ماجرای درگیری در سراوان چه بود؟

به گزارش مجله مدیریت ناب، به گزارش خبرنگاران، از روز دوشنبه تا به امروز اخباری از سراوان منتشر شده که ناشی از برخی تنش ها در این منطقه است. معاون امنیتی-انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان گفته این درگیری ها میان نیروهای مرزی پاکستان و افرادی بوده که به صورت غیرقانونی سوخت جابجا می کنند.

ماجرای درگیری در سراوان چه بود؟

به گفته محمد هادی مرعشی، روز گذشته ساعت 8 صبح، سوخت برانی که سوخت غیرقانونی جابجا می کنند، تجمع کرده بودند. به گفته این مقام مسئول این سوخت بران قصد داشتند از محل گذر رسمی وارد شوند. این تجمع حدود دو ساعت طول کشیده و ظاهرا تجمع آنها منجر به تیراندازی از سوی ماموران پاکستانی می شود و درگیری شدت پیدا می کند و جمعیت با شکستن درهای گذر مرزی وارد کشور می شوند.

به گزارش خبرگزاری فارس و به گفته محمدهادی مرعشی در اثرتیراندازی آن سوی مرز، دو نفر کشته و چهار نفر مجروح می شوند.

حمله به فرمانداری سراوان

اما درگیری ها گویا به پاسگاه شمسر کشیده شده است. آنگونه که معاون امنیتی-انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان گفته: در بین جمعیت افرادی از فرصت استفاده کرده و به سمت پاسگاه شمسر حمله می کنند و یک دستگاه موتور سیکلت از ماموران مرزبانی را آتش می زنند و به سمت خودروهای نظامی نیز سنگ پرتاب کرده و اقدام به ورود به پاسگاه می کنند. حمله به مرزبانی هم منجر به تیراندازی ماموران و مجروح شدن تعدادی از افراد می شود.

اما ماجرای سراوان به همین جا ختم نشد. از روز گذشته، اخبار رسمی و غیررسمی در فضای مجازی منتشر شد. اخباری که می گوید تعداد کشته های این درگیری بیش از دو نفر بوده و اخباری از قطع اینترنت در این مناطق مخابره شد.

این اخبار، به تجمع مجدد عده ای مقابل فرمانداری سراوان منجر شد. به گفته مرعشی تا ساعت 10 امروز موضوع کنترل شده بود اما امروز هم عده ای به سمت فرمانداری هجوم آوردند و صحبت های مسولان را برنتابیدند و شیشه ها را شکستند و متفرق شدند.

روایت واعظی از ماجرای سراوان

ماجرای سراوان به جلسه هیات دولت امروز هم رسید. محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور هم با تایید درگیری های سراوان گفت: یکسری اقدامات رسمی برای حمایت از ناحیه مردم صورت گرفته تحت عنوان طرح رزاق که بتوانند سوخت را به پاکستان بفروشند. متاسفانه گویا افراد دیگری هم از این دو جهت سوخت را منتقل و از جای دیگر وارد می کنند. این بار قصد داشتند از معبر اصلی آن را وارد کنند که با پاکستانی ها درگیر و تیراندازی می شود و نتیجه آن بروز درگیری و اخباری است که شنیده شده است.

کننده مردم سراوان هم در ویدئویی از پیگیری درگیری های سراوان خبر داد. او اگرچه به آمار رسمی کشته شدگان این درگیری ها اشاره ای نکرد اما گفت: تعدادی از بهترین عزیزان ما جانشان را از دست داده اند. از مردم می خواهم که صبر کنند تا مساله را پیگیری کنیم.

طرح رزاق چیست؟

فروش سوخت، یکی از منابع اصلی درآمدی مردم سیستان و بلوچستان است. چندی پیش دولت طرحی با عنوان طرح رزاق را عنوان نمود که بر اساس این طرح دولت کارت هایی را برای مرزنشینان صادر کند تا آنها بتوانند به صورت قانونی سوخت را جابجا کنند و دولت هم بر این رویه نظارت داشته باشد.

هدف این طرح به گفته مقامات ایجاد جایگاه های رسمی فروش سوخت است. دولت می گوید این طرح هم جلوی قاچاق ثروت ملی را می گیرد و هم برای مرزنشینان سود آور است.

اما مردم این مناطق می گویند طرح رزاق مشکلاتی دارد. از جمله اینکه این طرح فقط مشمول ساکنانی می شود که تا شعاع 20 کیلومتری مرز زندگی می کنند، در حالی که سوخت بری کسب و کار فراگیر ساکنان استان است. از طرف دیگر برخی از مردم منطقه می گویند همه افراد نمی توانند از این طرح استفاده کنند.

روایت های مقامات رسمی بیانگر این است که با وجود اجرای طرح رزاق، هنوز عده ای به صورت غیرقانونی سوخت قاچاق می کنند و این بار آنها خواسته اند از جهت قانونی و اصلی، سوخت را منتقل کنند که نهایتا به تجمع مقابل مرز و درگیری با پاکستانی ها کشیده شده است.

مرعشی هم گفته تحریک و فضاسازی گروهک تروریستی جیش الظلم با پخش کلیپی در خصوص زیرسؤال بردن طرح رزاق اشاره کرد و گفت: گروهک های ضد انقلاب و معاند از قبل با ترسیم نقشه و ترغیب افراد سودجو دست به این اقدام خرابکارانه زده اند.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 8 فروردین 1400 بروزرسانی: 8 فروردین 1400 گردآورنده: mnab.ir شناسه مطلب: 1467

به "ماجرای درگیری در سراوان چه بود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماجرای درگیری در سراوان چه بود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید