وحید تاج: هرگز فقدان خسرو آواز ایران را احساس نمی کنیم

به گزارش مجله مدیریت ناب، ایرنا/ وحید تاج، خواننده موسیقی سنتی کشورمان یادداشتی نوشت.

وحید تاج: هرگز فقدان خسرو آواز ایران را احساس نمی کنیم

تاج در این یادداشت تاکید می نماید: با شنیدن نام بزرگ استاد محمدرضا شجریان، به یاد تاریخ عظیمی از فرهنگ موسیقایی و آوازی این کشور می افتم چرا که استاد شجریان و صدای او در واقع عین منشوری است که اگر این منشور و صدا را تجزیه کنیم، صدای بزرگانی چون بنان، قمرالملوک وزیری، طاهرزاده، تاج اصفهانی، قوامی و دیگر بزرگان عرصه موسیقی از این صدا استخراج می گردد.

خواننده آلبوم ساز شبانگاهی با ابراز تأسف از فوت شجریان، بر این باور است که از دست دادن استاد شجریان قابل باور نیست و هرگز فقدان او را احساس ننموده و فکر نمی کنیم استاد آواز ایران در بین ما حضور ندارد. بعد از گذشت یک سال، او را حس می کنم و تا همواره حضور دارد.

در ادامه یادداشت تاج آمده است: صدای منحصر به فرد استاد شجریان، ظرایف و تکنیک های خاص خود را دارد که وقتی با تفکر و اندیشه به سراغ ادبیات می رود، این قدرت و تکنیک صدا با آن ادبیات فاخر چنان عجین می گردد که در دل هر مستمع ای رسوخ می نماید و تاثیرگذار می گردد.

خواننده آلبوم بی فاصله یادآور می گردد: این صدا دارای قدمت چند صد ساله است که از بزرگان الهام می گیرد و همه آن آوازهای بزرگان با ترجمان و زبان استاد شجریان ارایه می گردد. توأمان شدن این صدا با ادبیات فاخر ما تاثیرگذار است. به استاد شجریان می توان به عنوان یک انسان چند وجهی نگاه کرد، انسانی که فقط دارای صدای خوش نیست بلکه گذشته از صدای خوش، تفکر و اندیشه والایی دارد که این اندیشه مهم تر است، همانطور که شجریان بارها به این موضوع اشاره نموده است.

تاج در ادامه می افزاید: شجریان از گذشته تا به امروز، تنها در یک جهت از موسیقی و آواز قدم گذاشت و هیچ گاه از این شاخ به آن شاخه نرفت و این جهت را برای نسل های بعد از خودش هموار کرد.

این هنرمند تاکید می نماید: آواز استاد شجریان، مردم را با ادبیات کهن بیشتر آشنا کرد اما وقتی از زبان یک خواننده چون شجریان این ادبیات و اشعار را با آن تکنیک های آوازی و دلبرانه ها صدایی می شنویم، مخاطب بیشتر با ادبیات آشنا می گردد.

منبع: همگردی
انتشار: 11 آبان 1400 بروزرسانی: 11 آبان 1400 گردآورنده: mnab.ir شناسه مطلب: 1792

به "وحید تاج: هرگز فقدان خسرو آواز ایران را احساس نمی کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وحید تاج: هرگز فقدان خسرو آواز ایران را احساس نمی کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید