وام 5 بانک دولتی به 30 میلیون سهام&zwnjدار عدالت در آینده نزدیک

به گزارش مجله مدیریت ناب، خبرنگاران : معاون شرکت سپرده گذاری مرکزی گفت: 30 میلیون از مشمولان سهام عدالت که روش غیرمستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب نموده اند می توانند از ابتدای ماه آینده از بانک های دولتی وام خرد دریافت یا اقدام به خرید کالا نمایند.

وام 5 بانک دولتی به 30 میلیون سهام&zwnjدار عدالت در آینده نزدیک

به گزارش خبرنگاران به نقل از بازار سرمایه ایران، علیرضا ماهیار درباره چگونگی استفاده از کارت های اعتباری سهام عدالت افزود: این کارت ها مانند کارت های اعتباری است که دولت به کارمندان خود برای خرید کالا ارائه می نماید، اما تفاوت آن این است که دارندگان این نوع کارت ها می توانند به جای خرید کالا درخواست وام خرد از بانک ها نمایند.

وی با بیان اینکه پنج بانک دولتی و نیمه دولتی بانک ملی، پست بانک، ملت، صادرات و تجارت در ارائه کارت اعتباری به مشمولان سهام عدالت اعلام آمادگی نموده اند، گفت: بعضی بانک های خصوصی نیز برای پرداخت وام خرد به وسیله کارت های اعتباری سهام عدالت پای کار آمده اند.

وام خردی که احتیاج به ضامن ندارد

معاون شرکت سپرده گذاری مرکزی، مکانیزم پرداخت وام خرد توسط بانک ها به دارندگان کارت اعتباری سهام عدالت را با سود 18 درصدی، البته بدون ضامن بیان کرد و گفت: مزیت دریافت چنین وامی این است که سهام شخص به جای ضامن وام وثیقه می گردد و متقاضی دیگر احتیاجی به ضامن ندارد.

علیرضا ماهیار افزود: کارت های اعتباری سهام عدالت برای سهامدارانی است که روش غیرمستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب نموده اند و تعداد آنان نزدیک به 30 میلیون نفر برآورد شده است.

معاون شرکت سپرده گذاری مرکزی ادامه داد: این فرایند به صورت تمام الکترونیک از مبدا بانک های عامل تا مقصد که شرکت سپرده گذاری و بازار سرمایه هستند، خواهد بود.

دریافت نمایندگان کارت اعتباری سهام عدالت باید سجامی باشند

وی افزود: افرادی که روش غیرمستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب نموده اند، باید در سامانه سجام ثبت نام نموده باشند و پس از احراز هویت در اپلیکیشن های مربوط به بانک های عامل و پس از اینکه شرکت سپرده گذاری، سجامی بودن فرد را برای بانک تایید کرد، می توانند دارایی خود را مشاهده نمایند تا متوجه گردد چقدر دارایی سهام عدالت دارند و متناسب با آن، فرم مربوطه را داخل سیستم بانک پر نمایند.

ماهیار افزود: در واقع فرد بدون احتیاج به مراجعه حضوری متوجه می گردد که می تواند تا چه میزان تسهیلات دریافت کند.

این مقام مسوول درباره چگونگی دریافت کارت اعتباری سهام عدالت، گفت: بعضی بانک ها سرویس اپلیکشن لازم را برای ورود اینترنتی مشمولان پیاده سازی نموده اند که این افراد برای استفاده از مزایای این طرح می توانند از این طریق اقدام به دریافت وام نمایند، همچنین بعضی دیگر از بانک ها قرار است به وسیله کارت های بانکی که در دست مردم اقدام نمایند.

معاون فناوری و توسعه نوآوری شرکت سپرده گذاری مرکزی درباره میزان تسهیلاتی که از سوی بانک ها اعطا می گردد، گفت: بعضی بانک ها 60 درصد ارزش روز دارایی فرد و بعضی تا 100 درصد هم برای اعطای تسهیلات پیش بینی نموده اند که مکانیزم آن بستگی به بانک عامل دارد، در نهایت درخواست فرد به شرکت سپرده گذاری مرکزی ارسال می گردد.

ماهیار گفت: این درخواست ها به صورت تجمعی بوده و بحث توثیق مکانیزه اتفاق می افتد و پس از آن شرکت به بانک اعلام می نماید که سهام فرد توثیق شد و بانک می تواند به سهامدار اعتبار دهد.

به گفته وی، بعضی از بانک ها در نظر دارند این مبلغ را در قالب شارژ کردن کارت عادی مشتریان، بعضی کارت خرید و بعضی به وسیله روش های نوین پرداخت، شارژ نمایند.

پیاده سازی سرویس اپلیکیشن برای دسترسی مردم به کارت اعتباری

معاون فناوری و توسعه نوآوری شرکت سپرده گذاری مرکزی، در خصوص زمان شروع فرایند مذکور نیز گفت: بحث های حقوقی و تعاملات بین شبکه بانکی، شرکت سپرده گذاری و بازار سرمایه این فرایند از بحث های فنی آن پیچیده تر است، زیرا برای نخستین بار است و باید پروتکل های حقوقی به گونه ای باشد که بحث ارتباطات و ذی نفعان و عاملیت فرد وثیقه گذار و وثیقه گیر کاملا معین گردد.

وی ادامه داد: باید بحث احراز هویت الکترونیک پیاده سازی گردد و معاونت حقوقی شرکت سپرده گذاری در حال تدوین نهایی سازی این موضوعات است. در این راستا با چند بانک تعاملات اولیه اجرا شده و بعضی بانک ها تا بخش زیادی سرویس را پیاده سازی نموده اند.

به گفته ماهیار، پس از اینکه نخستین قرارداد نهایی گردد، مردم می توانند از مزایای این کارت اعتباری تا انتها آذرماه بهره مند شوند.

ارزش سهام عدالت به 20 میلیون هم می رسد

بنا به این گزارش، ارزش سهام عدالت تا دیروز سه شنبه 18 آذر ماه (سهام 532 هزار تومانی) حدود 11 میلیون و 38 هزار تومان رسید که نسبت به روز معاملاتی گذشته بیش از 44 هزار تومان افزایش یافت.

این در حالی است که به گفته کارشناسان با رونق بخشی بازار سرمایه، بی تردید ارزش سهام عدالت بالا می رود و حتی تا رسیدن به 20 میلیون تومان دور از ذهن نیست.

مسوولان بارها به مشمولان سهام عدالت هشدار دادند که سهام خود را نفروشند چرا که این سهام می تواند یک نوع سرمایه گذاری و دارایی مناسب برای آنان باشد و از مزایای آن بهره مند شوند.

این در حالی است که بعضی افراد که سهام عدالت خود را فروختند با دریافت خرد خرد پول آن هم در فرایندی طولانی روبرو شده و بهره چندانی از آن نبرده اند.

البته توکلی، رییس اتحادیه تعاونی های سهام عدالت کشور چندی پیش با تاکید بر اینکه همچنان توصیه ما بر پرهیز از فروش سهام است تا ارزش واقعی آن معین گردد، اعلام نمود: سهام عدالت در آینده برای امورات روزانه، ضمانت نامه بانکی، تضامین و سپرده استفاده خواهد شد که تاکید مجدد بر پرهیز از فروش آن است.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 18 دی 1399 بروزرسانی: 18 دی 1399 گردآورنده: mnab.ir شناسه مطلب: 1314

به "وام 5 بانک دولتی به 30 میلیون سهام&zwnjدار عدالت در آینده نزدیک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وام 5 بانک دولتی به 30 میلیون سهام&zwnjدار عدالت در آینده نزدیک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید