طلسم واگذاری سرخابی ها فردا شکسته می گردد

به گزارش مجله مدیریت ناب، پس از آنکه فرابورس جزئیات پذیره نویسی سهام پرسپولیس و استقلال را منتشر کرد، رئیس سازمان خصوصی عرضه سهام این دو باشگاه را در روز یکشنبه قطعی گفت. به گفته حسین قربان زاده، از فردا، یکشنبه، این دو باشگاه وارد اتاق شیشه ای می شوند که شروع درمان مسائل آن هاست.

طلسم واگذاری سرخابی ها فردا شکسته می گردد

به گزارش همشهری، با احراز شروط 5 گانه فرابورس 2 باشگاه پرسپولس و استقلال آماده عرضه شده اند. قرار است فردا بخشی از سهام این 2 باشگاه بعد از 2 دهه کوشش برای نخستین بار به وسیله بازار پایه فرابورس پذیره نویسی شود. هفته گذشته تردید هایی در خصوص عرضه این سهام ایجاد شده بود. مدیرعامل فرابورس اعلام نموده بود این باشگاه ها باید شروطی را برای پذیرش و درج در فرابورس رعایت نمایند. حالا، اما آنطور که خبر ها نشان می دهد و رئیس سازمان خصوصی سازی هم تأیید نموده شروط 5 گانه فرابورس احراز شده و این دو باشگاه قطعا فردا به وسیله بازار پایه فرابورس عرضه خواهند شد.

عرضه قطعی سهام

دیروز رئیس سازمان خصوصی سازی به همشهری گفت: همه شروط عرضه سهام این دو باشگاه رعایت شده و قطعا سهام این دو باشگاه در مبادلات روز یکشنبه عرضه می شوند. حسین قربان زاده با بیان اینکه همه می توانند در پذیره نویسی افزایش سرمایه این دو باشگاه شرکت نمایند درباره مقاومت هایی که برسر عرضه سهام این دو باشگاه وجود داشت گفت: این مقاومت ها را بر طرف نموده ایم در نتیجه عرضه سهام طبق وعده در موعد مقرر انجام می شود.

نحوه قیمت گذاری

رئیس سازمان خصوصی سازی درباره نحوه ارزشگذاری سهام سرخابی ها گفت:کل باشگاه به روش ارزش خالص دارایی ها قیمت گذاری شده، زیرا مطابق قانون و دستورالعمل قیمت گذاری، ارزش سهام شرکت هایی که در بورس حضور ندارند و در 3 سال گذشته هم سودآوری نداشته اند باید با این روش محاسبه شود. او درباره بحث هایی که در خصوص نحوه ارزشگذاری برند این دو باشگاه وجود دارد، شرح داد: ارزش برند پرسپولیس 1900 و استقلال 1700 میلیارد تومان معین شده و این ارزشگذاری با مدل بازدهی که در آینده خلق خواهد شد برآورد شده است. او افزود: در ارزیابی مدل های عایدیی این باشگاه حتی عایدی های حق پخش درنظر گرفت نشده و مطابق با طرح های کسب وکاری بوده است که دو باشگاه برای سال بعد پیشنهاد نموده اند. قربان زاده ادامه داد: هر دو باشگاه یک مدل کسب وکار برای سال آینده ارائه نموده اند و براساس آن روش ها و اندازه عایدی زایی باشگاه معین شده است. بر همین اساس آینده ارزشگذاری برند باشگاه ها حتی بدون درنظر گرفتن حق پخش تلویزیونی محاسبه شده است.

نوری بر تاریکخانه سرخابی ها

رئیس سازمان خصوصی سازی در خصوص اهمیت واگذاری سهام باشگاه های پرسپولیس و استقلال به وسیله فرابورس گفت: مهم ترین موضوع در خصوص واگذاری سهام باشگاه های پرسپولس و استقلال به شفاف سازی آنهابازمی شود. در واقع از فردا، این دو باشگاه وارد اتاق شیشه ای می شوند که جهت را برای حل مسائل آن ها هموار می نماید.

او خصوصی سازی در این دو باشگاه پرطرفدار را به نوری توصیف کرد که بر تاریکخانه دو باشگاه تابیده خواهد شد و افزود: با عرضه سهام و گزارش هایی که 2 باشگاه ارائه خواهند کرد، معین می شود چه اتفاق هایی در گذشته در آن ها اتفاق افتاده و مدیرعامل و هیأت مدیره آن ها دیگر نمی توانند مانند گذشته اقدام نمایند. او با تأکید بر اینکه این پذیره نویسی که به روش صرف سهام انجام می شود شروع درمان مسائل این باشگاه ها است ادامه داد: از این نظارت مردم بر عملکرد سرخابی ها بیشتر می شود و این همان سرشروع درمان مسائل آن هاست.

جزئیات عرضه سهام

فرا بورس با انتشار اطلاعیه ای اعلام نموده است اندازه سهام قابل عرضه استقلال بیشتر از پرسپولیس است. طبق این گزارش فردا و در جریان پذیره نویسی سهام این دو باشگاه 11.5 درصد از سهام باشگاه استقلال که معادل یک میلیاردو 236 میلیون سهم است و 10 درصد از سهام پرسپولیس که معادل یک میلیارد و 34 میلیون سهم این باشگاه است فردا به وسیله بازار پایه فرابورس عرضه می شود. درصورت فروش همه سهام این دو باشگاه در روز یکشنبه، 350 میلیارد تومان نقدینگی به باشگاه پرسپولیس و 360 میلیارد تومان منابع اقتصادی تازه به استقلال تزریق می شود. قرار است این عرضه سهام به روش صرف سهام انجام شود به این معنا که خریداران سهام باشگاه پرسپولیس باید به ازای هر سهم 3387 ریال و برای باشگاه استقلال 2910 ریال به ازای هر سهم پرداخت نمایند. حداکثر سهام قابل خرید برای متقاضیان سهام پرسپولیس 885 سهم و برای استقلال 1030 سهم است. بعد از این عرضه، درصورتی که همه سهام به فروش برسد سهم دولت درباشگاه پرسپولیس به 90 درصد و در باشگاه استقلال به 88.5 درصد خواهد رسید. بعد از این مرحله نوبت به واگذاری بقیه سهام دولت به سهامداران عمده می رسد که هنوز جزئیات دقیقی در خصوص آن معین نیست، اما خبر های دریافتی نشان می دهد احتمالا دو شرکت همراه اول و ایرانسل ازجمله متقاضیان خرید سهام دولت در این دو باشگاه هستند. با توجه به آنکه وزیر کار نیز طرح واگذاری سهام این دو باشگاه را به شکل تعاونی ارائه نموده هنوز معین نیست که آیا سهام بلوکی این دو باشگاه نیز در فرابورس واگذار خواهد شد یا خیر؟

منبع: فرارو
انتشار: 15 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 15 اردیبهشت 1401 گردآورنده: mnab.ir شناسه مطلب: 1983

به "طلسم واگذاری سرخابی ها فردا شکسته می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طلسم واگذاری سرخابی ها فردا شکسته می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید