مصرف چای پررنگ برای این افراد ممنوع

به گزارش مجله مدیریت ناب، یک متخصص تغذیه کافئین را موجب افزایش ضربان قلب و فشار خون برشمرد و اعلام کرد: نوشیدن چای پررنگ باعث سوزش در ناحیه قفسه سینه و قلب فرد می گردد.

مصرف چای پررنگ برای این افراد ممنوع

به گزارش بهداشت نیوز، عضو هیئت علمی دانشکده علوم تغذیه با اشاره به کافئین موجود در چای، تاکید نمود: ضروری است افراد دارای مسائل قلبی، زخم معده و سنگ های کلیوی و خانم های باردار از مصرف چای پررنگ اجتناب نمایند.

دکتر سمیرا ربیعی با بیان این که چای حاوی اندازه بالای کافئین است، گفت: کافئین، یک ماده شیمیایی خوراکی است که در دو فرم طبیعی و سنتتیک (مصنوعی) یافت می گردد و هرچه چای مصرفی پررنگ تر یا به اصطلاح غلیظ تر باشد، اندازه کافئین دریافتی بیشتر می گردد.

به گفته وی، فرم طبیعی کافئین در بسیاری از گیاهان از جمله قهوه، دانه های کاکائو و برگ های چای وجود دارد و فرم مصنوعی آن در نوشیدنی ها و نوشابه های انرژی زا یافت می گردد.

این استادیار دانشگاه با اشاره به اثرات کافئین بر بدن، توضیح داد: کافئین، مدر یا ادرار آور است. بنابراین نوشیدن چای پررنگ، باعث اتلاف آب بدن شده و فرد را با مشکل یبوست روبرو می نماید.

وی کافئین را موجب افزایش ضربان قلب و فشار خون برشمرد و اعلام کرد: نوشیدن چای پررنگ باعث سوزش در ناحیه قفسه سینه و قلب فرد می گردد.

این دکترای تخصصی علوم تغذیه با بیان این که کافئین با جذب آهن غذا تداخل دارد، اظهار کرد: چای مصرفی هرچه پررنگ تر باشد، شدت این تداخل بیشتر می گردد. افرادی که مبتلا به کم خونی ناشی از فقر آهن هستند نوشیدن چای پررنگ را ترک نموده و یا مصرف آن را به حداقل یک ساعت قبل یا بعد از غذای حاوی منابع آهن موکول نمایند.

او با اشاره به اینکه کافئین سطح هوشیاری را بالا می برد، بیان نمود: شاید در ظاهر این عملکرد کافئین مطلوب به نظر برسد ولی در واقع، نوشیدن چای پررنگ در شب به خصوص ساعات انتهای شب، منجر به بی قراری و بی خوابی شده و در دراز مدت نیز سطح اضطراب را افزایش می دهد.

بنابر اعلام دانشکده علوم تغذیه و انستیتو تغذیه و صنایع غذایی کشور، وی در انتها تاکید نمود: افراد دارای سابقه مسائل قلبی، افراد باردار، مبتلایان به ریفلاکس (سوزش سردل، ترش کردن) و زخم معده و افراد مبتلا به سنگ های کلیوی باید از نوشیدن چای پررنگ خودداری نموده و یا مصرف آن را محدود نمایند.

منبع: فرارو
انتشار: 24 دی 1401 بروزرسانی: 24 دی 1401 گردآورنده: mnab.ir شناسه مطلب: 2142

به "مصرف چای پررنگ برای این افراد ممنوع" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مصرف چای پررنگ برای این افراد ممنوع"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید