میکروپلاستیک چیست و چرا باید نسبت به آن حساس باشیم؟

به گزارش مجله مدیریت ناب، پلاستیک ها موادی هستند که تجزیه آن بیش از 450 سال تخمین زده شده است و طی این مدت تنها براثر عوامل طبیعی به ذرات کوچک و کوچکتر موسوم به میکروپلاستیک ها تبدیل می شوند . این مواد اکنون حتی در مرتفع ترین نقطه دنیا یعنی قله اورست نیز یافت شده است. یک کارشناس محیط زیست ضمن تاکید بر لزوم کاهش فراوری و مصرف پلاستیک گفت: ضروری است در مقررات کشور در زمینه کاهش فراوری و مصرف پلاستیک بازنگری جدی صورت گیرد.

میکروپلاستیک چیست و چرا باید نسبت به آن حساس باشیم؟

به گزارش خبرنگاران، ایران جزو 10 کشور اول مصرف نماینده پلاستیک در دنیا است. هر ایرانی روزانه به طور متوسط سه کیسه پلاستیکی مصرف می نماید که 96 درصد آن ها مستقیم وارد سطل های زباله می گردد. انواع پلاستیک ها از جمله کیسه های پلاستیکی به دلیل ترکیباتشان تجزیه ناپذیرند و صدها سال بدون آنکه تجزیه شوند در محیط باقی می مانند و مواد شیمیایی آن به تدریج به خاک و آب راه پیدا می نماید و علاوه بر آلوده کردن آن، حیوانات را قربانی می نماید و در نهایت وارد زنجیره غذایی انسان می گردد.

محمد درویش در گفت و گو با خبرنگاران، ضمن بیان اینکه میکروپلاستیک ها (اشیای پلاستیکی با قطر کمتر از 5 میلی متر) پدیده زندگی مدرنیته امروز هستند، گفت: بیش از 100 سال پیش که پلاستیک اختراع شد شاید هیچ کس تصور نمی کرد این ماده بتواند یکی از عوامل تشدیدنماینده سرطان خون و کاهش کیفیت زندگی نه تنها انسان ها بلکه بسیاری از موجودات زنده دیگر کره زمین باشد.

این کارشناس محیط زیست با اشاره به اینکه ترکیبات پلاستیکی طی صدها سال تجزیه نمی شوند و تنها به ذرات ریزی تبدیل می شوند، اظهار کرد: ریز و کوچک بودن میکروپلاستیک ها باعث می گردد این ذرات به راحتی وارد جداره مویرگ ها شوند و فشار اسمزی خون را افزایش دهند همچنین این ذرات می توانند منجر به ایجاد ناراحتی های جدی گوارشی شوند علاوه بر آن تا صدها سال در طبیعت باقی بمانند.

وی ادامه داد: میکروپلاستیک ها می توانند به عنوان ذرات هسته تشکیل دهنده قطرات باران عمل نمایند بنابراین این تصور که قطرات باران یکی از پاک ترین قطرات آب به حساب می آمد نیز دیگر اهمیت خود را از دست داده است و اکنون قطرات باران حاصل از زندگی صنعتی می توانند تبدیل به ذرات اسیدی و حاوی ذرات بسیار خطرناک سمی موسوم به میکروپلاستیک ها باشد.

درویش درباره راهکارهای مقابله و کاهش میکروپلاستیک ها گفت: به منظور کاهش پراکنش میکروپلاستیک ها ضروری است مصرف پلاستیک را در سطح دنیا کاهش دهیم و به سمت استفاده از محصولات جایگزین که دوستدار محیط زیست هستند گرایش پیدا کنیم.

به گفته این فعال محیط زیست، بسیاری از کشورهای دنیا از جمله اتحادیه اروپا، بعضی کشورهای قاره آفریقا و سنگاپور اقدامات خوبی در زمینه کاهش مصرف و فراوری پلاستیک انجام داده اند.

وی ادامه داد: ورود هرنوع پلاستیک به این کشورها ممنوع اعلام و برای استفاده از پلاستیک جرایم سنگینی در نظر گرفته شده است همچنین در این کشورها هزینه استفاده از پلاستیک به علت افزایش قیمت آن بسیار گران تمام می گردد و سوپرمارکت ها کیسه های پلاستیکی را مجانی در اختیار مشتریان قرار نمی دهند بلکه در ازای ارایه کیسه های پلاستیکی به آنان باید پول دریافت نمایند.

درویش در خاتمه با اشاره به اینکه استفاده از راهکارهای مختلف می تواند در کاهش فراوری و مصرف مواد پلاستیکی موثر باشد، گفت: مسئولان نقش بسیار مهمی در زمینه کاهش فراوری و مصرف مواد پلاستیکی دارند. از این رو ضروری است در کشور ما مقررات در این زمینه مورد بازنگری جدی قرار بگیرند.

به گزارش خبرنگاران، تیر ماه امسال بود که پیغام جوهرچی - معاون دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست- از تدوین لایحه ای 12 بندی برای کاهش مصرف کیسه های پلاستیکی در کشور اطلاع داد. موارد پیشنهادی در این لایحه شامل ممنوعیت فراوری کیسه های پلاستیکی نازک و فرصت چندساله به صنایع برای فراوری کیسه های زیست تخریب پذیر است. این لایحه در مرداد ماه اصلاح و قرار شد به کمیسیون امور زیربنایی هیئت دولت ارسال گردد.

حسین عبیری گلپایگانی- فعال محیط زیست- نیز اظهار نموده بود که به منظور کاهش مصرف کیسه های پلاستیکی ضروری است سیاست های بازدارنده ای مانند افزایش قیمت کیسه های پلاستیکی اعمال و این اقلام تا حدی از دسترس عموم خارج گردد.

به گزارش خبرنگاران، به تازگی آنالیز های زیست محیطی حاکی از آن است که آلودگی میکروپلاستیک در برف های نزدیک قله کوه اورست، بلندترین کوه دنیا کشف شده است. همچنین با کشف بقایای پلاستیک در سال 2018 در عمیق ترین نقطه زمین موسوم به خندق ماریانا، اکنون معین شده است که زباله های انسانی کل کره زمین از عمیق ترین تا مرتفع ترین نقطه را آلوده نموده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 6 دی 1399 بروزرسانی: 6 دی 1399 گردآورنده: mnab.ir شناسه مطلب: 1289

به "میکروپلاستیک چیست و چرا باید نسبت به آن حساس باشیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میکروپلاستیک چیست و چرا باید نسبت به آن حساس باشیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید