رویاپردازی با قایق های ونیز با کرونا در ایران، وقتی الگو شدن جشنواره ونیز برای دبیر فیلم فجر خبرساز می گردد

به گزارش مجله مدیریت ناب، دبیر جدید جشنواره فیلم فجر در حالی برپایی جشنواره ونیز ایتالیا را الگوی جشنواره فیلم فجر قرار داده که معلوم نیست طباطبایی نژاد بر چه اساس شرایط و امکانات کشورمان را با ایتالیا مقایسه نموده است که همچنین الگویی برای خود متصور شده است.

رویاپردازی با قایق های ونیز با کرونا در ایران، وقتی الگو شدن جشنواره ونیز برای دبیر فیلم فجر خبرساز می گردد

با ما همراه باشید و با تور ارزان ایتالیا از به بهترین کشور اروپا سفر کنیم و در شهرهای ونیز، فلورانس و رم بگردیم و بناهای تاریخی این کشور تاریخی را از نزدیک ببینیم.

گروه فرهنگ و هنر خبرنگاران؛ عباس اسماعیل گل: کمتر از 4 ماه دیگر به شروع دهه مبارک فجر مانده است، ایامی که برای اهالی سینما، شروع ماراتن جذاب جشنواره فیلم فجر محسوب می گردد، جشنواره ای که ویترین یکساله عملکرد اهالی سینما هم به حساب می آید، اما مسلما جشنواره سال جاری به لحاظ شیوع ویروس از شرایط ویژه ای برخوردار است، در وهله نخست تا همین چند روز پیش نفس برپایی جشنواره فیلم فجر به دلیل شرایط کرونایی جامعه در هال های از ابهام قرار داشته بود و به نظر می رسید این جشنواره هم همانند تمامی جشنواره های فیلم چند وقت اخیر، از جشنواره کن گرفته تا لوکارنو و کارلووی واری با عدم برپایی روبرو گردد و یا حداقل به شکل آنلاین برگزار گردد اما اظهار نظر اخیر دبیر جدید فیلم فجر خیلی ها را شوکه کرد .

طباطبایی نژاد که چند روزی است که بجای داروغه زاده برجایگاه دبیری جشنواره فیلم فجر تکیه زده است در گفت و گویی کوتاه از برپایی فیزیکی جشنواره فیلم فجر اطلاع داد و گفت: تا الان قرار ما بر این است که جشنواره فیلم فجر به شکل محدود و کاملاً رعایت شده با حداکثر پروتکل های بهداشتی برگزار گردد. البته منظور از محدود این نیست که حجم جشنواره کوچک گردد بلکه برپایی آن را با همان رعایت پروتکل ها و 50 درصد ظرفیت سالن ها مدنظر داریم.

طباطبایی نژاد در حالی از برگزاری فیزیکی جشنواره فیلم فجر خبر می دهد که تقریبا بیشتر سینماگرها برگزاری آنلاین آن را ممکن نمی دانستند و برهمین اساس حدس می شد که با توجه به پیش بینی ها از شرایط خاص زمستان در شیوع کرونا احتمالا جشنواره منتفی می گردد یا نهایتا با جشنواره جهانی فیلم فجر که سال آینده برگزار می گردد ادغام خواهد شد که تمام این حدس ها غلط از آب درآمد.

اما نکته قابل تامل اظهارات دبیر جدید جشنواره فیلم فجر آنجاست که وی تایید کرد که در این راستا جشنواره ونیز به نوعی الگوی برگزاری جشنواره فجر در دوران کرونا خواهد بود که به همین بهانه نگاهی بیندازیم به برپایی جشنواره ونیز ایتالیا که طی چند هفته گذشته به شکل فیزیکی در ایتالیا برگزار گردید.

کشور ایتالیا اسفندماه سال گذشته و همزمان با شروع شیوع ویروس کرونا از کت بالا بود و رکورد بیشترین قربانیان کرونا در جهان را به خود اختصاصی داده بود . اما طی چند ماه اخیر میزان قربانیان ویروس کرونا در ایتالیا به شکل عجیبی کاهش یافته است که تعطیلی مطلق چند هفته ای شهرهای محتلف ایتالیا، رعایت نکات بهداشتی شدید از سوی مردم و همچنین امکانات بالای پزشکی همگی دست به دست هم داد تا خطر ویروس کرونا از سر کشور چکمه ها کم گردد.

به هر حال علی رغم کم شدن آمار قربانیان ویروس کرونا در ایتالیا، بسیاری انتظار برپایی فیزیکی جشنواره فیلم ونیر در این کشور را نداشتند زیرا به رغم قوانین سختگیرانهٔ ورود به ایتالیا از کشورهای غیراروپایی و قانون چهارده روز قرنطینه عملا برپایی این جشنواره را با حضور هنرمندان کشورهای مختلف سخت و تا حدودی ناممکن نموده بود اما مسئولین جشنواره ونیز پیروز شدند مهمان هایی خارج از اروپا هم داشته باشد.

به هر حال برپایی نخستین جشنواره مهم سینمایی جهان در دوره کرونا از شرایط خاصی تبعیت میکرد. ورود کسانی که تب داشته باشند، به محوطه جشنواره در جزیره لیدو ممنوع شده بود و زدن ماسک در محوطه و حتی به هنگام تماشای فیلم هم اجباری شده بود، اما جشنواره ونیز عجیب ترین افتتاحیه تاریخش را برگزار کرد، زیرا نیمی از سالا گرانده (تالار اصلی جشنواره) به دلیل فاصله گذاری فیزیکی به دلیل کرونا خالی بود.

در نمایش تمامی فیلم ها نیز جایگاه کنار هر تماشاگر خالی بود و به این ترتیب تمام تالارهای نمایش فقط نیمی از ظرفیت معمول خود جا دارند. به همین دلیل جشنواره ونیز بر تعداد نمایش هر فیلم افزوده تا همه به راحتی بتوانند فیلم مورد نظر خود را تماشا نمایند، در عین حال که تعداد شرکت نمایندگان، به ویژه شرکت نمایندگان خارجی، به مراتب کمتر از سال های قبل است.

اما نکته جالب توجه آنکه شاید حتی یک مورد تخلف از قوانین ضدکرونایی هم از سوی هنرمندان و مخاطبان به ثبت نرسید تا جشنواره ونیز ایتالیا به عنوان یک تجربه سخت و در عین حال پیروز در دوران کرونا به ثبت برسد و بدون آنکه آسیب جدی به کسی برسد این جشنواره به کار خود سرانجام داد.

اما دبیر جدید جشنواره فیلم فجر در حالی برپایی جشنواره ونیز ایتالیا را الگوی جشنواره فیلم فجر قرار داده است که معلوم نیست طباطبایی نژاد بر چه اساس شرایط و امکانات کشورمان را با کشور ایتالیا مقایسه نموده است که همچنین الگویی برای خود متصور شده است .

متاسفانه بعد از گذشت حدود 8 ماه از شیوع ویروس کرونا در کشور هنوز بعضی مردم کشور، ابتدایی ترین راه های پیشگیری از ویروس کرونا را رعایت نمی نمایند و صرفا در محیط هایی چون مترو که زدن ماسک اجباری است، به زدن ماسک اقدام می نمایند. که در نتیجه غفلت این عده ، شاهد آن هستیم که شرایط ابتلای مردم به کرونا هر روز پیچیده تر میگردد و به گفته مسئولان وزارت بهداشت این روزها در هیچ بیمارستانی تخت خالی برای بیماران کرونایی وجود ندارد.

از سویی دیگر این روزها به خاطر شروع پیک سوم ابتلا به کرونا شاهد تعطیلی مراکر فرهنگی یخصوص سینماها هستیم و بابد منتظر روزهای پیش رو بمانیم تا شرایط تغییر کند.

در سرانجام باید گفت؛ دبیر جشنواره فیلم فجر و مسئولین وزارت ارشاد سال جاری شرایط سختی را برای تصمصیم گیری سرنوشت جشنواره پیش رو دارند، مسلما تنها سه راه برای جشنواره فیلم فجر سال جاری وجود دارد، یک راه تعطیلی آن است که با توجه به اظهارات صریح دبیر جشنواره فیلم فجر این اتفاق بعید به نظر میرسد، راه دوم برپایی آنلاین آن است که با توجه به نداشتن ساختار مناسب این قضیه هم رد خواهد شد اما راه سوم همان چیزی است که طی یکی دو روز اخیر اعلام شده است و آنهم برپایی جشنواره بصورت فیزیکی با شرایط خاص کرونایی. مسلما با توجه به شرایط فرهنگی کشور(به لحاظ عدم رعایت پروتکل های بهداشتی)، تعداد کم فیلم های در دست فراوری و امکانات موجود این اتفاق به این راحتی رخ نخواهد داد و باید منتظر ماند تا ببینیم دبیر جشنواره فیلم فجر چه راهکارهایی در این خصوص اراه خواهد داد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 14 مهر 1399 بروزرسانی: 14 مهر 1399 گردآورنده: mnab.ir شناسه مطلب: 1115

به "رویاپردازی با قایق های ونیز با کرونا در ایران، وقتی الگو شدن جشنواره ونیز برای دبیر فیلم فجر خبرساز می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رویاپردازی با قایق های ونیز با کرونا در ایران، وقتی الگو شدن جشنواره ونیز برای دبیر فیلم فجر خبرساز می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید