راستا دشـوار افزایش سرانه ها

به گزارش مجله مدیریت ناب، 5 بازار میوه و تره بار جدید طی سال جاری در محله ها راه اندازی می شود.

راستا دشـوار افزایش سرانه ها

خبرنگاران- فاطمه عسگری: میادین میوه و تره بار در پایتخت امکان خوبی برای عرضه میوه و تره بار در سایه حذف واسطه ها و عرضه میوه به قیمت مناسب به شهروندان هستند. اما جای خالی این میادین در 11 محله از مجموع 17 محله منطقه 11 دیده می شود که موجب گلایه شهروندان این محله ها شده است.

از مجموع 17 محله منطقه 11 تنها 6 محله شامل هلال احمر، فروزش، قلمستان، امیریه، حشمت الدوله و عباسی دارای بازار میوه و تره بار هستند و محله های دیگر از این امکان محرومند.

عباس دولتی، از اهالی محله جمهوری، می گوید: سال های سال است موضوع ایجاد بازار میوه و تره بار را از سوی شهرداری ناحیه و منطقه دنبال می کنیم، اما تا به حال نتوانسته ایم به خواسته مان برسیم. او می گوید: نبود بازار روز میوه و تره بار در محله جمهوری باعث شده تا فروشندگان خرد با هر قیمتی محصولاتی را که کیفیت خوبی هم ندارند، در مغازه های خود با قیمت بالا به فروش برسانند.

مشکل نبود میدان میوه و تره بار در محله راه آهن هم موضوعی است که از سوی شورایاری محله بارها و بارها دنبال شده است. علی اصغر فراهانی می گوید: هربار که این موضوع را مطرح می کنیم مسئولان به نبود فضای مناسب اشاره می کنند. این در حالی است که ما در محله راه آهن شاهد وجود اراضی بلااستفاده بسیاری در قالب گاراژهای قدیمی هستیم و می توانیم طی رایزنی با مالکانشان زمینه به کارگیری آنها را به نفع اهالی محله فراهم کنیم.

او ادامه می دهد: محله هم مرز ما دارای این امکان هست و این در حالی است که محله ما و محله آگاهی در همسایگی ما از این امکان محرومند و مردم محله مجبورند مایحتاج خود را با هزینه های گزاف از مغازه ها تأمین کنند.

  • 5 میدان جدید میوه و تره بار در منطقه 11 ایجاد می شود

در ادامه پیگیری مسائل مردم محله های محروم از میادین میوه و تره بار با سید سعیدراد، مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار تهران، به گفت وگو نشستیم. او با تأیید این مشکل می گوید: امسال زمینه ایجاد 5 میدان میوه و تره بار جدید را در منطقه 11 فراهم کرده ایم و امیدواریم در آینده نزدیک باقی محله های محروم هم از این امکانات بهره مند شوند.

او در ادامه با بیان اینکه در میادین و بازارهای میوه و تره بار کمترین سود برای بهره برداران در نظر گرفته شده و به همین دلیل، اختلاف قیمت محصولات در این مراکز نسبت به میدان مرکزی میوه و تره بار به عنوان مرکز عرضه کلی محصولات، اندک است، اظهار می دارد: احداث میادین میوه و تره بار در مناطق مرکزی شهر یکی از اولویت های کاری ما در سازمان میادین میوه و تره بار است که به محض حل مشکل زمین، این امکان در همه محله ها ایجاد خواهد شد.

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار تهران با بیان اینکه 77 درصد شهروندان به دلیل کیفیت و قیمت به میادین میوه و تره بار مراجعه می کنند، می گوید: مطابق تازه ترین نظرسنجی های به عمل آمده در میادین میوه و تره بار، 46 درصد از مراجعه کنندگان دلیل انتخاب این مراکز را کیفیت مطلوب محصولات و حدود 31 درصد آنها، قیمت مناسب را به عنوان عامل مراجعه به میادین میوه و تره بار برای تهیه ارزاق و مایحتاج مورد نیاز خود اعلام کرده اند. به این ترتیب در مجموع 2 عامل کیفیت و قیمت، سهم 77 و نیم درصدی در مراجعه شهروندان به این مراکز دارد. معاون خدمات شهری شهرداری منطقه 11 نیز در گفت وگو با خبرنگار ما می گوید: تا کنون تنها در محله های هلال احمر، فروزش، قلمستان، امیریه، حشمت الدوله و عباسی شاهد فعالیت میادین میوه و تره بار بوده ایم. این در حالی است که امسال با تدابیر اتخاذشده از سوی سازمان میادین میوه و تره بار بستر احداث 5 میدان میوه و تره بار جدید در منطقه 11 فراهم شده است. کوروش خرد می افزاید: این میادین جدید در محله های راه آهن، انبار نفت، انقلاب، سلامت و حر احداث خواهند شد.

او با بیان اینکه با احداث میادین جدید تعداد محله های برخوردار از میادین میوه و تره بار در منطقه 11 به 11 محله افزایش می یابد، اظهار می دارد: محله های شیخ هادی، منیریه، جمهوری، مخصوص، اسکندری و آگاهی 6 محله باقی مانده در منطقه 11 هستند که در صورت تأمین زمین مورد نیاز، در اولویت احداث میدان میوه و تره بار قرار خواهند گرفت.

معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری منطقه 11 در ادامه درباره تأخیر در بهره مندی محله ها از میادین میوه و تره بار می گوید: سد پیش روی ما در منطقه در خصوص ایجاد بازارهای روز میوه و تره بار نبود زمین مناسب است. در واقع ریزدانگی محله ها و نبود زمین کافی برای احداث میادین میوه و تره بار باعث شده تا برخی از محله های ما از این امکان محروم باشند.

خرد می افزاید: مردم در مشارکت با شهرداری می توانند بستر احداث میادین میوه و تره بار را در محله های خود تسریع بخشند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 22 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mnab.ir شناسه مطلب: 981

به "راستا دشـوار افزایش سرانه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راستا دشـوار افزایش سرانه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید