnn.com
انتشار: 19 بهمن 1400 بروزرسانی: 19 بهمن 1400 گردآورنده: mnab.ir شناسه مطلب: 1901

به "تور ارزان بلغارستان: پارک ریلا؛ بزرگ ترین پارک ملی بلغارستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور ارزان بلغارستان: پارک ریلا؛ بزرگ ترین پارک ملی بلغارستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید