وزارت صنعت از ایجاد هلدینگ های سرمایه گذاری استانی حمایت کند

به گزارش مجله مدیریت ناب، معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه بخشی از مسائل و مسائل فعالان مالی استان اصفهان با اختیارات ستاد تسهیل و در سطح سازمان صمت استان قابل پیگیری و حل است، گفت: باید تمامی مسائل فعالان مالی قبل از ارجاع به وزارتخانه، در ستاد تسهیل به صورت دقیق کارشناسی شده و بهترین جهت برای برطرف آنها در نظر گرفته گردد.

وزارت صنعت از ایجاد هلدینگ های سرمایه گذاری استانی حمایت کند

سعید زرندی در ملاقات با هیات نمایندگان اتاق اصفهان در ادامه با تأکید بر اینکه نگرش به حوزه صنعت در کشور احتیاج به تغییر تاکتیکی دارد، اضافه نمود: با اجبار نمی گردد برای فراوری جذابیت ایجاد کرد و این مقوله احتیاج به فرهنگ سازی دارد و علاوه بر این با ایجاد ادبیات درست نسبت به بخش صنعت و پررنگ کردن نقاط قوت موجود، می توان به تشویق حمایت از فراوری پرداخت.

او با ابراز تأسف از افت سرمایه گذاری و تأمین مالی در کشور به دلیل وجود این دیدگاه منفی، خواهان یاری اتاق بازرگانی برای جذاب سازی بخش صنعت و اصلاح نگاه موجود شد.

زرندی همچنین از حمایت ویژه وزارت صنعت، معدن و تجارت از حضور و سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه های اولویتی هر استان در قالب هلدینگ سرمایه گذاری اطلاع داد.

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، تمرکز بر ساخت داخل و صادرات را از محورهای جدی این وزارتخانه عنوان و توضیح داد: اتاق های بازرگانی در شرایط تحریم که فرصت صادرات به برخی از کشورها وجود ندارد، باید بر صادرات به کشورهای همسایه و استفاده از پتانسیل های موجود متمرکز شوند.

زرندی در ادامه فعال کردن سرمایه گذاری های راکد در حوزه صنعت را ازجمله سیاست های کلان وزارت صمت بیان نمود و اضافه نمود: تشویق سرمایه گذاران به احیاء صنایع تعطیل کشور از ایجاد منابع جدید از اهمیت بیشتری برخورداراست.

او کاهش و تفویض مجوزها را ازجمله سیاست های وزارتخانه دانست و گفت: تفویض اختیار از سوی وزارت صمت به خانه های صنعت و معدن بخشی از این سیاست بوده و در آینده نیز موج جدیدی از واگذاری اختیارات به سازمان های صمت استانی ایجاد خواهد شد.

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت مسائل مربوط به نقدینگی، مالیات و بیمه تأمین اجتماعی را مهم ترین مسائل فعالان مالی کشور در امسال دانست و اضافه نمود: امروزه 60 درصد بار مالیاتی کشور به دلیل بالا بودن معافیت های سایر بخش ها، بر دوش بخش های فراوریی بوده که برطرف این مشکل توسط وزارت صمت در حال پیگیری است.

زرندی ارائه پیشنهادی منسجم در حوزه مالیات بر ارزش اضافه نموده به وسیله اتاق های بازرگانی، سازمان صمت و خانه های صنعت و معدن و ارائه دیدگاه های فعالان مالی به این وزارتخانه را در پیگیری و اصلاح قوانین در قوه مقننه مؤثر دانست.

رئیس اتاق اصفهان نیز در این جلسه با بیان اینکه در شاخص های محیط کسب وکار کشور، سه مؤلفه تأمین مالی، مالیات ستانی عادلانه و تأمین اجتماعی بدترین شرایط را دارا هستند، این امر را ناشی از ایراد قانونی در ماده 37 قانون ارزش اضافه نموده و ماده 217 قانون مالیات های مستقیم دانست و بر ضرورت اصلاح قوانین به منظور یاری به بهبود فضای کسب وکار و افزایش فراوری و اشتغال کشور تأکید کرد.

مسعود گلشیرازی، این قوانین را موجب تعارض منافع سازمان های تأمین اجتماعی و مالیاتی با مصالح مالی کشور دانست و اضافه نمود: در حوزه تأمین مالی نیز معافیتی که به سپرده های بانکی تعلق گرفته است معادل 50 درصد کل مالیات دریافتی کشور است؛ درحالی که معافیت مالیاتی باید تنها به سپرده هایی تعلق گیرد که معطوف به فراوری و صادرات می گردد و ضرورتی برای معافیت مالیاتی سپرده هایی که در حوزه های غیرمولد صرف می گردد وجود ندارد.

او ایجاد معافیت برای سپرده های معطوف به بخش های غیرمولد اقتصاد را سبب ایجاد رانت برای شبکه ویژه بانکی خاص دانست و توضیح داد: به دلیل وجود این معافیت فراگیر، عملاً شاهد عدم تمایل نظام بانکی به ارائه تسهیلات مناسب به بخش های فراوریی و صنعتی استان و کشور هستیم.

رئیس اتاق اصفهان اضافه نمود: بخشی از قوانین و روینمودهای جاری کشور در حوزه های مالیاتی، تأمین اجتماعی و بانکی به منظور یاری به بهبود فضای کسب وکار و ایجاد رونق فراوری؛ احتیاجمند اصلاح و بازنگری است.

گلشیرازی در ادامه ایجاد شتاب دهنده های صادراتی، برند گردشگری و تجارت الکترونیک و همچنین الحاق شرکت های استارتاپی در این سه حوزه به فضای کسب وکار استان را در حل مسائل کنونی مؤثر دانست و از برنامه ریزی دقیق اتاق اصفهان برای نیل به این هدف و یاری به اضافه نمودن مشاورین بین المللی برای یاری به تعامل هر چه بهتر صنعت و دانشگاه و انجام اقداماتی در مورد ایجاد صندوق حمایت کارگشایی از صنایع اطلاع داد.

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان همچنین خواهان حمایت وزارت صمت از ایجاد هلدینگ سرمایه گذاری استانی به منظور انتقال جریان سرمایه های خرد و کلان استانی با یاری مردم و فعالان مالی به چرخه مالی شد و گفت: در این راستا به منظور انتقال آب خلیج فارس برای حل بنیادین معضل آب استان اصفهان، شرکت انتقال آب خلیج فارس ایجاد و گواهی افزایش سرمایه آن نیز مصوب شد.

گلشیرازی ایجاد شیمی پارک ها و شهرک پوشاک را ازجمله ترجیحات صنعتی و پتانسیل های سرمایه گذاری استان دانست.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 26 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mnab.ir شناسه مطلب: 582

به "وزارت صنعت از ایجاد هلدینگ های سرمایه گذاری استانی حمایت کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وزارت صنعت از ایجاد هلدینگ های سرمایه گذاری استانی حمایت کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید