سری گلکسی S22 ش اید دیرتر عرضه گردد اما ارزش صبر کردن را خواهد داشت

به گزارش مجله مدیریت ناب، پردازنده اگزینوس 2200 یکی از جاه طلبی های بزرگ سامسونگ برای سال 2022 است که بی صبرانه منتظر رونمایی از سری گلکسی S22 با این تراشه هستیم اما این احتمال وجود دارد که سامسونگ اندکی عرضه گوشی های پرچم دار سال جاری خود را به تعویق بیندازد.

سری گلکسی S22 ش اید دیرتر عرضه گردد اما ارزش صبر کردن را خواهد داشت

اگر خبرهای مربوط به اگزینوس 2200 را خوانده باشید احتمالا می دانید که رونمایی و عرضه آن به تاخیر افتاده است. سامسونگ این قول را داده بود که تراشه نوش با هسته ها و فناوری های قدرتمند شرکت ARM و بعلاوه پردازشگر گرافیکی RDNA2 ساخت AMD قرار است اوایل هفته قبل رونمایی گردد اما دیدیم که چنین اتفاقی رخ نداد. همین موضوع سبب شد شایعه های زیادی شکل بگیرد.

نخستین شایعه پیرامون این موضوع وقتی بود که شنیدیم سامسونگ می خواهد تمام سه مدل از سری نو را به تراشه اسنپدراگون 8 نسل 1 مجهز کند و آن را به تمام نقاط دنیا ارسال کند. این خبر علاوه بر اینکه عجیب به نظر می رسید، تمام کاربران را مسرور هم کرد چرا که سال هاست منتظریم خبر عرضه تمام مدل های پرچم دار سامسونگ با تراشه اسنپدراگون به جای اگزینوس را بشنویم و بالاخره هم این رخ داد. اما کمی بعد متوجه شدیم این اتفاق خوب، در واقع فقط خبر عرضه همه این پرچم دارها با اسنپدراگون 8 نسل 1 بود نه اینکه واقعا چنین چیزی در برنامه های سامسونگ باشد. چرا که همان منبعی که این خبر را منتشر کرد بعدها طی یک پیغام دیگر به کاربران گفت که در فرایند ساخت اگزینوس 2200 هیچ مسئله ای وجود ندارد. بار سوم، یعنی تقریبا چهار روز قبل همین افشاگر بار دیگر در توییتر به کاربران گفت که گلکسی S22 با اگزینوس 2200 راهی بازار نمی گردد.

گلکسی S22 مجهز به اسنپدراگون 8 نسل 1 برای کاربران اروپایی و کره ای یا بهتر است بگوییم برای تمام نقاط دنیا جز آمریکا و چین یک رویای شگفت انگیز به شمار میرود. اما به نظر نمی رسد برای مدت زمان طولانی شاهد چنین چیزی باشیم. استراتژی سامسونگ برای استفاده از تراشه اگزینوس برای مدل های بین المللی گوشی های پرچم دار سری گلکسی S چیزی است که سال ها بوده و بعید به نظر می رسد سال جاری شاهد آن نباشیم.

چند روز پیش اما شرکت کره ای یک جورهایی کاربران بازار بین المللی را ناامید کرد. به این معنا که قرار نیست سری گلکسی S22 فقط با تراشه اسنپدراگون 8 نسل 1 راهی بازار گردد و قطعا طبق همان برنامه پیش خواهد رفت. سامسونگ اعلام نمود در همان رویداد رونمایی از گوشی های گلکسی S22 از تراشه اگزینوس 2200 هم رونمایی می نماید و هرگونه شایعه مبنی بر مشکل در رند فراوری و عملکرد اگزینوس 2200 را تکذیب کرد. این گزارش از سوی وب سایت Business Korea دریافت شده و به نظر می رسد می توان به طور کامل به آن اعتماد کرد.

این حرف سامسونگ به این معنا نیست که بلافاصله بعد از رونمایی از گوشی های سری گلکسی S22 قرار است شاهد عرضه آن ها به بازار با تراشه یادشده باشیم. این طور که به نظر می رسد شاید مدل های مجهز به اگزینوس 2200 از پرچم دارهای شرکت کره ای کمی دیرتر از انتظار راهی بازار شوند اما گویا این صبر کردن ارزشش را خواهد داشت چرا که به نظر می رسد نتیجه بسیار ارزشمند و راضی نماینده خواهد بود.

اگزینوس 2200 در مقابل اسنپدراگون 8 نسل 1؛ برد غیرمنتظره سامسونگ یا شکست دوجانبه اندروید؟

از لحاظ طراحی و فناوری ساخت، دو نسل است که تراشه های اگزینوس و کوالکام کاملا شبیه به یکدیگر هستند و جز یک سری چیزهای جزئی تفاوتی باهم ندارند. با تمام این تفاسیر باز هم می بینیم که در انجام کارهای مختلف تراشه کوالکام عملکرد بهتر و پایدارتری دارد. این موضوع ثابت شده که تراشه های ساخت کوالکام عملکرد بهتری در انجام کارهای مختلف به نسبت مدل های اگزینوس دارند که می توان این کارها را به صورت زیر خلاصه کرد.

  • عملکرد پایدار
  • کنترل و دفع گرما
  • مصرف انرژی و طول عمر باتری
  • کیفیت تصاویر و ویدیو

اگر قرار باشد اگزینوس 2200 قطعا رونمایی و در مدل های بین المللی گلکسی S22 استفاده گردد، می توانیم انتظار داشته باشیم تراشه گرافیکی RDNA2 ساخت AMD با پشتیبانی از فناوری فوق العاده رهگیری پرتو نور که فقط برای بازی پیشرفته، پردازنده اختصاصی سامسونگ را در رقابت با تمام پردازنده های دیگر پیروز کند که حتی شامل مواردی که در بالا ذکر کردیم هم می گردد. اگر سامسونگ بتواند در این زمینه از اسنپدراگون 8 نسل 1 که خود سازنده (نه طراح) آن بوده بهتر ظاهر گردد، قطعا می تواند تراشه فوق العاده قدرتمند A15 را هم به چالش بکشاند. حتی حالا هم گفته می گردد قدرت گرافیکی اسنپدراگون 8 نسل 1 به میزان تراشه 6 هسته ای اپل قدرتمند است. بنابراین سامسونگ باید فقط اندکی بهتر ظاهر گردد تا سال 2022 برایش مثل یک رویا باشد.

در واقع علت اصلی اینکه کاربران بین المللی باید مسرور باشند و نه نگران و ناراضی این است که گلکسی S22 و دو مدل پلاس و اولترا اگرچه قرار است با تأخیر راهی بازار شوند اما سامسونگ آنقدر زمان خواهد داشت که تراشه خود را به برترین شکل ممکن قبل از عرضه رسمی برای آن ها بهینه کند. در نتیجه آنچه که در دسترس کاربران قرار می گیرد قطعا رضایت بخش و مسرور نماینده خواهد بود. البته اگر سامسونگ این کار را انجام دهد.

اسنپدراگون 8 نسل 1 تراشه نوی است. طبیعتا زمان می برد تا مسائل آن شناسایی گردد و شرکت سازنده بتواند آن ها را رفع کند. بنابراین اگر می بینید که در یک سری از گوشی ها این تراشه داغ می نماید کاملا عادی است چراکه انتظار می رود روز به روز این مشکل کم رنگ تر گردد. سال 2022 مثل تمام سال های دیگر برای شرکت های فراورینماینده گوشی های هوشمند مثل یک میدان مبارزه ای است که بعضی از شرکت ها می خواهند در آن بهتر از دیگری ظاهر شوند و بعضی دیگر هم می خواهند حتما اول باشند. در بین تمام این شرکت ها اما قرعه اول شدن به نام موتورولا افتاد و در همان اواخر سال 2021 شاهد عرضه پرچم دار این شرکت با تراشه اسنپدراگون 8 نسل 1 بودیم. موتورولا به امید جلب توجه کاربران در این زمینه عملکرد سریعی داشت اما بعدا دریافتیم که متأسفانه اسنپدراگون 8 نسل 1 در موتو اج X30 فقط تمام نقاط ضعف خود را از جمله داغ شدن بسیار شدید به نمایش گذاشت.

آنالیز اولیه اسنپدراگون 8 نسل 1؛ استفاده نکردن از تمام قدرت یا داغی بیش از حد؟

از آنجایی که اسنپدراگون 8 نسل 1 اولین بار در موتورولا اج X30 به کار گرفته شد، بنابراین تنها محصولی که برای آنالیز در اختیار کاربران قرار داشت همین گوشی بود. اما آنالیز ها نشان داد این گوشی نه تنها در ضبط ویدیو و ثبت تصاویر بسیار مشکل دارد و تقریبا به گونه ای عمل می نماید که گویا هوا تاریک است بلکه در انجام کارهای سنگین هم به شدت داغ می کرد و با افت شدیدی در عملکرد همراه بود. حتی فیلم برداری با وضوح 4K و سرعت 60 فریم بر ثانیه هم در آن وجود نداشت.

این اصلا منطقی نبود چرا که تراشه نو کوالکام یعنی اسنپدراگون 8 نسل 1 باید عملکرد گوشی ها را در زمینه عکاسی و فیلم برداری به شکل محسوسی بهبود می بخشید. به خصوص در عکاسی در نور شب، HDR، و نه فقط ضبط ویدیو با سرعت 60 فریم بر ثانیه در وضوح 4K بلکه در وضوح 8K. اینطور که به نظر می رسد موتورولا پیروز نشد تمام این قابلیت ها را یک جا درون گوشی نو خود به کار بگیرد. حال این به خاطر عجله بیش از حد برای اول شدن بود یا اینکه شرکت خودش نخواست چنین کاری انجام دهد تعیین نیست.

مهم تر از همه اینکه موتو اج X30 عملکردی دور از انتظار در انجام کارهای مختلف داشت. این گوشی به شدت داغ می کرد، حتی بیشتر از تراشه های قدیمی تر کوالکام و A15 اپل که در گوشی های سری آیفون 13 به کار گرفته شده است. البته به خاطر داشته باشید که نماینده موتورولا فعلا فقط در بازار کشور چین در دسترس قرار گرفته است اما قرار است وارد بازار دنیای هم گردد. به همین دلیل حتما دقت کنید که اگر قصد خرید آن را دارید، یک مدت صبر کنید تا حداقل مشکل تراشه رفع گردد. حال بهره مند نبودن از قابلیت فیلم برداری در وضوح 4K با سرعت 60 فریم بر ثانیه چیزی نیست که با صبر کردن حل گردد.

گلکسی S22، پلاس و اولترا؛ بهینه سازی اسنپدراگون 8 نسل 1 و اگزینوس 2200 کلید پیروزیت شرکت کره ای خواهد بود

تا اینجای کار به این نتیجه رسیدیم که اگر سامسونگ بتواند اگزینوس 2200 را برای سری گلکسی S22 بهینه کند قطعا پیروز خواهد شد. اکنون متوجه شدیم نه تنها اگزینوس 2200 بلکه اسنپدراگون 8 نسل 1 هم به بهینه سازی زیادی احتیاج دارد تا بتواند آن عملکرد خوبی که با توجه به تعیینات و قابلیت های روی کاغذ از آن انتظار داشتیم در عمل هم خود را نشان بدهند.

اگر گلکسی S21 اولترا را معیار مقایسه قرار دهیم، گلکسی S22 اولترا اصلا نباید از این گوشی در عکاسی و فیلم برداری ضعیف تر ظاهر گردد. خبرهای بسیار زیادی را شنیدیم مبنی براینکه این گوشی در زمینه ی پردازش تصویر، عکاسی در نور شب، حذف نویز و حتی کنترل منبع نوری به لطف لنزهای فوق شفاف عملکرد بسیار خوبی خواهد داشت. سامسونگ هم تنها شرکت سازنده گوشی های اندرویدی است که معمولا هرچه توان در یک پردازنده وجود داشته باشد را برای گوشی های پرچم دارش استفاده می نماید. به همین دلیل است که گوشی های این شرکت از یک سری قابلیت های بلا استفاده پر هستند و حتی در یک سری مواقع بعد از چند سال استفاده هم بعضی از کاربران از وجود آن ها هم خبر ندارد. با این حال این چیزی است که وجود دارد و شرکت برای اینکه بتواند آن را محقق کند احتیاج دارد زمان زیادی را روی کار با آن صرف کند.

نکته دیگر اینکه بهینه سازی نرم افزاری نقش بسیار مهمی در ارائه یک تجربه بی نظیر و عالی و در نتیجه پیروزیت شرکت ایفا می نماید. می توانید به تراشه به کار رفته در یک گوشی به عنوان موتور خودرو نگاه کنید. از آن موتور می توان در ماشین های مختلف استفاده کرد اما هیچ یک از آن ماشین ها لزوما با یک قابلیت، تجربه کاربری و آپشن راهی بازار نمی شوند و قطعا هر شرکتی متناسب با سلیقه خود یک سری از قابلیت ها را برای آن در نظر می گیرد.

تمام شرکت های سازنده گوشی های اندرویدی که می خواهند برای سال جاری پرچم داری قدرتمند طراحی نمایند قطعا از اسنپدراگون 8 نسل 1 به عنوان یک گزینه استفاده می نمایند. اما این بدان معنا نیست که نتیجه نهایی سامسونگ باید با شیائومی مشابه باشد چرا که یک تراشه در آن ها به عنوان قلب تپنده به کار گرفته شد است. قطعا آن استفاده ای که سامسونگ از پتانسیل تراشه یادشده دارد با استفاده ای که وان پلاس و شیائومی دارند متفاوت خواهد بود. حتی اگر این قابلیت ها مشابه هم باشند، مثلا در تمام این گوشی ها از حالت شب استفاده گردد، قابلیت فیلم برداری در وضوح 8K وجود داشته باشد و…، باز هم این هم است که اپلیکیشن دوربین تا چه میزان با این قابلیت ها بهینه است و برای مثال کرش نمی نماید؟ یا عملکرد نرم افزاری تا چه میزان بهینه خواهد بود که اگر پردازنده ای با قدرت اگزینوس 2200 در انجام بازی ها از قابلیت رهگیری پرتو نور استفاده کند، گوشی داغ نکند؟

گلکسی S22؛ طراحی زیبا زمانی اهمیت پیدا می نماید که با عملکرد عالی ترکیب شده باشد

گوشی های سری گلکسی S22 واقعا زیبا هستند. البته اگر شایعه ها و خبرهایی که تا به امروز پیرامون آن ها شنیدیم واقعیت داشته باشد باید بگوییم با یکی از زیباترین مجموعه گوشی های پرچم دار روبه رو هستیم که سامسونگ می خواهد در تاریخ 19 بهمن ماه از آن ها رونمایی کند. اما این زیبایی باید در کنار قدرت بالا و عملکرد بهینه قرار بگیرد در غیر این صورت ارزشی نخواهد داشت.

سامسونگ سال گذشته در تاریخ 14 ژانویه یعنی حدود 6 هفته زودتر از انتظار از گوشی های سری گلکسی S21 رونمایی کرد. دو روز قبل از این تاریخ شاهد رونمایی از اگزینوس 2100 بودیم که سامسونگ ادعای زیادی در رابطه با قدرت و سرعت آن مطرح نمود. سال جاری اما شرکت کره ای عجله ای برای رونمایی از این تراشه ندارد و فعلا وقت خود را صرف آنالیز و تست آن نموده تا بتواند تمام مسائل آن را به برترین شکل ممکن رفع کند در حالی که بیشترین قدرت را از آن بیرون می کشد.

از طرفی سامسونگ باید توجهی به تراشه کوالکام هم داشته باشد. همان طور که اشاره شد این گوشی ها قرار است اوایل ماه فوریه یا اواخر بهمن ماه رونمایی شوند. تا آن زمان قطعا گوشی های اندرویدی بیشتری با تراشه اسنپدراگون 8 نسل 1 راهی بازار خواهد شد و به همین دلیل آن زمان می توانیم متوجه شویم آیا واقعا کار سامسونگ سال جاری سخت است یا اینکه عملکرد ضعیف این تراشه فقط به خاطر عجله موتورولا برای عرضه یک پرچم دار به بازار بود.

نکته حائز اهمیت در این رابطه این است که گوشی های سری گلکسی S22 با تراشه اگزینوس 2200 شاید با تاخیر راهی بازار شوند. این نمی تواند نشانه بدی باشد چرا که تاخیر یعنی سامسونگ می خواهد از زمان به دست آمده برای بهینه سازی هرچه بیشتر گوشی های خود چه از لحاظ نرم افزاری و چه از لحاظ سخت افزاری استفاده کند. همانطور که اشاره شد، تراشه RDNA2 ساخت شرکت AMD قرار است به عنوان پردازشگر گرافیکی در اگزینوس 2200 ایفای نقش کند. این پردازشگر گرافیکی اگر واقعا همان چیزی باشد که در شایعه ها شنیدیم، می تواند عملکرد کهکشانی های سامسونگ در انجام بازی یا کارهای گرافیکی سنگین را به شکل چشمگیری بهبود ببخشد. اما پرسش مهم اینجاست که آیا می تواند عملکرد خوب خود را به صورت پایدار حفظ کند؟ آیا مدل های مجهز به اسنپدراگون 8 نسل 1 هم عملکرد پایداری در این گوشی ها خواهند داشت؟ آیا اصلا شاهد عرضه گوشی های گلکسی S22 با تراشه اگزینوس خواهیم بود؟ پاسخ همه این پرسش ها احتمالا است. حال باید منتظر ماند و دید چه پیش می آید.

گوشی های سری گلکسی S22، از لحاظ طراحی به نسبت نسل گذشته تفاوت چشمگیری ندارند. البته این حرف برای دو مدل پلاس و استاندارد صادق است چرا که در طراحی مدل اولترا که شاید حتی گلکسی S22 نوت نام گذاری گردد، کاملا از زبان طراحی گوشی های سری گلکسی نوت شرکت کره ای استفاده شده است. قابلیت های خوبی هم که سامسونگ از لحاظ طراحی به گوشی هایش اضافه نموده شامل یک میزان شدن تمام حواشی دور نمایشگر، عریض تر شدن و کوچک تر شدن آن ها و در نتیجه قرارگیری راحت تر در دست، حذف ماژول در مدل اولترا و تعبیه هر لنز روی پنل که جلوه بسیار زیبایی به گوشی بخشیده است، اضافه شدن درگاه نگه داری قلم به مدل اولترا و بسیاری موارد خوب دیگر که باعث می شوند هر روز بیشتر از روز قبل برای تماشا این گوشی ها هیجان زده باشیم.

گفتنی است حرف های مطرح شده در این مقاله لزوما قرار نیست به واقعیت تبدیل شوند. بلکه چیزهایی هستند که احتمال به وقوع پیوستن آن ها بسیار بالاست. حال باید دید تصمیمی که در نهایت سامسونگ اتخاذ می نماید چیست و آیا می تواند با این تصمیم خود را نجات دهد یا خیر.

منبع: PhoneArena

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 16 اسفند 1400 بروزرسانی: 16 اسفند 1400 گردآورنده: mnab.ir شناسه مطلب: 1930

به "سری گلکسی S22 ش اید دیرتر عرضه گردد اما ارزش صبر کردن را خواهد داشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سری گلکسی S22 ش اید دیرتر عرضه گردد اما ارزش صبر کردن را خواهد داشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید