رشد 3.5 درصدی حجم تجارت ایران وافغانستان

به گزارش مجله مدیریت ناب، خبرنگاران: سخنگوی گمرک گفت: کشور افغانستان به دلیل اشتراکات فرهنگی، زبانی و دینی برای کشورمان دارای اهمیت بسیاری است بر همین اساس جمهوری اسلامی ایران همیشه کوشش نموده در کنار برادران و خواهران افغانستانی قرار بگیرد و روابط سیاسی و مالی خود را با آن افزایش دهد.

رشد 3.5 درصدی حجم تجارت ایران وافغانستان

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایلنا، سید روح اله لطیفی، گفت: در راستای توسعه روابط بین جمهوری اسلامی ایران و افغانستان در حوزه گمرکی نیز صبح امروز ، مهدی میراشرفی معاون وزیر اقتصاد ورئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران و عبدالغفور لیوال سفیر افغانستان در تهران در مورد آنالیز وافزایش همکاری های گمرکی و تجارت خارجی بین دوکشور با یکدیگر ملاقات و مصاحبه کردند .

لطیفی اضافه کرد: در سال گذشته بیش از 2 میلیارد و 361 میلیون و 232 هزار و 456 دلار، کالا از ایران به افغانستان صادر شده است که این میزان از حیث وزنی بالغ بر 6میلیون و 380 هزار تن بوده است که از این حیث ایران رتبه نخست منبع تامین وواردات همسایه شرقی اش را به خود اختصاص داده است. بعد از ایران، چین با یک میلیارد و 165 میلیون دلار و پاکستان با یک میلیارد و 86 میلیون دلار در رده های بعدی قرار گرفته اند که حفظ این رتبه برای ایران وافغانستان دارای اهمیت است.

دبیر شورای اطلاع رسانی گمرک در ادامه گفت:صادرات ایران به افغانستان شامل هشت خانواده مصالح ساختمانی، مواد سوختی، شوینده ها، لوازم پزشکی، مواد غذایی و لوازم خانگی است و صادرات افغانستان به ایران نیز ، غلاتی چون ماش، میوه جات خشک مثل گردو، برخی از میوه جات تازه، دانه های روغنی و سنگ های معدنی است واین در حالی است که اقلام صادراتی داروها، کفپوش ها، پودر، پوشاک و شیرینی جات تا سال 90 عمده ترین عناوین صادراتی را شکل می دادند.وبعد از سال 90 این اقلام بیشتر به سمت مواد شیمیایی و فلزی سوق یافته چنانکه اقلام عمده شامل حلال ها و رقیق کننده ها، سایر هیدروکربورهای حلقوی، نفت یا روغن های معدنی قیری، میله های آهنی شده است .

لطیفی خاطر نشان کرد: فرصت های زیادی برای سرمایه گذاری در افغانستان و کشورمان برای طرفین وجود دارد،که بدنه وزارت اقتصاد و دارایی همیشه از آن استقبال نموده است باوجود اینکه سرمایه گذاری افغان ها در ترکیه و امارات قابل مقایسه از لحاظ حجم سرمایه گذاری بسیار بیشتر از سرمایه گذاری در ایران است، که امیدواریم با تعامل بیشتر ودیپلماسی فعال مالی و تجاری شرایط بهتری برای تجارت خارجی ایران وافغانستان فراهم گردد. گمرک ایران آمادگی لازم را برای تسهیل تجارت خارجی را با افغانستان در جهت افزایش چشمگیر سطح تعاملات مالی و توسعه دو سویه تجارت خارجی دارد.

وی تاکید نمود: نشست امروز معاون وزیر اقتصاد ورییس کل گمرک ایران با سفیر کشور افغانستان در ایران، به همین دلیل و برای تسهیل تجارت بین دو کشور، برطرف موانع گمرکی و ایجاد بستر لازم برای تبادل الکترونیکی اطلاعات گمرکی برگزار گردید تا شرایط مطلوب تری را برای تعاملات تجاری و مالی را ببینیم.

لطیفی در انتها گفت: کشور افغانستان از جمله همسایگانی است که علیرغم محدودیت ها و نگرانی های ناشی از فراگیری بیماری کووید19 تعاملات تجاری خود را با در پیش دریافت روش اجرای پروتکل های بهداشتی محدود ننموده است و نتیجه این همکاری رشد 3.5 درصدی حجم تجارت دوماهه نخست سال 99 به افغانستان بوده است.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 21 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mnab.ir شناسه مطلب: 1006

به "رشد 3.5 درصدی حجم تجارت ایران وافغانستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رشد 3.5 درصدی حجم تجارت ایران وافغانستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید