مهمترین خواص نارگیل (کاربردهای درمانی میوه نارگیل)

به گزارش مجله مدیریت ناب، یاری به پیشگیری و درمان خستگی های مزمن، سردرد، درمان بیماری های عفونی مانند ایدز و عفونتهای گوارشی، از مهمترین خواص نارگیل (Coconut) است.

مهمترین خواص نارگیل (کاربردهای درمانی میوه نارگیل)

نارگیل یکی از میوههای خوش طعم و پرخاصیت بوده، سرشار از چربی های سالماست. جالب است بدانید چربی موجود در نارگیل با اغلب چربی هاییکه در غذاهای دیگر مصرف می کنیم متفاوت بوده و به خوبی میتواند برای فراوری انرژیاستفاده شود، بدون اینکه به صورت بافت چربی در بدن ذخیره شود. یکی از چربی های موجوددر این میوه که به مقدار زیاد در آن وجود دارد،اسید لوریکاست.

این اسید جزء اسیدهای چربغالب در شیر مادران محسوب می شود. بنابراین فواید بسیاری برای سلامتی دارد .استفاده از نارگیل و فراورده های جانبی آن نظیر روغن نارگیل، شیر نارگیل و ...امروزه بسیار رایج شده، از آنها در تهیه مواد آرایشی و بهداشتی استفاد میشود.

علاوه بر این از خواص نارگیل در طب سنتی، برای یاری به درمان بسیاری بیماری هامانند بیماری های کیسه صفرا، بزرگی پروستات، اختلالات التهابی روده، اختلالاتکبدی، درد مفاصل، سرماخوردگی و پوسیدگی دندان استفاده میشود. برای آشنایی بیشتر باخواص نارگیل و کاربردهای درمانی آن در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

گیاه شناسی نارگیل

نارگیل درختی است که به طور قائم بالا میرود ارتفاع آن به 30 متر و قطر تنه آنگاهی تا حدود 1 متر نیز میرسد. برگهای درخت نارگیل دراز و طول آنها 4 تا 5 متر ومرکب از چند برگچه باریک و دراز است. طول برگچه ها نیز حدود یک متر میباشد. یکدرخت نارگیل در هرسال حدود 50 نارگیل میدهد.

خواص نارگیل (طبیعت و خواص درمانی)

از دیدگاه طب سنتی نارگیل میوه ای با طبع گرم و خشک است. . خواص درمانی نارگیلبسیار گسترده بوده، مواردی که در زیر به آنها اشاره میشود، بعضی از مهمترین خواصاین میوه مفید و پرخاصیت است.

  • یکی از مهمترینخواص نارگیل، عملکرد خنثی آن بر روی قند خون است، درنتیجه مصرف این میوه، بهپیشگیری از بروز علایم دیابت یاری می نماید.
  • از فواید مصرف نارگیل و روغن آن حفظ سلامت و زیبایی پوست و مو است. مصرف اینمیوه به درمان ریزش مو و پیشگیری از سفید شدن موها یاری میکند. همچنینبرای درمان جوش و آکنه مفید است. آبرسانی پوست، حفظ جوانی، التیام زخمها و عفونتهای جلدی پوست نیز از فواید استعمال موضعی روغننارگیل است.
  • در طب سنتی از نارگیل برای درمان سردردهایی که در اثر تابش زیاد نورخورشید بهفرد ایجاد شده است، استفاده میشود.
  • از دیگر خواص نارگیل می توان به ارتقاء و بهبود عملکرد غدد تیروئید وتسکین علائمخستگی اشاره نمود .
  • استفاده از نارگیل امروزه برای یاری به درمان بیما های عفونی مانند ایدزو عفونتهای گوارشی رایج شده، تحقیقات دانشمندان نشان داده، این میوه دارای خاصیتضد میکروب و ضد التهاب است و به درمان اینبیماری ها یاری میکند.
  • چربی های موجود در نارگیل به کاهش کلسترول بد خون یاری نموده، به طور کلی مصرفاین میوه به پیشگیری از حوادث قلبی عروقی یاری میکند و خطر تصلب شرایین را کاهشمیدهد.
  • نارگیل ضمن اینکه انرژی و مواد مغذی مورد احتیاج بدن را تامین میکند، به دلیلبالا بردن سوخت وساز بدن، از چاقی پیشگیری نموده و به کنترل وزن یاری میکند.
  • محتوای بالای مواد معدنی، پتاسیم و منیزیم موجود درنارگیل، آن را به یک ترکیبدرمانی مهم برای مبتلایان به سنگ کلیه تبدیل نموده است. به طورکلی از خواص نارگیل در طب سنتی استفاده از آن برای درمان سنگهای مجاریادرار و بیماری های کیسه صفرا است.

ارزش غذایی و مواد موثر نارگیل

نارگیل میوهای بسیار مفید وپرخاصیت با ارزش غذایی بالا است. قسمت گوشتی نارگیل سرشار از پتاسیم و منبع خوبیبرای منیزیم و فسفر، مس، منگنز و سلیسیم است. آب نارگیل که به شیره نارگیل نیز معروفاست، همچنین حاوی فیبرمحلول، منگنز، کلسیم، ریبوفلاوین و ویتامینثاست.

جدول ارزش غذایی و خواص نارگیل

مواد و محتویاتمقدار در 100 گرم
انرژی354 کیلو کالری
چربی33/49 گرم
پروتئین3/33 گرم
کربوهیدرات15/23 گرم
قند6/23 گرم
فیبر9/0 گرم
سدیم20 میلی گرم
پتاسیم356 میلی گرم
کلسیم14 میلی گرم
فسفر113 میلی گرم
آهن2/4 میلی گرم
منیزیم32 میلی گرم
منگنز1/5 میلی گرم
فولات26 میکروگرم
ویتامین ب60/05 میلی گرم
ویتامین ای0/24 میلی گرم

مضرات نارگیل (موارد احتیاطی و منع مصرف)

  1. افراد مبتلا به فشار خون بالا ضروری است در مصرف روغن نارگیل احتیاط نمایند، بهطورکلی توصیه پزشکان جهت استفاده از روغن نارگیل برای مقاصد درمانی 2 تا 10 گرم درروز است..
  2. میوه نارگیل بسیار دیر هضم است، بنابراین افرادی که دارای معده ضعیف و ناراحتیهای گوارشی هستند، بایستی از زیاده روی در مصرف نارگیل پرهیز نمایند.
  3. طبع نارگیل گرم است، بنابراین مصرف زیاد آن برای افراد داری مزاج گرم توصیهنمیشود.

منبع: کتاب خواص طبیعی و درمانی و میوهها و سبزیجات

منبع: setare.com
انتشار: 14 آذر 1399 بروزرسانی: 14 آذر 1399 گردآورنده: mnab.ir شناسه مطلب: 1243

به "مهمترین خواص نارگیل (کاربردهای درمانی میوه نارگیل)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهمترین خواص نارگیل (کاربردهای درمانی میوه نارگیل)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید