مقاله: فرق پدیده های ستون نوری و شفق قطبی در کانادا چیست

به گزارش مجله مدیریت ناب، این ستون های مرموز نورانی در بامدادهای بسیار سرد کشور کانادا مشاهده میگردد یک پدیده رایج جوی است که به آن ستون های نوری می گویند. شاید فکر کنید که این نورها شفق قطبی هستند اما هیچ گونه ارتباط معنایی بین این دو پدیده جوی طبیعی وجود ندارد. ستون های نوری در هوای بسیار سرد پدید می آیند، زمانی هم که این اتفاق در اونتاریوی کانادا به وقوع میپیوندد دمای هوا حدود منفی 18 درجه سانتی گراد است که همین موضوع باعث به وجود آمدن ستون های نوری رنگارنگی در آسمان های این کشور شد. ستون های نوری پدیده ای نوری به تعداد می رود که به خانواده هاله ها تعلق دارد، زیرا به واسطه تعامل نور و بلورهای یخی ایجاد می شوند. دیگر نمونه های مرتبط با این خانواده هاله های خورشیدی هستند.

مقاله: فرق پدیده های ستون نوری و شفق قطبی در کانادا چیست

همانطور که گفتیم ستون های نوری زمانی که هوا بسیار سرد باشد پدید می آیند، به طوری که در این زمان کریستال هایی یخی هشت ضلعی و مسطح در ناحیه پایینی جو تشکیل می گردد. و جمع آن ها تبدیل به یک آینه بزرگ شده که منابع نوری مختلف مانند نور چراغ خودروها و نور عمومی شهر را بازتاب می دهد. علت این که حرکت این نورها از پایین به بالا به نظر می رسد این موضوع است که نورهایی که به سمت فضا حرکت می نمایند به سمت پایین بازتاب داده می شوند و توهم یک ستون را به وجود می آورند. به واقع بازتاب نورهای موجود در سطح شهر اونتاریوی کانادا سبب بروز این ستون های رنگی در آسمان این کشور شده است و خبری از جنگ بین ستارگان در میان نیست.

اولین کسی که این پدیده را در آسمان کانادا مشاهده کرد تیمی جو الزینگای بود. او در شهر نورث بی (North Bay) در شهر اونتاریو کانادا زندگی می کرد که متوجه نورهای مرموز در آسمان کانادا شد و بلافاصله آغاز به عکاسی از آن ها نمود. وی داستان را این گونه بیان می نماید که او در حالی که در خانه اش بود از تماشا این رویداد بسیار شگفت زده شده و از پنجره حمام خانه خود این عکس ها گرفته است. بعلاوه او در ادامه مشاهدات خود این گونه موضوع را مطرح می ساز که زمانی که صبح از خواب بیدار شدم صحنه بسیار عجیبی را رو به روی خود مشاهده نمودم. این صحنه شامل باریکه های نور مرموزی بود که در آسمان برق می زد. بعلاوه او گفت که دمای هوا در آن روز منفی 18 درجه سانتی گراد بوده است. زمانی که این نورهای مرموز را در آسمان مشاهده کردم همسرم هم با این پدیده عجیب روبرو شد و هر دو ما سعی در فهمیدن علت آن نمودیم به همین علت آنالیز های زیادی را درباره این پدیده عجیب در آسمان های کانادا نمودیم. به گفته الزینگا هوا به مقدار ای سرد بوده که زمانی که او دوربین را از پنجره حمام بیرون برده تا عکس بگیرد احساس می نموده که الان خودش هم در این دما منجد می گردد و پدیده عجیب تری به وجود می آید. در ابتدا او گمان می نموده که این پدیده یک شفق شمالی است اما با مطالعات گسترده ای که درباره این موضوع نمود فهمید که نورهای مرموز در آسمان کانادا نمی توانند شفق آسمانی باشند و آنها از دل زمین خارج شده اند. با توجه به این که این موضوع در رسانه ها و خبرگزاری های متعددی پخش شد متوجه شدند که نورهای مرموز در آسمان کانادا دارای یک علت علمی هستند و به آنها ستون های نوری گفته می گردد.

منبع مقاله: فرق پدیده های ستون نوری و شفق قطبی در کانادا چیست

انتشار: 5 آبان 1400 بروزرسانی: 5 آبان 1400 گردآورنده: mnab.ir شناسه مطلب: 1783

به "مقاله: فرق پدیده های ستون نوری و شفق قطبی در کانادا چیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقاله: فرق پدیده های ستون نوری و شفق قطبی در کانادا چیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید