سیب و پرتقال درجه یک روانه بازار میوه شب عید می گردد ، بخش خصوصی بازار را چگونه کنترل می نماید؟
به گزارش مجله مدیریت ناب، رئیس اتحادیه میوه و تره بار تهران خاطرنشان کرد: مدیریت بازار میوه شب عید به وسیله بخش خصوصی برای سال جاری جواب می دهد و عرضه و تقاضا هم معین کننده قیمت ها خواهد بود.
خبرنگاران- خدیجه نوروزی: روز گذشته جهاد کشاورزی از واگذاری تنظیم بازار میوه شب عید به بخش خصوصی اطلاع داد. هدف از این کار دولت توزیع میوه به قیمت مناسب برای مصرف نماینده و حمایت از تولیدنماینده است. گفته می گردد سال جاری برای تنظیم بازار میوه شب عید، یارانه ای در نظر گرفته نشده و تنها در موارد خیلی خاص با تشخیص کارگروه استانی، نرخ میوه برای اقشار آسیب پذیر به صورت دستوری مشخص و یارانه آن پرداخت خواهد شد. حذف قیمت دستوری برای اولین بار بر خلاف سال های گذشته، در دستور کار دولتمردان قرار گرفته است اما باید دید این اقدام دولت بازار میوه را به چه سمت و سویی خواهد برد؟
اسدالله کارگر، رئیس اتحادیه میوه و تره بار تهران در گفت و گو با خبرنگاران در مورد ورود بخش خصوصی به بازار میوه گفت: سال های گذشته هم احتیاجی به ورود دولت نبود و در این سال ها فقط بیت المال هدر رفت و دولت های گذشته خسارت های زیادی به بخش توزیع میوه در بازار زدند، به این علت که کارشناس نبودند.
وی ادامه داد: دولت هر سال 2 محصول سیب و پرتقال را به عنوان میوه شب عید، زمان برداشت محصول از باغدار خریداری و در انبارها با هدف تنظیم قیمت ها برای شب عید ذخیره می کرد. جدا از هزینه کرد دولت برای خرید میوه و نگهداری آن در انبارها، میوه ها بعد از نوروز به علت نخریدن مردم فاسد و معدوم می شد و همین موضوع هزینه های زیادی را بر دوش دولت می گذاشت.
رئیس اتحادیه میوه و تره بار تهران با اشاره به اینکه، بخش خصوصی معمولا زودتر خرید انجام می دهد و میوه را از کشاورز وقتی روی درخت است خریداری و دپو می نماید، توضیح داد: در حالیکه با خرید میوه دولت از باغداران، میوه از بازار جمع می گردد و به انبارها می رود بنابراین کاهش عرضه باعث افزایش قیمت می گردد؛ با این سیاست مردم ناچارند میوه فصل را با گران ترین قیمت خریداری نمایند.
کارگر در این خصوص گفت: عمده مشکل ورود دولت به بازار میوه خرید غیر کارشناسانه میوه بود و میوه هایی که خریداری می شد درجه یک و ممتاز نبودند. این در حالی است که مناسبت هایی مانند شب عید بازار ویژه می خواهد چرا که ضعیف ترین قشر جامعه نیز در مناسبت هایی مانند نوروز سعی می نمایند برترین میوه ها را خریداری نمایند. بنابراین برای شب عید باید میوه های ممتاز و با کیفیت به شکل کارشناسانه خریداری و دپو می شد. اما متاسفانه این اتفاق نمی افتاد و میوه هایی با کیفیت پایین خریداری و انبار می شد که به درد انتهای سال و شب عید نمی خورد.
رئیس اتحادیه میوه و تره بار تهران اظهار کرد: ما سال های گذشته نیز به اتاق اصناف نامه نگاری نموده بودیم که احتیاجی به ورود دولت نیست و بازار به وسیله بخش خصوصی بر اساس عرضه و تقاضا تنظیم می گردد. البته ما منکر این نیستیم که دولت در مواقع حساس که با کمبود و گرانی های سرسام آور روبرو هستیم به بازار میوه ورود یا دخالت کند. اما زمانی که بازار اشباع است احتیاجی به ورود دولت احتیاج نیست مگر اینکه به خاطر سرمازدگی یا آفت به کشاورزان خسارت وارد گردد و احتیاج باشد با یاری دولت برای مناسبت های خاص واردات انجام گردد و دولت با بخش خصوصی همراهی کند. ولی در چند سال گذشته احتیاجی به ورود دولت نبوده است.
کارگر ادامه داد: مدیریت بازار میوه به وسیله بخش خصوصی برای سال جاری جواب می دهد و عرضه و تقاضا هم مشخص نماینده قیمت ها خواهد بود و قیمت ها در بازار متعادل خواهد شد.
این مسئول شرح داد: همواره رقابت برترین گزینه برای مقرون به صرفه شدن است. البته ورود دولت در این مقطع زمانی دیر است چرا که اگر قصد ورود داشت باید زمان برداشت وارد می شد. لذا برترین کار این است که دیگر ورود نکند. تا به امروز کمبودی از سوی بخش خصوصی در بازار میوه شب عید اعلام نشده است. اگر کمبودی هم در بازار باشد باید با واردات تامین گردد.
تنها در یک صورت می توان قیمت دستوری داد
رئیس اتحادیه میوه و تره بار مطرح کرد: وقتی قیمت دستوری می گردد راه های فرار ایجاد می کنیم چرا که کیفیت ها در بازار میوه بسیار فرق دارد. مگر اینکه در آینده به سمت برندسازی گردد تا بر اساس برند بتوان قیمت دستوری داد اما با وضع موجود، مشخص قیمت دستوری معضلات فراوانی ایجاد می نماید. البته ورود بخش خصوصی به بازار به معنای رها شدگی بازار نیست و کارشناسان ما هر هفته قیمت میوه را از میادین میوه و تره بار و میدان مرکزی کشف قیمت می نمایند و ما عرف و میانگین قیمت ها را اعلام می کنیم و اگر کسی با فاکتور رسمی، شکایتی در مورد گرانی داشته باشد ما پیگیری و نظارت لازم را انجام می دهیم و واحد متخلف جریمه و یا پلمپ خواهد شد.
لازم به ذکر است معاونت فنی و بازرگانی سازمان تعاون روستایی کشور در باره طرح تنظیم بازار میوه شب به یکی از خبرگزاری ها گفت: مباشرین بخش خصوصی با سرمایه خود میوه را خریداری و زیر کلید تعاون روستایی ذخیره سازی سازی می نمایند و متعهد می شوند که در ایام عید نوروز 10 درصد زیر قیمت روز میوه مشابه در بازار عرضه نمایند.
مرتضی معتمد توضیح داد: در این روش تناژ معنی ندارد و براساس استقبال بازار، میوه ذخیره سازی شده در بازار عرضه می گردد؛ اگر کمیته های استانی تشخیص دهند که قیمت در بازار برای اقشار میانه و کم عایدی جامعه بالا است با پرداخت ما به التفاوت ، قیمت میوه را کاهش می دهند.
معتمد با اظهار اطمینان از کیفی بودن میوه تنظیم بازار سال جاری گفت: به هر میزانی که بازار کشش داشته باشد میوه در غرف مشخص شده حداقل 10 درصد زیر قیمت بازار عرضه می گردد.
شیوه تنظیم بازار میوه شب عید تغییر کرد | قیمت ها کاهشی می گردد؟
منبع: همشهری آنلاین