روستاگردی هیجان انگیز در اطراف تهران؛ از افجه تا فیلبند

به گزارش مجله مدیریت ناب، بار فراوری صنایع دستی ایران را روستاها به دوش میکشند و نقش زیادی در حفظ میراث کهن معنوی ایرانیان دارند. اگر در تابستان داغ 97 قصد روستاگردی در اطراف مرکز را دارید شما را با 10 مقصد روستاگردی آشنا میکنیم. با ما همراه باشید.

روستاگردی هیجان انگیز در اطراف تهران؛ از افجه تا فیلبند

زرین دشت: جایی نزدیک فیروزکوه همواره خنک

روستا زرین دشت این روستا در چهل کیلومتری فیروزکوه و صد و اندی کیلومتری تهران قرار گرفته است. این روستا کمتر شناخته شده برای ییلاق گردهای اطراف تهران، زیبایی های منحصر به فردی دارد و اطلاق زرین به آن، خبر از ضیافت سبز در دشت های فیروزکوه دارد. رودخانه حبله رود زرین دشتی ها در کنار غذاهای محلی و آب و هوای خنک دل انگیز، این منطقه اطراف تهران را به یکی از برترین پاتوق های روستاگردی خلوت اطراف تهران تبدیل نموده است. چشمه های آب معدنی این منطقه هم معروف است. باغ های زرین دشت فرصت خوبی برای خرید محصولات باغی مقرون به صرفه است.

روستا آبنیک با طبیعتی چشم نواز

روستا آبنیک این روستا از جمله روستاهای شهرستان های استان تهران در شمیرانات بوده و از توابع رودبار قصران به تعداد می رود. اگر به ده کیلومتری شمال شرقی فشم بروید، روستای سرسبز و زیبا با منظره ها چشم نواز خودنمایی می نماید. در جهت شما به روستا آبنیک، روستاهای زیبا زایگان و لالان را مشاهده خواهید کرد. این روستا در ارتفاع دو هزار و چهار صد متری از سطح دریا بوده و آب و هوای خنک فوق العاده ای در تابستان دارد.

آبنیک با دارا بودن آب و هوای سرد و ییلاقی، حاشیه سرسبز رودخانه کلارود و دامنه های گسترده کوههای اطراف همه ساله بخصوص در فصول بهار و تابستان پذیرای گروه گردشگران از تهران و سایر نقاط کشور است. رودخانه کلارود (که محلی ها به آن رودخانه آبنیک می گویند) به طول 7 کیلومتر از کوه های جانستون و خرسنگ سرچشمه گرفته و یکی از سرشاخه های رودخانه جاجرود به تعداد می آید. آبشار یخی آبنیک در انتهای دره آبنیک قرار گرفته است. توصیه میکنیم در یکی از روزهای گرم تابستان حتما از این روستا دیدنی بازدید کنید.

روستا خور

روستا خور یکی دیگر از مقصدهای روستاگردی اطراف تهران، روستا خور است که در شمال غرب تهران و در ارتفاعات البرز مرکزی قرار گرفته است و طبیعتی چشم نواز دارد. اگر میخواهید از رطوبت شمال و گرمای تهران فرار کنید، روستای خور را توصیه میکنیم که شما را به ضیافت دره های سرسبز و پیچ درپیچ و باغات زیبا و آبشار خور می برد. آبشار زیبای خور با ارتفاع 50 متر در مجاورت روستای خور در استان البرز و در فاصله 17 کیلومتری جاده کرج -چالوس واقع شده است. آبشار از روستای خور تقریبا 2 کیلومتر فاصله دارد که با طی زمان 30 الی 45 دقیقه از میان درختان زیبای سیب ترش، گوجه سبز، زردآلو و گیلاس و طبیعت زیبای منطقه به پای آبشار خور خواهید رسید.

آبشار گزو و جنگل های لفور سوادکوه

اگر قصد مازندران گردی در تابستان داغ سال جاری دارید، منطقه جنگلی لفور را از قلم نیاندازید. آبشا زیبا این منطقه در کنار امامزاده سه بزرگوار قرار داشته و در پانزده کیلومتری سواد کوه است. آبشار متشکل از دو آبشار است که ارتفاع اولین آبشار در حدود 5 متر و آبشار دوم در حدود 43 متر است. بهشت گمشده و چشمه دلاسره هم در همین منطقه واقع است.

روستای چلاو

علاوه بر خور و گزو، از دیگر مقصدهای روستاگردی خنک در اطراف تهران، می توان به چلاو که نام دهستانی در سی کیلومتری جنوب آمل است اشاره نمود. اگر به جاده معروف هیجان انگیز هراز با طبیعت بکر بروید، در شرق این جاده روستایی به نام چلاو قرار گرفته است که سابقه بارش فراوانی در طول سال دارد. بارندگی های مکرر سبب شده تا شما با طبیعتی سرسبز و خنک در تابستان روبرو شوید. مردم مازندران به بارش شدید (شلاو) می گویند که احتمالاً نام این ناحیه از این کلمه مشتق شده است.

جهت دسترسی به منطقه چلاو از مرکز شهرستان آمل به سمت جاده هراز (به سمت استان تهران) 25 کیلومتر بوده که می توان پس از طیّ این مسافت به واسطه پلی در سمت چپ جاده (که به پل منگل معروف است) با پشت سر گذاشتن ً 15 کیلومتر جاده فرعی به منطقه سرسبز چلاو رسید.

روستای افجه

روستای افجه از توابع بخش لواسانات شهرستان شمیران در 30 کیلومتری شمال شرقی تهران و در جوار دشت های هویچ و گرچال و قله ساکا واقع شده است. آب و هوای روستای افجه به علت استقرار در ناحیه کوهستانی البرز در بهار و تابستان مطبوع و در پاییز و زمستان سرد است. یکی از برترین گزینه تورهای روستاگردی اطراف تهران همین افجه خواهد بود که در نظر داشته باشید و یک روز آدینه را برای تماشای دیدنی های آن اختصاص دهید.

روستای فیلبند

کیست که عاشق طبیعت گردی و روستاگردی در ایران باشد و یک بار به فیلبند و مازیچال برود و عاشق این طبیعت باورنکردنی نگردد؟ سفر به فیلبند، سفر به ضیافت دوست داشتنی ابرها است. فیلبند همانند مازیچال و سوباتان، از زیباترین منطقه ها طبیعت گردی ایران است. این روستا، در منطقه ها جنوبی بابل و آمل قرار داشته و جهت دسترسی به آن از جاده هراز، 25 کیلومتری جنوب آمل به سمت شرق و به سمت سنگچال جدا می گردد. آب و هوای این روستا به گونه ای است که پیش بینی های هواشناسی در خصوص آن اصلا قابل اعتماد نیست و در یک روز ممکن است شاهد چندین پدیده جوی باشید و تنها به فاصله چند ساعت هم برف هم باران و هم آفتاب را ببینید.

اگر شما هم با مقصدهای تابستان گردی خنک در اطراف تهران آشنا هستید، تجارب تهرانگردی خود را به وسیله کامنت یا کانال های روزیاتو در تلگرام و اینستاگرام در اختیار ما قرار دهید. تنگه واشی هم یکی از گزینه های خوب برای تابستان گردی خنک در اطراف مرکز است.

منبع: گردشبان
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: mnab.ir شناسه مطلب: 1700

به "روستاگردی هیجان انگیز در اطراف تهران؛ از افجه تا فیلبند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روستاگردی هیجان انگیز در اطراف تهران؛ از افجه تا فیلبند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید